Telemarkski

Hei!

Jeg er på jakt etter nye telemarkski som skal brukes til løssnø og toppturer (ikke i bakke). Er usikker på om jeg skal velge en fatski eller en freerideski. Fra før har jeg en carvingski(Atomic BetaRide 9.18) Jeg er 163 cm høy og veier ca 53 kg. Er det noen av dere som kan komme med noen gode tips?
 
Hei

Toppturer og løssnø; det høres ut som du skal ha noe som er lett og mykt. Når det gjelder bredden trenger du sannsynligvis ikke de "feiteste" fatskiene. Med din lave vekt bærer det bra allikevel ( du kommer ikke til å sette spor med for brede ski :) ).

Min anbefaling er å se på ski med bredde foran på rundt 105 - 110mm og rundt 70 - 75mm på midten.

Jeg liker myke ski til dette formålet, da kommer tuppen opp i løssnøen, og det blir enkelt å bruke svingbuen i skien til å skjære svinger i løssnøen.

Lav vekt er OK på toppturer. Ingen vits i å slite seg ut på vei opp.

Når det gjelder hvilket merke du skal se på, må du ut å teste for se hva som passer deg. Jeg har et par TUA Sumo jeg liker godt, men det finnes sikkert 10 andre merker og modeller jeg kunne ha brukt. Så det beste rådet jeg kan gi er "ut og prøv".

Lykke til

Geir
 
World Piste

Kolla in K2 WorldPiste. den är relativt bred (107-75-97). Men bäst av allt är att den är så pass lätt. Nästan den perfekta skidan för toppturer. Lätt bred o mjuk.
 
Hei Astrid.

Fischer lager ski som er myke og lettsvingte, og som
går bra både i bakken og utenfor. Har brukt mine
Fischer Alltrax Freeride til alt fra toppturer i Jotunheimen
til heisbasert skikjøring i Hemsedal og La Grave,
og er veldig godt fornøyd. Jeg er riktignok en del
tyngre enn deg (75), men Fischer går for å være
glimrende 'jenteski'. Tror nok at f.eks. Fischer Alltrax 68
(se http://www.fischer-ski.com/) vil være en bra ski for deg.
Lykke til i letinga!!


//Espen