Tele mark/backe

Svar på frågan

Hej!
Jag tror bestämmt att det var allas vår hjälte Sondre Norheim (1825-1897) som grundade vad jag vill kalla telemarksåkning.
Tekniken har utvecklats av Sondre Norheim och hans vänner i orten Morgedal under 1850-talet och presenterades officiellt under tävlingar i Oslo ett par år senare. Telemarks svängen kallades först Christiania-sväng efter Oslo (det gamla namnet på Oslo) men blev sedan kallad telemarks-sväng på grund utav att Morgendal ligger i Telemark.

Sondre åkte på skidor med en form inte allt för olika våra moderna, nämligen följande mått:
2,40 långa och hade en slags skärning likt den moderna, för att underlätta svängar.
Enligt historier kunde Sondre faktiskt göra en skärande sväng i 360 grader, inte illa.

Läs mer på http://www.sondrenorheim.com, mycket bilder och info om både Sondre och skidåkning, mycket nöje!

Ha det gött
- Gustaf
 
En liten ändring

Ni får ursäkta mig.
Jag gjorde en miss angående namnet på svängen.
Christiania-svängen är den klassiska slalomsvängen och har inget med telemarkssvängen att göra. Telemarkssvängen kom däremot att heta telemark på grund utav att Morgendal ligger i Telemark fylke.

En annan intressant fakta skulle vara att all telemarksskidåkning härstammar från det etablerade uttrycket "-the chicks dig it" eller på norsk "-jenterne liker det".
Då Sondre satt nere på den lokala serveringen med polarna och hetsade varandra till svårare och svårare, och brantare och brantare åk tror jag att det fanns ett underliggande behov av att skapa kontakt och hävda sig gentemot de norska flickorna.

Alltså är det de norska flickorna med flätor och lusekoftor som indirekt grundat telemarksåkningen!

Ännu en gång, ha det gött
- Gustaf
 
På tvärsan

Om jag införskaffar senaste modell, av teleskidor och bindningar, är jag ute och cyklar, om jag tar en tur i spåret på tvärsan?

Kunde inte undgå en parallell tråd om just pjäxor.
Läderpjäxa med lågt skaft på tvärsan och plastpjäxor med högt skaft utför.

Finns det någon kompromiss, vad gäller pjäxmodell och skidlängd?

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars_P Vad är fördelen med tele? Telemark 23
Vandrare Dynafit goes tele??? Telemark 7
nilimaa Bra tele-tidning? Telemark 4
var köpet man tele-prylar? Telemark 1

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg