Inte tänker jag fetta ner skallen på dig Brook! ;-)
Liknelsen med flugfiske kontra spinnfiske känns hyggligt rätt även för mig.
Men Graip, det där med att telemark skulle vara svårare än alpint stämmer inte ensidigt för mig. I lössnö tycker jag telis ger en naturligare sväng än paralellsvängen. Däremot är telis lite jobbigare för låren än paralellteknik med illstyva alpinpjäxor och fast häl.
Men som sagt, det handlar om känsla. Svårt att analysera vad det egentligen är i tekniken som ger känslan, kanske är det den djupare positionen och kontakten med snön, kanske är det den mer påtalade aktiviteten i hela kroppen. Alpin teknik nyttjar kortare rörelser vid genomarbetandet av svängen, det blir lätt lite statisk aktivivitet, jämfört med telis. I telissvängen blir "vecket" i midjan (för att motverka medvridning) kraftigare än vid alpint och benen får arbeta i två helt olika positioner. Jag tror för min del att känslan i utförsåkningen handlar om följsamheten genom sväng i kombination med nån sorts "gocart-effekt", låg position ger påtagligare fartkänsla.
Sedan kommer hela grejen med turmöjligheterna och rörelsefriheten. Nu finns det alpin turutrustning som fungerar jättebra, men då kan man ju inte svänga telis med dom ju...... öh....?
Oj, långt svar det här, men det är lätt att bli lyrisk!/los sladdos