Tele mark/backe

Som gammal slalomit, har jag skådat telemarkfilmerna på utsidan (allt jag vet om detta).
Undrar nu vad denna åkform kommer ur?
Är det fjällturåkning, med utförsambitioner,
eller är det utförsåkning, med stor försvåringstilltag och möjlighet att inte behöva ta av sig skidorna, förrän framme vid hotellporten?:)

/Björn
 
Tack Anders...

men siten var myycket blååå och tämligen svåårläst.
Min norska behöver tydligen drillas.
Du har inte möjligen en kort (mycket kort) förklaring på lut.:)
/Björn
 
Ehhh...

för min egen del så spelar ursprunget väldans liten roll...och när det gäller själva åkningen...oj oj oj nu går jag ut på tunn is här, men jag tänkte göra en fiskeliknelse...telemarksåkning är att likna med flugfiske, och slalom/snowboard är mer som spinnfiske...det är helt enkelt mer teknik, och framförallt känsla, inbegripet i telis i min åsikt, på nästan samma sätt som i förhållandet mellan Flugfiske - Spinnfiske.

Nu är detta bara min åsikt, och jag kommer säkerligen att få fett på skallen nu av alla som åker slalom och eller snowboard...men som jag skrev det är min åsikt...

/Anders B
 
Inte tänker jag fetta ner skallen på dig Brook! ;-)

Liknelsen med flugfiske kontra spinnfiske känns hyggligt rätt även för mig.

Men Graip, det där med att telemark skulle vara svårare än alpint stämmer inte ensidigt för mig. I lössnö tycker jag telis ger en naturligare sväng än paralellsvängen. Däremot är telis lite jobbigare för låren än paralellteknik med illstyva alpinpjäxor och fast häl.

Men som sagt, det handlar om känsla. Svårt att analysera vad det egentligen är i tekniken som ger känslan, kanske är det den djupare positionen och kontakten med snön, kanske är det den mer påtalade aktiviteten i hela kroppen. Alpin teknik nyttjar kortare rörelser vid genomarbetandet av svängen, det blir lätt lite statisk aktivivitet, jämfört med telis. I telissvängen blir "vecket" i midjan (för att motverka medvridning) kraftigare än vid alpint och benen får arbeta i två helt olika positioner. Jag tror för min del att känslan i utförsåkningen handlar om följsamheten genom sväng i kombination med nån sorts "gocart-effekt", låg position ger påtagligare fartkänsla.

Sedan kommer hela grejen med turmöjligheterna och rörelsefriheten. Nu finns det alpin turutrustning som fungerar jättebra, men då kan man ju inte svänga telis med dom ju...... öh....?
Oj, långt svar det här, men det är lätt att bli lyrisk!/los sladdos
 
Håller med....

Det är mer känsla med telisar. Och när man åker i pisten så tycker jag det är mer utmanig än med slalom.

Jag har inte kollat in länken ännu men jag har hört att det helt enkelt började med att ett gäng norrmän började utveckla denna sväng för att på ett bättre och säkrare sätt ta sig ner för fjället.

Så började det för mig. Gjorde toppturer med fjällskidor och läderpjäxor. På så sätt tvingade jag mig att behärska (läs försöka behärska) alla snötyper så som bristande skare och trög djupsnö.

/K
 
Filmerna

På en av filmerna påtalar von Horn, att utrustningen (vad jag förstod), har utvecklats mer för just backe (slalom), de sista 15 åren.
Drar den slutsatsen själv då rå, att telisutrustningen "ursprungligen" var av mer allroundkaraktär (tur/utförsskida).
Rätt eller fel? Gott eller ont?
/Björn
 
färdmedel

jag har förstått att norrmännen använde skidorna som färdmedel. dvs. det var enklast att ha en lös häl.
sen innebär ju förflyttning i nordnorge en viss kuperad terräng, vilket gjorde att man skulle ta sig utför också... det bästa sättet (som nån sa innan i denna tråd) är att knixa lite extra om man är ute i pudret...
sen att detta hände sig i den delen av norge som heter telemark gör väöl kanske förklaringen än lite tydligare...
och att jag utöver detta tycker att snowboard är det absolut bästa sättet att ta sig ner för en orörd bergssida är ju en helt annan sak, men slå nån på huvet ska jag inte! det är trots allt mycket klurigare att ta sig upp med bräda. man måste släpa på snöskor och det tar ju bort lite av det roliga med åkningen.
/johan
 
Hmm

En sann telemarksåkare, tar alltså inte liften upp till toppen.
Kanske helikopter, om det är bakhalt?;)
Skämt åsido, åkformen är då i första hand, av offpistkaraktär, kan man säga.
/Björn
 
ungefär så menade jag, men idag styrs ju de flesta former av åkning med eller utan lös häl eller med en eller två brädlappar under fötterna till pisten, eller åtminstone till att bara innefatta själva utförsåkandet, då man ju ofta har möjlighet att få lift uppför.
så därför: varför låga lädepjäxor i pisten?
/j - free your heels - free your spirit
 
Hmmm...

Björn...[Shanghai försök följer]
Du borde prova på Telemark, med tanke på likheter med Flugfisket och dina slalomistiska eskapader så skulle nog telis passa som en Keps?

/Anders B
 
kuriosa

Jag har för mig att det finns en norsk krigsfilm som heter "hjältarna från telemark". Dom ska göra en räd mot en tysk installation och tar hjälp av telistekniken då dom flyr fältet. Ett litet bildbevis på att vännerna i väst använder brädlapparna till något nyttigt, eller iaf inte för deras eget höga nöje.

Har inte sett den och jag är inte ens säker på om den finns men det låter ju tufft (min gamla fysiklärare pratade en del om den).
[Ändrat av samme83 2002-11-26 kl 16:24]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars_P Vad är fördelen med tele? Telemark 23
Vandrare Dynafit goes tele??? Telemark 7
nilimaa Bra tele-tidning? Telemark 4
var köpet man tele-prylar? Telemark 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.