Tekniskt svåra tävlingsbanor?

Utmaningen

niglas; sa:
Har inte kört Rudan24 själv, men det finns ju en reflexmarkerad bana i Rudans Gård som väl räknas som mountainbikespår? Den är rätt så teknisk på vissa partier även om det är en hel del grus-/barkstig också.

Jag tänker mig nåt i stil med Lunsentorpet eller blå stigen i Hellas...

Niklas
[Ändrat av niglas 2002-05-02 kl 22:03]

Utmaningen brukar anses som teknisk och man kör i tremannalag. Brukar arrangeras av friluftsfrämjandet i Bengtsfors i Dalsland.

Har dock inte cyklat där än.

/Niklas

kolla min XC-BANA så får du det du söker

den bana jag skrivit om är mycket rolig om älskar lera,rötter,bära cykel,vatten,klippor,spångar,sankmark,älg, 2 stugor på hela resan

Gående cyklister

Cyklade MTB-vättern för ett par år sedan och jag känner igen problemet med att folk går och det blir långa köer. När man svängde av grusvägen första gången var det inte långt till första kön och den var flera km lång! Efter första vätskekontrollen tunnade det ut och jag och min kompis cyklade som dårar för att köra förbi så många som möjligt varje gång vi kom ut på en grusväg. Det lyckades rätt bra och efter halva loppet var det lite lagom glest mellan cyklisterna. Då upptäckte vi att orsaken till att folk gick inte bara var att det var trångt, många försökte inte ens cykla då det blev uppförsbacke! Ute i terrängen stannade folk och steg av sina cyklar i nedre delen av backen och det räckte med att tre-fyra personer framför en gjorde detta för att man själv skulle tappa farten och bli stående. Lite får jag skylla mig själv som inte anmälde mig tidigare och fick ett lägre startnummer, men jag förstår verkligen arrangörerna som väljer att lägga fem mil av sju på grusväg.

Jag tror problemet är att grusvägsbanor lätt drar till sig mindre duktiga åkare som utan att tveka kliver av cykeln när det tar emot både av tekniska skäl som av konditionsmässiga. Jämför med Vasaloppet eller vilket annat långlopp som helst. Vättern är ju ett klockrent exempel där folk på damcyklar och i Smurfkostymer harvar runt hejvilt. Helt ok så länge de inte sabbar för mig. Men i lopp som FMT då, precis som du nämnde, det proppar igen för varje teknisk delsträcka så blir det ett annat sorts problem.
Två lösningar finns som jag ser det; seedning så blåbären ligger sist hela tiden och bara sabbar för varann (och för oss andra som punkar det första vi gör på FMT... har hänt mig..), eller att mainstreama banan så den passar antingen alla blåbär eller bara hardcorefolket.
Jag tror svensk mtb har löst det här ganska bra med både motionslopp/långlopp och med klubbtävlingar och svenska cuppen.
Diskussionstråden om cyclocross är problemet på spåren. Det är kanske upp till oss cyklister att säga vad vi tycker och köra damcykel eller CX på lopp som från början var tänkta för andra cykeltyper? Körde ett lopp i USA en gång där en kille på en 500 kronors B&W/OnOff/Biltema-hojj vann sin klass (sport). Då får tävlingen en annan dimension. Tänk om någon gick och vann FMT på en landsvägshojj...

Niklas

Sidning i FMT behövs .... den sidning som var, där fick man själv bestäma vart man skulle stå
funkade inte. Jag ställde mig i de bakre leden och fick stora problem med folk framför...

I en utförsbacke tröttnade jag på allt folk och cyklade ned när alla gick... Det gick med lite tur bra... Var nära på att flyga över styret...

JAg förstår mig inte på folk... om man ska cykla FMT 112 km långt och de flesta (kanske en skenaralicering) inte ha tränat något i skogen... visserligen är det mycket grusväg. Men ändå...

//Gustaf

Ix; sa:
I en utförsbacke tröttnade jag på allt folk och cyklade ned när alla gick... Det gick med lite tur bra... Var nära på att flyga över styret...

JAg förstår mig inte på folk... om man ska cykla FMT 112 km långt och de flesta (kanske en skenaralicering) inte ha tränat något i skogen... visserligen är det mycket grusväg. Men ändå...

//Gustaf

Poängen med mtb är väl att man ska cykla oavsett terräng (nåja nästan). Jag själv är dock inte så modig alla gånger utan brukar kliva av vid spänger(spångar?) och branta nerförslut. men annars så är det väl bara att lägga i 1'an och trampa som en dåre om det är uppför,tjärr, stock, sten och annat bröt.

/Stefan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg