Tekniskt svåra tävlingsbanor?

Är det någon som har erfarenhet av riktigt tekniskt svåra tävlingsbanor i Sverige?
Mycket stock och sten, rötter och lera, klippor och bråte, elände och djävulskap, myrar och sumpmark utan en grusväg i sikte så långt ögat når...

Finnmarksturen är ju alldeles för mycket grusväg till exempel (kanske ett måste om man skall orka runt), men många andra långloppstävlingar har liknande sträckningar. Det är kanske mest klubbtävlingar och liknande som har 'riktiga' mountainbikebanor?

För att jag inte skall bli ihjälspammad direkt ger jag givetvis fullt existensberättigande till Turen och andra grusvägsbefläckade tävlingar. De måste finnas och stora tävlingar är nog svåra att genomföra över småstigar både av markägarskäl och köbildningsskäl.

Men nyfikenheten tar ändå överhanden; finns det några RIKTIGT djävliga banor därute??

Niklas

Var inte den där 24h tävlingen rätt sur? Jag har för mig att jag läste att det var ganska lerigt. Eller så ville artikelförfattaren överdriva.

Har inte kört Rudan24 själv, men det finns ju en reflexmarkerad bana i Rudans Gård som väl räknas som mountainbikespår? Den är rätt så teknisk på vissa partier även om det är en hel del grus-/barkstig också.

Jag tänker mig nåt i stil med Lunsentorpet eller blå stigen i Hellas...

Niklas
[Ändrat av niglas 2002-05-02 kl 22:03]

XC banan i Åre

XC banan de hade på MTB VM var nog den jävligaste jag har sett, ruggi stigning i början och sen var ju en passage genom skogen nästan downhillklassad. Många vurpor blev det...

Det är ju ingen långlopstävling men en spännande XC bana...

Svårt att åka om

Publiken vill nog gärna ha mer tekniskt krävande banor, med rockgardens, hällar, steg, fallna träd o s v. Problemet är väl dels att många som tävlar inte vill ha för tekniska banor, dels att det är svårt att åka om på teknisk krävande stig. Från vad jag förstår går vissa och drar cyklarna långa stycken på en del tävlingar. Rena köer.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Om man slopar grusväg helt och hållet annat än i början för att sprida ut startfältet, borde man inte få ganska bra flyt då? Tänker på Finnmarksturen där det långa sträckor är nästan folktomt på vägarna för att sedan bli sardinburksstämning direkt man kör över på andra sidan diket.
Tycker det är lite synd att många inte vill ha tekniska banor, det är väl det som är sporten så att säga. Var går gränsen mellan ett landsvägslopp och ett mtb? Är det förekomsten av grus, kuperad terräng, tekniska svårigheter eller stigstorlek månntro? :)

Niklas

Gruvloppet

Ska man åka 7-8 mil så vill man ha grusväg ibland, för att få upp medelhastigheten och då förhoppningsvis hinna i mål innan det mörknar.

Annars så har Gruvloppet rykte om sig att ha en ovaligt teknisk och kul bana för att vara långlopp. Att sen banan går ner en sväng under jord är extra bonus.

Går iår den 3 augusti.

http://www.ckfilip.com/gruvlopp02.htm

Äntligen likasinnade.

Håller helt med. Var går egentligen gränsen mellan mtb o lvg...eller rent av cyclocross. Såg en cyclocross tävling på eurosport för ett tag sedan o blev pinsamt medveten om att FMT s banan är mindre krävande än det jag såg på TV. OCh då använder de racer cyklar!!!!

Hursomhelst.. måste det vara "långlopp" för att ha motionsstatus. Det vore skitkul att köra en riktigt tekniskt jävlig brötig bana på en 3-4 mil i exempelvis Hellas. Problemet är "bara" att någon måste ta på sig att arrangera dylikt evenemang. Jag slängde ut en trevare på Funsport för ett år sedan men de tog inte upp tråden. Själv är jag tyvärr för upptagen(lat) för att ta tag i saken.

Hanveden

Där har du tekniskt så det räcker, och en härlig blandning av allt som gör cyklingen rolig. Förutom grusväg då :)

/Mattias

Hanveden??

Jo jo.. Hanveden är säkert bra. Jag har inga problem heller med att hitta tekniska åkområden när jag är ute o leker .. men tävlingar då??

Inte ett mtb lopp men...
Det finns väl många stigar typ sörmlandsleden, östögtaleden och liknande de kan de en mycket teknisk cykling... Kan ju prova Sörmlandleden mellan Flen och Hälleforsnäs... mycket fin natur och teknisk cykling på sina ställen.

De stigarna är inte iordning gjorda för
cyklister...

/Gustaf

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg