Tekniknördfråga: bildigenkänning av klippor

augmented reality

Det vore ju en väg att gå, med GPS. Tänkte inte på det... Skulle i princip behöva en enkel app som läste in GPS-position, hittade närmsta klippa i Sverigeföraren, och visade lämplig sida från Accessdatabasen.

Jag vet inte hur man översätter augemnted reality men överlagrad verklighet är kanske ett förslag.
Tänk dig oleat på en karta fast kartan är verkligheten.

Här är en bild som beskriver ungefär vad jag menar:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:MediatedReality_on_iPhone2009_07_13_21_33_39.jpg

Med GPS och rörelsesensorer i mobilen borde du kunan rikta kameran mot klippan och få se leder på din skärm - det är inte rocket science idag. Lederna ska "bara" kodas in så den AR-app förstår hur oleatet ska läggas på kartan.

Se också Google glasses:
http://www.dailymail.co.uk/sciencet...mented-reality-specs-available-NOW-1-500.html

När man läser sånt här känns det kul att jobba med teknik!

/Patrik, stolt ingenjör idag!

och med googles kunde man också få kilplaceringarna indikerade på vägen upp.

exempelvis som ett genomsnitt av de placeringar som har gjorts av tidigare klättrare (med klätterstyrka angiven, och hur vädret var varje gång, inklusive statistik över rippningar) som har gjort leden med mobilen i fickan och app:en aktiv.

och med googles kunde man också få kilplaceringarna indikerade på vägen upp.

exempelvis som ett genomsnitt av de placeringar som har gjorts av tidigare klättrare (med klätterstyrka angiven, och hur vädret var varje gång, inklusive statistik över rippningar) som har gjort leden med mobilen i fickan och app:en aktiv.

och såklart strömmande direktsändning och publicering till alla sociala medier man kan tänka sig :)

/Patrik, en av få utan facebook nuförtiden

Jag tror inte det har nämnts tidigare i tråden: Man kan nog glömma att låta själva appen göra identifieringen av bilden. Såvitt jag vet fungerar alla såna appar (som finns idag) så att de laddar upp bilden till en server där bilden analyseras och sen skickas analysresultatet tillbaka till mobilen. Mobilen har helt enkelt för dålig kapacitet för att kunna göra analysen själv.

det är ju det som är cloud computing - den för närvarande gällande lösningen på alla problem, inklusive gikt och restskatt

Jag tror starkt på GPS lösningen. Enkel teknik som finns i de flesta smartphones som dessutom är enkel att programmera mot (i jämförelse med att analysera en bild). Dessutom kräver inte GPS:en att fok vet och hittar QR-koderna, som ska sitta kvar - och distriberas av någon.

Man kanske kan utöka positionslistan så att den söker lite lagom brett, så att man får träff vid parkeringen. Man kanske kan utveckla vidare genom att lägga in "röda" områden som appen kan varna när man närmar sig :) Fast det är kanske att ta det lite för långt.

Jag tror starkt på GPS lösningen. Enkel teknik som finns i de flesta smartphones som dessutom är enkel att programmera mot (i jämförelse med att analysera en bild). Dessutom kräver inte GPS:en att fok vet och hittar QR-koderna, som ska sitta kvar - och distriberas av någon.

Man kanske kan utöka positionslistan så att den söker lite lagom brett, så att man får träff vid parkeringen. Man kanske kan utveckla vidare genom att lägga in "röda" områden som appen kan varna när man närmar sig :) Fast det är kanske att ta det lite för långt.

Spontant kom jag att tänka på; med tanke på hur liten felmarginalen är på GPSer idag borde det väl vara en smal sak att programmera appen så att den, om det visar sig att man är på ett ställe där man inte borde vara enligt nuvarande accessinformation, visar någon form av varning med en hänvisning till nuvarande accessinfo?

Spontant kom jag att tänka på; med tanke på hur liten felmarginalen är på GPSer idag borde det väl vara en smal sak att programmera appen så att den, om det visar sig att man är på ett ställe där man inte borde vara enligt nuvarande accessinformation, visar någon form av varning med en hänvisning till nuvarande accessinfo?

Lite som en fotboja?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg