Tekniker för att vika luftmadresser

Jag har använt mitt Everest Insul Mat (en ädre årsmodell av denna) och det funkar helt okej, speciellt med tanke på att jag sovit cirka sextio nätter på det utan några problem med ventiler eller punka. Men det är när den ska packas som jag alltid blir småirriterad – det är hur svårt som helst att få ut luften ur de sex kanalerna.

Den teknik jag utvecklat går ut på att så fort jag vaknar avfärdsmorgonen öppnar jag ventilen och låter nå mycket som möjligt ligga ovanpå madrassen. I sista stund pressar jag sen ihop madrassen genom att från kortändan längst från ventilen vika cirka en decimeter åt gången och noggrant släta ut allt. Detta är tidskrävande och fler gånger än jag vill erkänna blir det så mycket luft kvar att den inte platser i sin packpåse. Jag låter därmed de sista centimetrarna sticka ut ur packpåsen och när jag väl kommit hem rullar jag ut och under ungefär en halvtimme kämpar jag för att få ihop allt igen.

Det måste väl finnas något bättre sätt, någon som har vik- eller packtips för luftmadrasser av det här slaget?

Hehe, hade exakt samma problem som dig. Jag kom aldrig på något bra sätt att få ur luften.
Däremot köpte jag den nya du länkade till och den är mycket lättare då det bara är en ventil för alla 6 kanaler. Kan även rekommendera expeds airmat, den är också lätt att tömma men 200kr dyrare.

När jag tömmer luftmadrass-liknande liggunderlag brukar jag först rulla det för att få ut det mesta av luften. Därefter stänger jag ventilen och sträcker ut liggunderlaget igen, öppnar ventilen och viker eller rullar ihop det som det skall packas.
Jag har aldrig upplevt några svårigheter eller problem med det.

Vikning av underlaget kan dock ställa till det lite eftersom det kan fastna luft mellan varje vikning. Jag skulle rekommendera dig att rulla ihop liggunderlaget istället för att vika det.

//Peter

Det krångliga med den gamla var/är väl att det bara fanns genomgångar mellan tuberna vid fotänden, så det blev lite som en labyrint att få ut luften. På de nya finns det genomgångar även vid huvudänden så att det är bara att rulla ihop.

En annan sak, på länken är vikten uppgiven till 880g och på min packpåse står det 620g?

Nån som vet vilket som är rätt?

Hehe, hade exakt samma problem som dig. Jag kom aldrig på något bra sätt att få ur luften.
Däremot köpte jag den nya du länkade till och den är mycket lättare då det bara är en ventil för alla 6 kanaler. Kan även rekommendera expeds airmat, den är också lätt att tömma men 200kr dyrare.

Jag har modellen med en ventil. Fullständigt namn på modellen jag har är "Everest Insul Mat X-lite Compact Air Mat". Den som kom på namnet glömde dock att inkludera "turbo", det r det enda som saknas tillsammans med en sifferbeteckning. ;)

Innematerialet i underlaget är "klibbigt" så det fastnar i sig själv. Tror det påverkar förmågan att få ut den sista luften som lätt hamnar i fickor.

När jag tömmer luftmadrass-liknande liggunderlag brukar jag först rulla det för att få ut det mesta av luften. Därefter stänger jag ventilen och sträcker ut liggunderlaget igen, öppnar ventilen och viker eller rullar ihop det som det skall packas.
Jag har aldrig upplevt några svårigheter eller problem med det.

Vikning av underlaget kan dock ställa till det lite eftersom det kan fastna luft mellan varje vikning. Jag skulle rekommendera dig att rulla ihop liggunderlaget istället för att vika det.

//Peter

Jag har nu testat under två turer att rulla i stället för att vika och det gick helt okej, det blir ett par veck eftersom innervarvet blir kortare än yttervarvet. Men det är nog inte värre än vanlig vikning.

En annan sak, på länken är vikten uppgiven till 880g och på min packpåse står det 620g?

Nån som vet vilket som är rätt?
Min väger 550g enligt packpåsen…

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg