Teknikalfabet

Hej! Skall köpa en GPS till pappa i 60-års present. (Han är mycket ute i skogen) Finns det någon GPS som är så enkel att man bara trycker på en knapp då man startar och när man vill vända och gå hem så trycker man på samma knapp igen och GPS-en visar vägen hem??? Min far är inte något teknik-geni och klarar inte av 100 knappar med 1000 olika funktioner...

MVH,
Patrik

Lättanvänd GPS

Nej, så lätt att använda är nog ingen GPS ännu men om du eller någon annan lär sig den och sedan visar honom de få handgrepp han behöver så borde det fungera. Jag skulle gissa att den gula Garmin eTrex-modellen http://www.sportmanship.se/main/?sektion=1&varumarke=1&segment=1&produkt=98#bottom är bland de mest lättanvända och den är i alla fall liten nog för att bära med sig så att den verkligen blir använd. Är din pappa det minsta intresserad av kartor och att orientera sig kommer han nog att lära sig mer av sig själv.

Här är ett intressant exempel på lättanvänd GPS-tillämpning i USA http://www.wherifywireless.com/prod_watches.htm

I helgen träffade jag en GPS-ägare som efter att ha haft den i fyra år trodde att hans GPS visade fel. Jag ställde in den på rätt visningsformat och ändrade från miles till knop och distansminuter. Han tyckte dock det var tråkigt att båten blev långsammare... :)

Tackar för hjälpen

Tackar för informationen om GPS. Värdefull information. Skall titta på Garmin och se om den är lagom "svår".

MVH,
Patrik

60-åringar kan

Jag har de senaste 3 åren fått agera "GPS lärare" till 2 st. nyblivna 60 åringar, som fått varsin Garmin 12 i födelsedagspresent av sina respektive barn. Det tog mig ca 1-2 timmar att göra en den del inställningar (svenska menyer, RT90, swedish grid, metrisk visning, ställa in 24 timmars visning och tid före GMT) och få "60 åringarna" att begripa och handha det mesta i GPSen, utom att lägga in rutter vilket de inte hade användning av.

Beträffande knappar så är det oftast så att en GPS med "många" knappar är mer lättanvänd än en med "få" knappar, därför att få knappar medför att man måste trycka sig genom fler menyer för att få GPSen göra det man vill.

Per Brune

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg