Teknik med yxa o såg?

Hej !
Någon som har tips o råd om hur jag kan få ut mer av min vildmarksyxa, slöjdkniv o grensåg.

allt från slipteknik, hur man hugger på bästa sätt o tips i skötsel efterlyses!

jag kan redan en del, men vill veta ännu bättre metoder, så inget är för litet.. Kanske har jag just inte hört DEN metoden...

Men icke-seriösa göre sig icke besväret tack!

/Peter :)

Kan rekommendera Mors Kochanskis bok Northern Bushcraft. Där tar han upp kniv, yxa och såg.
Jag vet iof inte hur mycket du kan men där står en massa annat kul i den boken också:)

/mattias

Böckerna

Hugga och såga samt Slöjda kan du säkert finna på biblioteket. I boken The Whole World Catalouge finns en större bibliografi över slöjd och naturfolksslöjdande över hela världen.
Luma har gett ut skötselanvisningar, slipguider, för yxor, sågar och knivar. Lars Fälts utmärkta Uteliv har ett bra avsnitt om knivslipning och bryning mm. Smid själv är läsvärd avseende filning, slipning och bryning.
Förytom en 12" medelfin plan finhuggen fil för yxan, behöver du en triangulär 8" finhuggen fil till sågen en do knivfil samt en skränktång. För att bruka de här verktygen på din yxa och såg rekommenderar jag ett halvstort skruvstycke, 125mm, smitt. som skall sitta fastbultat i arbetsbänken. Använd gummiklädda eller plywoddmellanlägg vid käftarna. Börja med att träna filning på några bitar armerings och plattjärn. Fila armeringsjärnet till en perfekt sexkant och plattjärnet till en snygg vingprofil, när du är nöjd med resultatet är det antagligen dax att ge dig på yxan och sågen....
Till kniven behöver du ett medelgrovt diamantbryne (du kan aldrig få ett för stort bryne, så ett dubbelt fickbryne är väl nummer två på listan, det senare skall du ha läderfodral till) och ett finkornigt Arkansasbryne, med slipolja eller en Japanska vattensten. Brynen med guider är lättare att använda för nybörjare. Till stringlingen behöver du en läderrem, bred och ventilslippasta.
Bäst av allt är givetvis en vattenslipsten, men var förvarar du den? Min 700mm tar 1/2 kvadratmeter av golvet...
Lycka till!
//J

Finns en gammal VHS med Wille och Jögge Sundqvist som är småt fantastisk när det gäller användade av kniv och yxa. Mors Kochanski har gjort en del filmer i ämnet som är rätt intressanta att titta. Något som är intressant för Utsidan medlemmar är att båda använder moraknivar. Sne har Ray Mears en del extra material på sina Bushcrafte DVD som innehåller en del om Kniv.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rinte Powerbank Utrustning allmänt 3
Atle FORNTIDA TEKNIK Utrustning allmänt 0
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Oddex Såg för att stycka upp träd? Utrustning allmänt 19
Kanii Bäst såg för stockar Utrustning allmänt 7
niklaz Lite större såg att ha med i ryggsäcken? Utrustning allmänt 8
Fam.schnee Vire såg Utrustning allmänt 7
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg