teknik för att pumpa däcken

Hur vanligt är det förresten med punka? Bör man ha med sig en reservslang och verktyg för byte när man är ute och cyklar på den skånska landsbygden?

Enda gången jag fått punka var när slang, pump och verktyg inte var med på en cykelrunda. Alltså har du med dig allt så är risken för punka försumbar, men cyklar du utan prylarna med dig så är risken överhängande ;)

Jag trycker på munstycket på ventilen rakt uppifrån och spänner fast det.
Redan här gör du "fel".
Pumpandet går mkt lättare om du snurrar hjulet så att ventilen är uppåt när du pumpar.
Då kan du dessutom pumpa med ena handen och hålla kvar pumpmunstycket på ventilen med den andra (kan behövas även om du inte skaffar en ventilmutter)

Du kanske oxå kan få vägledning här
http://www.bikenewyork.org/education/ready/advice.html

Men köpte du pump och cykel på samma ställe så borde försäljaren kunna visa dig rätt teknik,
det borde vara enkler än skriva instruktioner på nätet.
Oavsett var/hur du köpte din pump och cykel är det enklare om du kan få hjälp av ngn IRL.

Redan här gör du "fel".
Pumpandet går mkt lättare om du snurrar hjulet så att ventilen är uppåt när du pumpar.
Då kan du dessutom pumpa med ena handen och hålla kvar pumpmunstycket på ventilen med den andra (kan behövas även om du inte skaffar en ventilmutter)

Du kanske oxå kan få vägledning här
http://www.bikenewyork.org/education/ready/advice.html

Men köpte du pump och cykel på samma ställe så borde försäljaren kunna visa dig rätt teknik,
det borde vara enkler än skriva instruktioner på nätet.
Oavsett var/hur du köpte din pump och cykel är det enklare om du kan få hjälp av ngn IRL.
Känner tyvärr inga cyklister. Tack Håkan och alla andra för de goda förklaringarna och förslagen :)

Inte en chans i världen att jag orkar pumpa till 7-8 bar med en hand. Inte med den pumpen. Men det ger sig. Övning och mer prylar ger färdighet.

Antar att du har ventilen vid marknivå när du pumpar. prova istället att ha ventilen så så att nippeln pekar mot marken, då kommer ju pumpmunstycket att hänga rakt ner och då borde den ju inte välta åt någon sida när du pumpar. Då slipper du pys under pumpningen.
mvh
/Markus

Den ser ut ungefär som din Biltemapump fast jag betalade bara 105 kr för den. snålheten bedrog med viss sannolikhet visheten i detta fall.

Problemet är detta:
Jag trycker på munstycket på ventilen rakt uppifrån och spänner fast det.
När jag släpper munstycket så "kantrar" det och lägger sig lite på sniskan på ventilen. Då släpper ventilen ut luft.

Munstycket håller alltså tätt endast när det står helt rakt på ventilen. Men det kräver att jag håller det med handen och då kan jag inte pumpa. Alternativet är att jag får be frugan hålla munstycket i rätt position.

Den enklaste förklaringen (bortsett från att det är en skitpump) är att jag inte trycker ner munstycket tillräckligt långt över ventilen. Men trycker jag lite hårdare så sjunker hela ventilen in i däcket och munstycket kommer inte längre ner över ventilen för det.

Det sittter förresten inte någon låsmutter på ventilen vid fälgkanten, som det gör på en MC-ventil tex (just för att förhindra att ventilen trycks in i fälgen/däcket). Skall det vara så?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annasi Problem med att pumpa däck, Landsvägscykling 10
Picea Hur hårt ska man pumpa? Landsvägscykling 56
Jote Pumpa racerdäck Landsvägscykling 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg