Tegsnässkidan, testat?

Telemarksbindning

Jag har testat mig fram med bindningar till telemarkarna och har nu ett par Chilli. Fungerar riktigt bra. Dock en nackdel och det är att jag blir låst till ett par telemarkspjäxor. Så nu har jag investerat i ett par Husky 75 kängor. Det är dyra kängor men jag tror de kommer att fungera riktigt bra. Fördelen är att dessa kängor kan jag ha på mina turskidor och ett par kängor med löstagbart forder är inte illa att ha på fjällturer då möjligheterna att torka innerskorna gör att jag ej kommer att ha bekymmer med stenhårda pjäxor på morgnarna .....

Ang skidorna så tycker jag det är lite besvärligt med att få fäste, måste tjära dem titt som tätt, så jag har köpt ett par tegsnäsare med plastbelag och fäst en stighudsbit under fästytan. Kanonfäste, dock naturligtvis sämre glid, men det är det värt. Dra pulka utan fäste är det värsta jag vet.
Hasse "tegsnäsar´n" ;)

Ang skidorna så tycker jag det är lite besvärligt med att få fäste, måste tjära dem titt som tätt, så jag har köpt ett par tegsnäsare med plastbelag och fäst en stighudsbit under fästytan. Kanonfäste, dock naturligtvis sämre glid, men det är det värt. Dra pulka utan fäste är det värsta jag vet.
Hasse "tegsnäsar´n" ;)

Fäste e för klenisar :) Men håller helt klart med om att de är näst intill omöjligt att dra pulka utan fäste. Hade tidigare på mina gamla skidor stighudar i spannet så ja hade ändå glid på ena skidan hela tiden. Funka kanon!

Måste bli vinter snart så man får möjlighet att testa olika skidor innan man köper.

Jag har gjort ett par turer på ett par stadiga typ 8fots 75mm tegsnäsare med rödsula.. gamla från kanske 50-60 talet, renoverade..

Jag tycker dom funkar bra men dom är tunga och glidet är väl inget vidare (jämfört med 'moderna' turskidor), men det är ute i pudersnön dom kommer till sin rätt.. Iom tyngden och spannet så är dom väldigt svåra att svänga med också, så man får ha bra stadiga bindningar om man ska telemarka med dom..

Men dock, nått som jag har upplevt är hur dom kackar igen totalt om dom blir blöta! Antingen blötsnö eller med vatten-på-isen-under-snön på en sjö eller dylikt, så är risken att det börjar bygga upp snö under dom, iaf mina..
Ett mindre problem på en dagtur men på flerdagstur med väderomslag kan det bli lite drygt, kanske finns en lösning men jag vet inte riktigt vad det skulle vara.. :)

Länkar till dom turer jag har gjort med tegsnässkidor om det intresserar. :)
2 Nätter solo i tärnafjällen och 2 nätter på Haparanda Skärgårds is med sällskap

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg