Tegsnässkidan, testat?

Hej alla!

Har tittat på tegsnässkidan som ett ev köp inför säsongen, http://www.tegsnas.com/ och undrar nu om någon här har testat elr har tegsnäs skidan. Dom ska tydligen vara riktigt bra utanför spåret och även då det inte råder skare men frågan är om det stämmer.

Tacksam för alla åsikter!

På återseende!

tegsnäsarna

Hej

Jag har åkt med tegsnäsare hela mitt liv när det gäller ospårat (utanför spåret) och är helnöjd.
Dom jag nu har är ett par så kallade rödsulor, mins inte vad det röda träslaget heter och dom är jag väldligt nöjda med. Har haft ett par med en plastbeslag men det var ingen höjdare. Tror inte dom fanns så många år.

Patrik

Hej

Jag har åkt med tegsnäsare hela mitt liv när det gäller ospårat (utanför spåret) och är helnöjd.
Dom jag nu har är ett par så kallade rödsulor, mins inte vad det röda träslaget heter och dom är jag väldligt nöjda med. Har haft ett par med en plastbeslag men det var ingen höjdare. Tror inte dom fanns så många år.

Patrik

Vilken bredd har du på skidorna? 95orna måste vara som ett par snöskor men det kanske är dom som gäller i ospårad terräng.

Har du epok bindningen elr vad för bindning?

På återseende!

Långa 95or med rödsula och epok utanför om höstarna. På vårvintern behövs sällan den bärigheten men då kommer du att uppskatta att ha stålkanter på dina Tegsnäsare. Hur breda skidor och hur långa du behöver beror på hur mycket din snö bär, samt vad du med packning väger. Det senare bestämmer ju spannet, förutsatt att du gillar njutningsfylld skidåkning.
Precis som med kanoter etc kan man aldrig ha för många par skidor.

Jag har ett par med epok-bindningen. Bra skogsskida men bindningen tycker jag suger riktigt, riktigt mycket. Sladdrigt plastskit men duger till nöds. Olsskogens jägarbindning är något bättre men ska man använda dem mycket så skulle jag rekommendera en "riktig" bindning.

Mycket bra

Mycket bra skogsskida, den bästa jag åkt på. Dock skaffa stabila bindningar om du gillar själva skidåkandet.

Ja drar pulka så jag själv väger inte så mycket, doch tror jag att jag satsar på ett par 95or så jag kan skida både i öppen terräng och i riktig djupsnö.

Men det är nu då frågan om bindningen, gillade epoks ide om att ha sina vanliga skor o skida i men om den bara e skit så är de juh ingen ide me en sån.
Vad tycker ni andra, ska jag satsa på en annan bindning där jag kan ha mina vanliga skor elr ska ja satsa på en bindning med tillhörande sko som tål mer än att vara i motionsspåret dvs utanför spåret?

Hej!

Har själv ett par 9-fotare 70mm bredd med björkbelag och hickorykant som jag är såå nöjd med. Dom är inne på sitt 24:e år och ganska nötta men funkar perfekt.

Ang. bindning så gillar jag klassisk kabelbindning bäst. Har kompisar som använder den där röda plastbindningen som Tegsnäs säljer och dom får ju alltid ha med en i reserv eftersom dom går sönder ibland.

VH//Anders

Hej!

Har själv ett par 9-fotare 70mm bredd med björkbelag och hickorykant som jag är såå nöjd med. Dom är inne på sitt 24:e år och ganska nötta men funkar perfekt.

Ang. bindning så gillar jag klassisk kabelbindning bäst. Har kompisar som använder den där röda plastbindningen som Tegsnäs säljer och dom får ju alltid ha med en i reserv eftersom dom går sönder ibland.

VH//Anders

Menar du den kabelbindning som tegsnäs säljer? Har traumatiska barndomsminnen av dom där kabelbindningarna som aldrig satt riktigt fast på fötterna. Har tittat lite på olika pjäxor och de finns en del som tål att vara i djupsnö, men bäst vore att få ha sina älskade kängor.

På återseende!

Jag har nog 75 breda men längden minns jag inte och just nu var det långt till källaren för att kolla.
epok-bindningen har jag inte provat, jag har kabelbiningen som dom säljer.
Funderar på epok-bindningen eftersom jag tror dom passar mina skor bättre.

Patrik

Hej alla!

Har tittat på tegsnässkidan som ett ev köp inför säsongen, http://www.tegsnas.com/ och undrar nu om någon här har testat elr har tegsnäs skidan. Dom ska tydligen vara riktigt bra utanför spåret och även då det inte råder skare men frågan är om det stämmer.

Tacksam för alla åsikter!

På återseende!

Jag åker på en som är 70 mm bred och en som är 75 mm. Båda är dock lika långa, 8 fot. När jag köpte mina, 1983, tror jag det var, fanns de nämligen i 70 mm. Det gjorde de däremot inte när jag många år senare bröt den ena och som den självklaraste sak i världen kunde köpa ett halvt par.

Jag har rödsula, Bankiray heter det visst, och jag tycker de funkar ypperligt. Har nästan aldrig behövt valla dem över huvud taget. I riktigt extremt klabbföre, fuktig nysnö, kan snön ibland ha tendens att fastna under så att man måste jobba en del för att slå loss snön under åkningen och verkligen göra allt för att minimera tiden skidan är stilla mot snön. Rekommenderar verkligen rödsula!!

Kör med kabelbindning av samma typ som de visar på hemsidan och det funkar bra med mina Lundhags Alaska med "skidtå".

Menar du den kabelbindning som tegsnäs säljer? Har traumatiska barndomsminnen av dom där kabelbindningarna som aldrig satt riktigt fast på fötterna. Har tittat lite på olika pjäxor och de finns en del som tål att vara i djupsnö, men bäst vore att få ha sina älskade kängor.

På återseende!

Jag hade tidigare den modell Tegsnäs säljer som brukar kallas stövelbindning. Dessa passade perfekt till t.ex. nokias vinterstövlar men när jag köpte jörnkängor med skidsula blev den bindningen för smal ( den är gjord av en bockad aluminiumplåt och kan inte justeras i bredd). Då hittade jag ett par gamla justerbara kabelbindningar av okänt fabrikat hemma i föräldrarnas ladugård som har suttit på senaste 12 åren och fungerat perfekt.

VH//Anders

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg