Tegsnäs vs. Olskogen

Jag är ute efter ett par renodlade skogsskidor (dvs. inte fjäll) och Tegsnäs och Olskogen är de som omnämns mest. Jag har lite funderingar som jag undrar om ni här på forumet skulle kunna hjälpa mig med, i synnerhet ni som har erfarenhet av någon av dessa skidor:

1. Tegsnäs vs. Olskogen, vilka är bäst? Vilka för respektive nackdelar finns det med de olika skidorna?

2. Tegsnäs har både med björksula och med bankiraywood som tydligen ska vara vallningsfria. Är det någon väsentlig skillnad mellan dessa?

3. Olskogen har både en Vildmarksskida med björksula och en nästan 3m lång skida som heter Galav. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa eller vet vilken som är att föredra? Det är inte främst norrländska myrar jag tänkt åka på utan uppländsk skogsmark.

4. Finns det någon anledning att inte ta en så lång skida som möjligt? Jag väger omkring 100kg och är 187cm.

5. Finns det några viktiga skillnader i vård av dessa skidor som är värd att beakta? Kräver t.ex. vissa mer eller mindre intjärning eller inoljning?

6. Har ni några förslag på inköpsställen? Jag ser att man kan köpa båda direkt från producenten. Finns det någon anledning att inte köpa dem därifrån? Har ni någon erfarenhet av Tegsnäs eller Olskogens kundservice? Hur lång tid tar det att få leverans?

Tack för hjälpen.
 
Ytterligare alternativ: Handgjorda skidor av Bo Östergren

Ett annat alternativ som jag tycker är värt att nämnas är att beställa ett par handgjorda träskidor av Bo Östergren från Jokkmokk (http://taigaskidan.se), då skulle du i samråd med honom kunna få den längd och bredd som krävs för att få ett bra flyt i snön för just dig.

Det finns några artiklar om honom på Internet samt några recensioner på Utsidan om du skulle överväga det alternativet och vill veta lite mer om hans skidor.
 
Några svar och funderingar.

Hejsan, jag har kört på Tegsnäs i många år och har i alla fall en hel del erfarenhet av deras skidor. Träffade även på en snubbe som åkte på just ett par Olskogen då vi startade vår tur genom Muddus förra året, så jag har i alla fall sett dom i verkligheten även om jag inte testat dom själv.

Vet givetvis inte vilken som är den bästa skogsskidan då jag bara kört på Tegsnäs. Sen beror det ju även till viss del på hur skogen ser ut....det är ju som sagt var stor skillnad på Muddus med många myrar och bara gammal ganska gles skog jämfört med mer brötig cellulosaplantage eller fjällbjörkskog. En gammal "sanning" är att det viktigaste för att få god bärighet är att ha en lång skida. T.ex vill jag minnas att Lennart Arvidsson som var "parkvakt" i just Muddus tuffade omkring på ett par 3 meter långa skidor. Men som blivit väldigt uppenbart de senaste åren med "rocker"-skidans genomslag är det också väldigt viktigt hur spannet ser ut och hur styv skidan är, framför allt i framkant och bakkant.

Om man kollar hur Tegsnässkidan är uppbyggd så har den ett ganska styvt spann. Vill minnas att jag läst att målet då den togs fram var att göra en mer allround skida, vilket stämmer bra med mina erfarenheter.

Så min gissning är att om man vill ha bäst bärighet i riktigt djup och lös snö så är nog Olskogens Galav det skarpaste vapnet. Men då vi här talar om Uppland med betydligt blygsammare snömängd så lär nog inte detta vara alltför viktigt. Dessutom är det ett elände av monumentala mått att försöka baxa fram ett par 3-meters skidor i tät skog!!! Jag hade nog satsat på ett par skidor som är typ 2.2 meter långa som en kompromiss mellan bärighet och hanterbarhet i tät skog.

Det är stor skillnad på björksulan och bankiraywood. Björksulan behöver tjäras in och ofta behöver man dessutom valla den. Bankiraywood, som jag själv kör på, behöver bara oljas in någon gång då och då (jag gör det väl en gång per 5 år i medel....) och sen är det bara att ta på sig skidorna och bege sig ut. Enda gången som bankiraywood sulan ställer till med problem är då det är nysnö och runt 0:an då snön gärna vill fastna....men jag skulle bli mycket överraskad om björksulan är bättre på detta....eller något annat träslag för den delen. I klabbföre är det plast som är det bästa.

Hoppas att detta hjälper dig lite i beslutsprocessen!

/ Stefan
 
Skilj på höst och vårskidor oavsett om det är skog eller fjäll.
Har liknande erfarenheter som Undvall, har bara själv kört på Tegsnäs och är mycket nöjd.
0° före är svårt för alla skidor utom plastbottnar.
Vad du väger+kläder+packning+skidutrustning är vad dina lössnöskidor skall bära aldrig mindre.
go tur
 
Hejsan, jag har kört på Tegsnäs i många år .....



Hoppas att detta hjälper dig lite i beslutsprocessen!



/ Stefan


Helt enig med Stefan! Kunde inte sagt det bättre själv. Mina tegsnäsare med rödsula är 8 fot, den ena 70 mm bred och den andra 75 mm, och kanonbra!

Jag har inte testat några alternativ och ser i dagsläget inte heller någon anledning att göra det.
 
Alltid kul att se :)

Hejsan,

Glömde en liten punkt och det är att i alla fall vad det gäller Tegsnässkidan så brukar de gå att hitta i välsorterade friluftsbutiker....men viss, det går garanterat lika bra att köpa direkt från fabriken.

Har för övrigt pratat med folk som talat mycket varmt om Bo Östergrens skidor, med den lilla haken att det ibland kan vara ganska lång väntetid på dom, men det kan man ju lätt ta reda på genom att kontakta honom. Tycker för övrigt att det är mycket kul att kolla på skidorna på den här siten: http://polarisen.se/manniskan/skidor/tillverkare-av-lossnoskidor/ ..... detta hade i utförssammanhang kallats för tip and tail rocker och lanserades som en jättenyhet på skidmarkanaden för en 5-6 år sen eller så :)

Om man sen diskuterar olika alternativ så tycker jag att Peltonen Metsä (http://www.skidan.se/webshop2.0/metsa.html) verkar vara ett trevligt sådant, men dessa har jag inget egentlig vetskap om.

/ Stefan
 
Då jag köpt bindningar från tegsnäs har de kommit fram inom en vecka.

ca240cm 75mm bör passa din vikt och användningsområde. Ska du ha kortare bör de vara bredare. Ska du ha packning så behöver du kompensera för det.
 
Snöskor ett alternativ till skogsskidor?

Tack för alla svar. Jättebra.

Jag var på Alewalds idag, som bl.a. säljer Tegsnäs. Säljaren där tyckte att skulle man mest hålla sig i uppländska skogar så kunde ett par snöskor vara ett bra alternativ till ett par Tegsnäs. I synnerhet om man (som jag) har en hund.

Några kommentarer/tankar på detta?
 
Snöskor är ju endast ett alternativ om det är extremt brant uppför eller mycket snårig terräng.

Butiken säljer inte träskidor, och försäljaren har aldrig åkt på ett par skogsskidor.
 
Tack för alla svar. Jättebra.

Jag var på Alewalds idag, som bl.a. säljer Tegsnäs. Säljaren där tyckte att skulle man mest hålla sig i uppländska skogar så kunde ett par snöskor vara ett bra alternativ till ett par Tegsnäs. I synnerhet om man (som jag) har en hund.

Några kommentarer/tankar på detta?

Själv åker jag tegsnäsare med rödsula i norrbotten, och de är klart användbara. Jag har använt mina i de flesta fören och är nöjd. Karln min har nu skaffat ett par östergrenare, vilka är ett fantastiskt hantverk och fina som attan när det är djup lössnö. När jag fick lyfta mina tegsnäsare i lössnön kunde han fortfarande glida fram. Det händer sannolikt inte så ofta att det är djup lössnö i Uppland gissar jag dock, så det känns som mer än en smula overkill. Dessutom är väntetiden i dagsläget drygt 2 år (beroende lite på hur ofta man är och hälsar på skidmakarn och tjatar...) och drygt 3 meter långa skidor inte en höjdare i snårskog.

Min far skaffade nyligen snöskor med vilka han traskar omkring i skogarna i gästrikland tillsammans med sin hund. Han verkar vara nöjd med det, så jag tror inte att man omedelbart ska avskriva snöskorna.

Frågan är väl mest hur terrängen och snöförhållandena brukar vara när du far ut. Om du far med hunden vill du väl sannolikt iaf ha rätt bärig snö, och då kanske det duger med snöskor? Du får ju inte samma bärighet som med skidor, men du torde bli smidigare.
 
Snöskor eller inte avgörs som jag ser det av hur pass bra eller mindre bra men är på att åka skidor. På snöskor får man inte en meter gratis. 99 gånger av 100 fördrar jag skidor. Den hundrade gången är terrängen mycket blockig eller extremt brant.
 

Liknande trådar