Teepee/Kåta lågprisprojekt.

Någon som ser några oöverstigliga eller bara skitjobbiga hinder i att

1. Sprätta golv från yttertält, köpa tyg och sy ett innertält med befintliga mått, som sedan sys fast i golvet.

2. Förlänga den bortsprättade yttertältet runt nederkanten, "lyfta" yttertältet 15-20 cm för att få en luftspalt mellan det nya innertätlet och yttertältet. Sy fästpunkter mellan dessa på lämpliga ställen.

3. Förlänga/byta stången

Räkar med att totalvikten skulle bli ca 4,5kg så det blir ju inte lätt för något så pass litet. Men vikt är inte prioriterat. Bära kanske högst 10-12km, låta stå och sedan bära tillbaka samma väg. Mest bara i närheten av bilen.

Men det blir billigt. Desto viktigare. 1000 kronor räknar jag med.

Det borde väl också bli färre handgrepp än om man skulle göra något från grunden, vad jag kan se i alla fall. Kan du se något annat som gör att jag ska lägga ner planerna redan nu?

Bilagor

• 2341.jpg
    2341.jpg
    6.9 KB · Visningar: 1,243
  • 2339.jpg
    2339.jpg
    7.7 KB · Visningar: 1,241
Vad är det du utgår från? Vilket tält? Min egen erfarenhet är att alla diy-projekt blir dyrare än man tänkt sig så lägg till reserv i budgeten. Ny stång eller förlängning av stång är en sådan punkt som skulle kunna springa iväg.

Jag hade bara köpt en Bisonlavvu direkt. Jag måste värdera min egna tid också. YMMV.

Nja, jag gillar att göra och ändra grejor. Har sytt en kåtalikande grej en gång men gjorde den alldeles för stor så den blir aldrig använd. Tältet på bilden är lagom storlek. Vango Juno 300 heter det. Polyester enkelväv. Men jag upptäckte just att golvet är i polyetylen. Jag hatar prassligt PE så projektet är redan nedlagt.

Medhåll

Vad är det du utgår från? Vilket tält? Min egen erfarenhet är att alla diy-projekt blir dyrare än man tänkt sig så lägg till reserv i budgeten. Ny stång eller förlängning av stång är en sådan punkt som skulle kunna springa iväg.

Jag hade bara köpt en Bisonlavvu direkt. Jag måste värdera min egna tid också. YMMV.

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Jag trodde jag skulle spara pengar på att göre en tältkåta själv, ( i ärlighetens namn var det för nöjes skull till än större del, men ändå)
Jag tror så här i efterhand att det blev dyrare än att köpa 2 stycken från TenTipi.
Skall man ändå lägga ner tid, energi och engagemang, bör man inte tulla på materialkvaliten, för då blir man bara ledsen när bristerna kommer fram och det svider om allt jobb var bortkastat.

Bilagor

• 016a.jpg
    016a.jpg
    164.9 KB · Visningar: 2,009
Finessen med kåta är att kunna stå och att kunna elda samt torka inne. Stryker man de två grundläggande funktionerna är det bara ett kryptält ändå. Min 50-öring

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Brandfilt kring rökrör i kåta ? Gör det själv 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg