Tatonka Grönland 3p

Hej!

Jag ska köpa mitt första tält och söker tips på liknande eller bättre med liknande spec och prisklass :)

Tältet som jag har fastnat för är som rubriken säger ett Tatonka Grönland 3p som jag har hittat för 2500SEK.

Vikten på 4kg känns acceptabelt, totalvikten på ryggsäcken med innehåll blir då under 14kg (utan mat).
Användningsområdet är vandring i hela sverige både sommar och vintertid. Jag är 192cm lång så jag uppskattar takhöjd och utrymme i ett tält. Oftast blir vi två som delar på tältet.

Andra tält jag kollat på är:
Marmot grid 2p; inte lika stort men betydligt lättare
Fjällmark arctic dome 3p; stort (beroende på vad det har för takhöjd) och ett billigt pris.

Vad har ni för tankar/erfarenheter av tälten? Klarar dom ens av vinterförhållande?

mvh
Christer

Välkommen till tält-helvetet Christer :)

Om du har möjlighet ekonomiskt, så köp det bästa från början och undvik många besvikelser sedan, både vad gäller vikt, som nästan säkert kommer att vara viktigt för dig senare, men också eftersom erfarenheten visar att det lönar sig att köpa kvalitet. Marmot tältet som du nämner ser inte så illa ut trots allt, det är nog en bra 1½ persons tält som tål lite väder också.

Lycka till med tältjakten !

EE

Christer, du har en utmaning framför dig. Vikten är A och O. Ett 4 kg 3 p tält var omodernt för 30 år sen.
Tälttrådarna är många och långa av goda orsaker.
Men börja med att be att få titta på lättare tält, 4 kg bör inte de viktiga 3 väga ens tillsammans. Med en rimligt lätt utrustning kommer du att kunna gå upprest och se omgivningarna och inte var du skall sätta nästa fot.
Fortsätt jakten och go tur!

Välkommen till tält-helvetet Christer :)

Om du har möjlighet ekonomiskt, så köp det bästa från början och undvik många besvikelser sedan, både vad gäller vikt, som nästan säkert kommer att vara viktigt för dig senare, men också eftersom erfarenheten visar att det lönar sig att köpa kvalitet. Marmot tältet som du nämner ser inte så illa ut trots allt, det är nog en bra 1½ persons tält som tål lite väder också.

Lycka till med tältjakten !

EE

Christer, du har en utmaning framför dig. Vikten är A och O. Ett 4 kg 3 p tält var omodernt för 30 år sen.
Tälttrådarna är många och långa av goda orsaker.
Men börja med att be att få titta på lättare tält, 4 kg bör inte de viktiga 3 väga ens tillsammans. Med en rimligt lätt utrustning kommer du att kunna gå upprest och se omgivningarna och inte var du skall sätta nästa fot.
Fortsätt jakten och go tur!

Tack!
Som student har jag tyvärr inte den största ekonomin. Jag prioriterar kvalité och då verkar det som att jag får ta lite från vikten istället! Har inte lyckats hitta något <3000kr, <3kg och med >90cm takhöjd med bra omdömen.
Just nu lutar det åt ett Bergans kompakt light 3p.
Vikten blir 3.1-3.3kg (beroende på källa) så ~1600g per person känns okej!

Återbruket här sålde ett fin 3 p fjälltält på 2,7 kg här för 600:- så visst gå det! Leta bara på rätt ställe. Begagnat är en väg att gå.
go tur

tatonka grönland är ett fint tält. Jag har sovit några nätter i tvåmannaversionen, vi var tre i det och det funkade hyvens.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ulf65 Erfarenhet av Tatonka? Bo och sova 0
5741 Tatonka´s &amp; Vaude´s Liggunderlag? Bo och sova 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg