Tarra - fint tält!
Jag har haft äran att använda Hilleberg Tarra i olika situationer - klipptältning ute i skärgården, skogstältning och till sist 2 veckor på Scout 2001 mitt ute på ett fält. Jag måste säga att jag är mycket nöjd med mitt tält. Jag har levt nära och testat både Nammatj GT och North Face Mountain 25:a, och jag tycker att tarran är en perfekt blandning mellan dessa sorters tält. För det första har den två stora och mycket funktionella absider, vilket man tackar gud för i många sammanhang. Mountain 25 saknar detta, vilket jag tycker är lite irriterande. Nammatj GT:s stora absid är ju trevlig, men det finns bara en, och det händer att man är glad att ha två. Tältet är vindtåligt och allt det där, samt mycket enkelt att sätta upp. I mörker kan det vara lite svårt att se vilka 'fickor' som stängerna ska in i, men efter två uppsättningar så sitter det i ryggmärgen.
Ventilationen är helt klart tillfredställande. Visst blev det varmt i tältet mitt på dagen när solen steker hela den skånska slätten och luften står helt stilla, men öppnar man toppventilen helt utan myggnät börjar luften röra sig. Man kan faktiskt ventilera absiderna lite, tack vare de ganska stora flikarna som täcker blixtlåset. Att toppventilen är försedd med vattentäta blixtlås är helt underbart!!!
Innetältet hänger mycket fint (tycker att det sackar lite i Nammatjen ibland) och det är härligt med helt lodräta väggar! Man ligger ledigt två personer och kan faktiskt klämma in tre och tycke finnes...
Så till baksidan (för det finns det alltid).
Det finns faktiskt bara en grej som stör mig mycket på detta tält. De fina remmarna som sitter i öppningarna och under de flesta Hillebergtält, som är lätta att ställa in saknas under innertältet. Det sitter i öppningarna, men under innertältet är de ersatta med enkla nylonlinor ditknutna med simpla överhandsknopar. Det håller, visst, men det är ju jäääättekrångligt att ställa in bredden som man kanske vill ändra. Enligt Hilleberg så är det för att det inte får plats två (ett för innetältet och ett för remmen) toggles i ringen som sitter fastsydd i yttertältet. Dåligt svar tycker jag, eftersom alla deras tidigare modeller (tex Nammatj) har det. Och är det så trångt så kan det inte vara speciellt krångligt för dem att sy dit en till liten ring.
Detta är naturligtvis bara en bisak, coh tältet i övrigt en mycket trevlig bekantskap. Jag kan absolut rekommendera ett tarra, och ett R_Ö_T_T såklart.