Tarptent + Sarek

Till nästa sommar hade jag tänkt göra en ensamvandring i Sarek, någon rutt har jag ej bestämt än. Tältet jag tänkt använda är ett Tarptent Moment. Vad jag skulle vilja veta är om någon här har erfarenheter av att använda sig av tarptält i dessa områden. Hur pass de klarar av om det blåser upp till storm t.e.x. Om man hamnade i situationen att ha ett trasigt tält och ha många dagars vandring hem vore det mindre roligt.

Någon som använder sig av tarptält i Sarek och andra liknande ställen och vill dela med sig av erfarenheter?

Bara tältet tål hård vind i kombination med regn. Använder själv ett lättviktstält som nu varit i Sarek två gånger. Båda gångerna har mitt tält verkligen fått bekänna färg.
Om du tvekar, välj ett annat tält.

//Gustav\\

Hej,

Jag har inte använt Tarptent i Sarek - men jag har varit där fem gånger, varav ett par gånger på ensamvandring. Under dessa år har vädret varierat mellan gassande solsken och vindstilla, till hård blåst med kanske upp till 20 m/s i byarna, till ösregn och åskväder. Och isflak på tältduken när man vaknar. När jag var där nu för några veckor sedan hade jag två nätter med konstant ösregn hela natten, plus åska/blixtar.

Under dessa vandringar har jag varit extremt tacksam för de tält jag har använt, bl.a. ett Fjällräven Vålå Dome II och ett Helsport Fjellheimen Camp II. Jag vill inte påstå att ett Tarptent inte skulle klara dessa omständigheter - det kan jag inte svara på eftersom jag inte har provat ett - men jag skulle nog känna mig lite orolig med avseende på hållfasthet och vattentäthet. Rätta mig om fel, men mitt intryck är att UL-utrustning tvingas välja vävar med lägre rivstyrka och vattenpelare för att komma ned i vikt. Säkerhetsmargnalen minskas, med andra ord.

Är för övrigt imponerad av Tarptents lösningar - spec. Scarp I/II, som vore ett lätt och bra tält. Känner mig dock tveksam till om just Sarek är den rätta miljön för dessa konstruktioner...

/Mats

Till nästa sommar hade jag tänkt göra en ensamvandring i Sarek, någon rutt har jag ej bestämt än. Tältet jag tänkt använda är ett Tarptent Moment. Vad jag skulle vilja veta är om någon här har erfarenheter av att använda sig av tarptält i dessa områden. Hur pass de klarar av om det blåser upp till storm t.e.x. Om man hamnade i situationen att ha ett trasigt tält och ha många dagars vandring hem vore det mindre roligt.

Någon som använder sig av tarptält i Sarek och andra liknande ställen och vill dela med sig av erfarenheter?

Har du beställt tältet än? Isåfall, vänta! Det lär vara ett nytt Moment på gång. Men annars är det Scarp 1 som verkar bra, rymligare och lite stabilare. Rainbow & Double Rainbow är också bra. Själv äger jag Double Rainbow och skulle använda det i Sarek utan tvekan.

Det man ska ha i åtanke att enkelväggstält som Moment och Rainbow är lite kallare än dubbelväggstält. Sedan en sak till ang Moment, duken går inte ner hela vägen mot marken. Så det kan bli dragigt. Men har du bra sovsäck och prioriterar låg vikt så bör det inte vara något problem.

Har du beställt tältet än? Isåfall, vänta! Det lär vara ett nytt Moment på gång. Men annars är det Scarp 1 som verkar bra, rymligare och lite stabilare. Rainbow & Double Rainbow är också bra. Själv äger jag Double Rainbow och skulle använda det i Sarek utan tvekan.

Det man ska ha i åtanke att enkelväggstält som Moment och Rainbow är lite kallare än dubbelväggstält. Sedan en sak till ang Moment, duken går inte ner hela vägen mot marken. Så det kan bli dragigt. Men har du bra sovsäck och prioriterar låg vikt så bör det inte vara något problem.

Tältet äger jag redan sedan i våras och har använt det på Kungsleden och i Femundsmarka i somras. Några större blåsoväder var jag inte med om. Däremot en hel del regn som det inte var några som helst problem med. Tanken är inte att köpa något annat tält då min plånbok inte riktigt klarar av det. Snarare att jag väljer sträcka där det kan gå att få hjälp om något skulle gå fel. Jag har ensamvandrat i ca 5 år och känner att det är dags att prova på en tur i Sarek.
Ett tält med tunnare duk är ömtåligare mot vind och det är en riskfaktor att räkna med i vildmarken. Det jag behöver är att ta reda på vad ett Moment håller för i praktiken.

Tältet äger jag redan sedan i våras och har använt det på Kungsleden och i Femundsmarka i somras. Några större blåsoväder var jag inte med om. Däremot en hel del regn som det inte var några som helst problem med. Tanken är inte att köpa något annat tält då min plånbok inte riktigt klarar av det. Snarare att jag väljer sträcka där det kan gå att få hjälp om något skulle gå fel. Jag har ensamvandrat i ca 5 år och känner att det är dags att prova på en tur i Sarek.
Ett tält med tunnare duk är ömtåligare mot vind och det är en riskfaktor att räkna med i vildmarken. Det jag behöver är att ta reda på vad ett Moment håller för i praktiken.

Tarptent använder samma tyg på alla sina modeller, silnylon, och det är inte omtåligt utan tål rätt mycket. Flera nischtillverkare använder silnylon. Enligt tältkonstruktören, Henry Shire, har han inte varit med om att väven gått sönder pga vinden. Se till att förankra tältet ordentligt med staglinor. Naturligtvis ska du inte köpa nytt utan kör med Moment i Sarek.

Väderförhållande i Sarek är ju liknande som i Femundmarka och i övriga fjällvärlden. Det viktiga är du hittar bra ställe där du kan förankra tältet väl. Annars får du flytta eller vända det mot annat håll beroende på vinden.

Oavsett märke, modell och väv - blir det ändå ditt förnuft och kunskap som kan avgöra därute i fjällen.

Jag har vandrat två gånger i sarek (8 resp 9 dagar) med ett tarptent double rainbow. Har haft alla möjliga väder; regn, snö, vind, sol. Har ännu inte haft några problem med tältet, det har funkat felfritt. Så länge man tänker till kring val av tältplats så tror jag du reder de flesta situationer.

Men för all del, om du känner dig osäker så kanske det är en idé att gå längs välbesökta dalgångar etc, så du alltid har möjligheten att tränga in dig i någons absid om allt skiter sig.

Bara för att återkoppla till tråden…

Jag vandrade nu mellan 1/8 - 8/8, Suorva – Skarja – Routhesvagge – Ritsem. Jag kan inte säga att vädret utsatte mig för några större prövningar under turen. Det pendlade mellan sol – blåst/duggregn, med något större regn under själva vandringen.

Tältet fick prova på vissa vindar under natten men det enda som hände var att det lät väldigt illa. Inget konstigt med det. Även nästa gång får tältet följa med.

En mycket trevlig första sarektur!

Bra med återkoppling! :)

Bara för att återkoppla till tråden…

Jag vandrade nu mellan 1/8 - 8/8, Suorva – Skarja – Routhesvagge – Ritsem. Jag kan inte säga att vädret utsatte mig för några större prövningar under turen. Det pendlade mellan sol – blåst/duggregn, med något större regn under själva vandringen.

Tältet fick prova på vissa vindar under natten men det enda som hände var att det lät väldigt illa. Inget konstigt med det. Även nästa gång får tältet följa med.

En mycket trevlig första sarektur!

Det låter ju jättebra. Själv har jag varit på en tur i norska Jotunheimen och använt mitt Tarptent Double Rainbow. Vi var två som gick tillsammans. Jag använde kondensationsskydd till DR vilket var bra eftersom det var hög fuktighet så det blev mycket kondens vissa nätter. För övrigt fungerade tältet bra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg