Tarptent Double Rainbow

Har använt mitt DR på tre vandringar nu; två gånger som solotält och en gång tillsammans med min käresta och vår aussie på 17kg. Är Otroligt imponerad av detta tält!
Att slå upp tältet och få en bra spänning på duken är lätt som en plätt. Har en gång använt mig av den "självstagande funktionen" (läs mer på www.tarptent.com) då marken var för hård för tältspik.

Med alla stormlinor väl förankrade står tältet pall en hel del vind, men när vinden vänt och kommit från sidan har jag vaknat med tältduken pressad mot min ansikte. Detta ska kunna åtgärdas någorlunda genom att staga upp tältet med hjälp av vandringsstavar, men har ej testat detta. Misstänker att man riskerar att slita på tältduken med stavspetsarna genom detta, men har inte ägnat särskilt mycket uppmärksamhet åt denna funktion, så jag kan inte riktigt uttala mig om detta.

Tältplats extra viktigt för ett lätt tält som detta. Var i början lite orolig för kondens, men där har tältet verkligen imponerat! Stora möjligheter till ventilation, och så länge man väljer tältplats med omsorg och har lite fläktande vind är kondensen obefintilg, även när vi sovit två plus hund i tältet. Vid sämre tältplatser (exempelvis i en sänka) och vindstilla och minusgrader har dock en hel del kondens bildats, men genom att tältet är såpass rymligt har jag aldrig varit i närheten att oavsiktligt blöta ner sovsäcken.

Tältet är verkligen stort innuti. De som menar man att minskar på komforten när man väljer lätta tält har aldrig sovit i ett DR. Ligglängden är utan tvekan i stil med HB's Kaitum, vilket väl får ses som tillräckligt för de allra flesta. Dessutom gott om sitthöjd, om än bara i mitten. Absiderna är små men tillräckliga för två personer. För matlagning är de för små, men vid regn kan man alltid använda sig av den finurliga regnverandan (återigen, läs mer på www.tarptent.com) vilket jag tycker fungerat utomordentligt. Överhuvudtaget känns detta som ett mycket genomtänkt tält, med många smarta lösningar!

"Innertältet" som kan köpas till har testats, men har inte riktigt imponerat. Eftersom detta innertak inte är lika brett som yttertältet har detta resulterat i att när det väl bildas kondens har denna droppat ner där innertaket slutar. Bättre då att skippa det, välja bra tältplatser och i värsta fall torka bort kondensen med en handduk.

Rekommenderas!
 
Recensionsbank?

Kan du inte lägga in texten i recensionsbanken? Du kan alltid uppdatera den i efterhand du får nya erfarenheter av Tarptent DR. Kul att du är nöjd med tarptent-tältet :)
 
Kul att höra! Jag köpte mitt DR för ca ett år sedan. Jag håller med om det mesta du säger, rymligt, lätt att sätta upp (möjligen skulle jag önska lite större kanaler och en lite bättre lösning för stångänden att fästa i, men då är jag petig, mkt petig!). Jag har tyvärr inte testat det i någon vind att tala om. Enda gången jag haft kondens som varit riktigt påtagligt var när temperaturen föll från 17-18 grader till ca nollan i april, då rann det lite.

Lite funderingar såhärlångt: Sömmarna måste tätas med utspädd silikon (inget nytt, det framgår när man köper tältet - men ändå). Dessutom har jag kommit fram till att jag vill måla in ett rutmönster i tältgolvet med samma utspädda silikon! Golvets väv känns väldigt tåligt och betryggande, men det är halt. Några av mina liggunderlag glider som om det vore såpa på golvet! Minsta lutning och det irriterar. Bör vara lätt fixat, men kan vara bra att känna till om man köper ett.

Sedan en liten reflektion: Jag har inför ett par helgturer sett på väderprognoserna att det kommer att fläkta lite, och (tyvärr möjligen?) hittils har jag fegat ur o tagit mitt gamla tunga (men annars förträffliga) HB Nammatj. Jag är fortfarande lite tveksam till DR i hårdare vindbyar. Om jag tvekar redan att ta med det för en helgtur med kulingvindar - är det verkligen ett tält jag vill ha med på fjällturen då? (Knäskada har stoppat årets långturer iår..suck..) Det är frågan jag går o grunnar på nu iallafall. Jag har slått upp mitt nammatj i full storm på fjället en gång, det gjorde mig... ödmjuk.. inför sådant. Det gick bra, men det hade inte behövts mkt för att det skulle gått snett, jag är inte helt övertygat om att det hade funkat med mitt DR.

DB är ett suveränt tält och om man undantar en del dyra och omvittnat tåliga tält så tror jag DR slår ett stort antal tält som marknadsförs för fjällbruk även om min lilla farhåga skulle stämma.

Vad tycker/tror ni? Är jag onödigt pjoskig med mitt tarptent..? Tål det mer än jag tror?
/Jörgen
 
Måla silikonslingor på golvet passar man på att göra när man tätar sömmarna - det står som ett tips i bruksanvisningen (jag köpte mitt i år). Det funkar bra, mitt liggunderlag har inte glidit något.

Jag tycker att tältet står bra i vind. Att använda stavar till stöd sliter inte på tältet eftersom det finns stålringar som man för in stavändarna i (i alla fall i mitt tält som är av senaste modell...). Dessutom har de senare modellerna fästen för stormlinor som bör användas när det blåser.

Mitt har inte varit med om några riktiga stormvindar men det blåste en del ganska kraftiga kastvindar nu i helgen när jag tältade i Bosnien och det klarade tältet utan problem. Jag skulle inte vara rädd för att använda tältet under hårdare förhållanden, men jag väntar med att recensera tills jag har spenderat en natt i riktig storm :)
 
Kan du inte lägga in texten i recensionsbanken? Du kan alltid uppdatera den i efterhand du får nya erfarenheter av Tarptent DR. Kul att du är nöjd med tarptent-tältet :)

Jag har skrivit en recension, men efter flera veckors väntade på publicering gav jag upp och skrev här istället. Är ju lite kul att kunna diskutera tältet med andra också!

Måla silikonslingor på golvet passar man på att göra när man tätar sömmarna - det står som ett tips i bruksanvisningen (jag köpte mitt i år). Det funkar bra, mitt liggunderlag har inte glidit något.

Jag tycker att tältet står bra i vind. Att använda stavar till stöd sliter inte på tältet eftersom det finns stålringar som man för in stavändarna i (i alla fall i mitt tält som är av senaste modell...). Dessutom har de senare modellerna fästen för stormlinor som bör användas när det blåser.


Även mitt tält är halk-säkrat med silikon, vilket fungerar som det ska.

Ang att använda stavar som stöd så har jag som sagt inte lagt ner så särskilt mycket tid på att undersöka hur det fungerar, men det känns som att stavspetsarna, trots stålringarna, hamnar nära/emot duken. Jag måste verkligen ut och slå upp tältet. Se där, nu fick jag en bortförklaring om grannarna undrar vad jag gör! Jag skyller på utsidan!

Jag tänker att kombinationen med stormlinorna, stavarna som extra stöd samt väl vald tältplats så bör tältet klara av det mesta i vindväg, men helt säker på att det klarar allt blir man väl aldrig?
 
Jag skrev lite otydligt, jag sömtätade tältet direkt jag fick hem det, men halkskyddet ville jag vänta med tills jag testat. Nu har jag testat lite (12 nätter bör det bli om jag räknat rätt) och halkskydd är enligt min mening nödvändigt. Om man undantar att det halkigt känns golväven rackarns tillförlitlig.
Hm, ja, jag får väl jaga bort tvivlen och våga ta med DR på friskare turer.

Men ja.. hm, även om det håller är jag lite tvekande inför oddsen att få tältet uppslaget om vinden vekligen tar i. Tältet är visserligen barnsligt snabbt o enkelt att slå när allt är lugnt, men den lite trånga kanalen och det faktum att man behöver släppa det man håller i för att pilla fast öljetten i stångänden (lite pilligt med tumvantar på) för att sedan hoppas att den sitter kvar när man skifta och trycker i resten av stången, .. därefter ska man i rask takt få i alla fästpunkter medans kvarvarande lösa piskar o dra i vinden. Som sagt det finns många andra tält med tvivelsamma resningsegenskaper i vind, men onekligen har tunneltält av t ex hilleberg o norrönas modeller viss fördel med att kunna säkra en änden ordentligt i backen innan man reser och naglar fast tältet i ett snabbt o rimligt kontrolerat svep.
Men det är såpas lockande viktmässigt att jag nog kommer testa DR iallafall. Uppslagning med panoramavy är ju inte helt fel finvädersdagar med bara behov av myggskydd. Bastudöden som ramlat över en vissa tältmorgnar är lite lättare att kontrollera i ett DR. :) Grymt sommartält!
/Jörgen
 
Vid blåsigt väder:

Börja med att fästa minst ett (gärna flera) av golvhörnen i marken (så att tältet inte blåser bort)
För in pinnen i kanalen
Fäst därefter pinnen i båda öljetterna.
Fäst återstående hörn (om du inte fäste alla direkt)
Fäst absiderna & stormlinor.
 
Hm, jodå, skillnaden mot mitt gammla nammatj är även att man får ned 1-2 tälspikar innan resning av tältet på DR, medans jag faktsikt fick i 5 st(!) innan jag fällde upp Nammatj!! viss trygghetsskillnad där.

... men nu hinner jag inte skriva mer på ett par dagar.. måste operera ett knä (korsbandsplastik) så jag kan komma ut på bergen snart igen! :) Fyll gärna på med synpunkter dock, jag läser när jag kvicknat till igen. ;-)
 
Som jag minns det var det inga problem att slå ner fyra tältspikar innan man reser DR, men jag får lägga in en viss reserbation för bristande minne.
 
Ska kanske även tillägga att även om tältbotten känns tunn så håller den iaf utmärkt hör hundklor, vilket väl får ses som fullt tillräckligt, iaf för min del.
 
..sådär.. tillbaka! :)
Såg ju geschwinnt ut att spika ned alla fyra hörnen direkt. Verkar vara bäst i blåst.

Ska erkänna att jag varit lite tveksam till det, jag har tänkt att det skulle bli högre belastning på kanaler o bågar att pressa upp tältet så när hela bottenväven är fast fixerad. (som ju bidrar till uppstagningen helt oberoende av andra fästpunkter). Så på det sättet har jag inte vågat resa mitt DR.

Samtidigt finns det kvar ett kritiskt läge kvar när man fått fast bågen i kanalen: Det borde finnas en risk att vinden tar tag i tältsidan och river sönder tältduken när de fyra tältspikarna och den enda bågen ensamt håller tältet upprest och exponerat för vindkast? Förstå mig rätt, jag tror alltså inte att det finns något bättre sätt, det såg ok ut, men jag tror det kan vara ett mkt kritiskt läge. Jag tror det gäller att vara rackarns rask med att fixerna de andra två punkterna och de extra stormlinorna om man vill ha kvar sitt väderskydd i ilskna o växlande vindar. Helst vara två pers som hjälps åt.

...men lite mer mogen för ett blåsigare test är jag... ;-)
/Jörgen
PS. Jag har skrivit det i nån äldre tråd, för informationsskull till de som lurar på att köpa ett DR: Packpåsen som medföljer var för mitt tält väldigt tajt. Mitt tält måste jag rulla ihop med lite ordning för att få ner det i den smala korven till påse. Detta är en smaksak, men jag föredrar lite överdimensionerade påsar så att det är enkelt att bara knöla ner det. Nu är det så enkelt att ta en annan påse eller sy en ny så jag tycker inte det är någon allvarlig invändning. Bara ett konstaterande.DS
 

Liknande trådar