Tarptält i tre säsonger

Några första intryck förresten:

Spontant kändes det lätthanterligt, det har funnits synpunkter (i andra forum) på att det skulle vara svårt att resa, men det tog mig kanske tre minuter att slå upp det första gången utan instruktioner, och då var det konstiga kastbyar på bakgården. Tror att det underlättar om man växt upp med ryggåstält :) Jag gillar dock inte att staven ska vara med spetsen uppåt, ökar risken för att skada väven och dessutom brukar jag ha gummitassar på mina stavar som är svåra som s*tan att få av.

Senast ändrad:
Spännande! Se till att använda tältet ofta nu i sommaren så att du kan skriva en utförlig recension. Själv längtar jag att få början använda Tarptent Cloudburst 2 som bland annat är tänkt att använda i Pyreneerna i juli-månaden. Jag kommer naturligtvis också ta bilder på tältet och skriva mina erfarenheter av det.

Go tur!
Jonas

Pfft.. ännu ett sånt där jäkla tarptent uppslaget på en gräsmatta! ;)

Hur känns utrymmet för skallen? Det är ju spetsigare i taket än till exempel ett The One, och man har väggen närmare huvudet när man ligger än i till exempel Contrail.

En annan grej jag har funderat på är om man inte skulle kunna vända staven om man samtidigt monterar en bult för kamerafäste i på stavens handtag. Vad tror ni om det?

Pfft.. ännu ett sånt där jäkla tarptent uppslaget på en gräsmatta! ;)

Det är det enda de duger till ;)

Hur känns utrymmet för skallen? Det är ju spetsigare i taket än till exempel ett The One, och man har väggen närmare huvudet när man ligger än i till exempel Contrail.

Helt ok. Man har ju ansiktet närmare tältväven när man ligger ner. Jag är 180 cm och sådär jättemycket längre bör man kanske inte vara när sovsäcksfoten tillkommer. Men man kan å andra sidan sätta sig upp och direkt komma åt att greja i absiden utan att maka runt så mycket. Vill man å andra sidan ligga och laga mat får man den smidigaste accessen till köket på mitten, vilket gör det lite knepigt. Detta blir ju lika Akto i det avseendet. Det är väl för- och nackdelar, får se vad som väger över.

En annan grej jag har funderat på är om man inte skulle kunna vända staven om man samtidigt monterar en bult för kamerafäste i på stavens handtag. Vad tror ni om det?

Bra idé, gäller bara att bulten blir tillräckligt stabil i sidled, men det kanske inte blir så starka krafter där...

Bilder på Gatewood Cape

Här är de utlovade bilderna, sent omsider..
Tre olika platser, och med olika pitch-design. Jag fortsätter att bli bättre på att hantera den.
Har tänkt om: Tänker ta med tarp-ponchon i fjällen i sommar. Tror att det blir kalas. Har dock en back-up: kan krypa in i barnens rymliga Lunar Duo om det blir stökigt. Jag är dock ganska övertygad om att med en "stram" uppställning så kan Gatewood Capen funka även i fjällen, ovan trädgränsen. Jag jobbar nu på att trimma in en sådan stram variant. (Sen tar vi väl in på Storulvån eller nåt`. ..hehe.)
/Anders

Bilagor

• IMG_1829k.jpg
    IMG_1829k.jpg
    18.4 KB · Visningar: 611
  • IMG_1807k.jpg
    IMG_1807k.jpg
    35.4 KB · Visningar: 448
  • IMG_1901k.jpg
    IMG_1901k.jpg
    20.5 KB · Visningar: 417
  • IMG_1773k.jpg
    IMG_1773k.jpg
    23.2 KB · Visningar: 445
Jo, det känns som det finns en risk även om stenarna vilar mot pinnarnas huvuden. Men duken klarade en test i rejäl vind utan anmärkning. Vet inte om stenarna egentligen fyller någon funktion - det är mest en gammal vana från tidiga fjällvandringar, då fick man lära sig att säkra på detta sätt vid hård vind. Det är ju mest om underlaget är poröst som det kan behövas något extra tryck och det är ju ruggigt trist att behöva gå upp mitt i natten i hård vind och jaga efter flyende yttertält/tarp (har i o f sig aldrig hänt mig - vare sig med eller utan sten). Fast det kanske finns bättre sätt att säkra på?!

Liknande trådar

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg