Funderar på att ta steget fullt ut från mitt enkelväggstält till ett tarptält av något slag. Tankarna går till Integral Designs Silshelter, Gossamer Gears Spinnshelter eller GoLites numera utgångna Hut. Dvs jag vill ha en lösning som man kan spänna ner mot marken helt. Men frågan är hur det fungerar i tre säsonger, med risk för snöfall och blöta tältplatser. Om det är så att man bör komplettera med ett löst golv och sovsäcksöverdrag så är man snabbt uppe i samma viktklasser som enkelväggstält.
Exempel:
Gossamer Gear Spinnshelter 308 g (nkl packpåse och linor)
Markskydd GG Ground cloth 60 g
Bozeman Vapr LITE sovsäcksöverdrag 175 g
Summa: 543 g
Jämförelse:
Squall Classic: 672 g
Tarptent Contrail: 695 g
I de båda senare alternativen har man också fördelen att vara insektsskyddad. Ett primitivt insektsskydd till Spinnshelter väger 85 g. Nackdelen är å andra sidan att de inte går att stänga till helt runt om eftersom "absiden" är högt skuren. Kanske inte jättekul om det regnar snett från fel håll.
Frågan, alltså: Någon som har erfarenheter att dela med sig av gällande denna typ av skydd när det gäller tre säsönger i fjällmiljö?
PS
Jag har inte räknat med markpinnar ovan eftersom jag troligen köper sådana separat, ungefär lika många lär behövas i alla alternativen.
Exempel:
Gossamer Gear Spinnshelter 308 g (nkl packpåse och linor)
Markskydd GG Ground cloth 60 g
Bozeman Vapr LITE sovsäcksöverdrag 175 g
Summa: 543 g
Jämförelse:
Squall Classic: 672 g
Tarptent Contrail: 695 g
I de båda senare alternativen har man också fördelen att vara insektsskyddad. Ett primitivt insektsskydd till Spinnshelter väger 85 g. Nackdelen är å andra sidan att de inte går att stänga till helt runt om eftersom "absiden" är högt skuren. Kanske inte jättekul om det regnar snett från fel håll.
Frågan, alltså: Någon som har erfarenheter att dela med sig av gällande denna typ av skydd när det gäller tre säsönger i fjällmiljö?
PS
Jag har inte räknat med markpinnar ovan eftersom jag troligen köper sådana separat, ungefär lika många lär behövas i alla alternativen.