Tarp-ryggsäcks teori

Äh kom igen nu, vi kan ju inte racka ner på allt direkt. Eric, fortsätt tänka och designa, en vacker dag går vi alla omkring med din lösning och skäms över hur korkade vi varit förr...

Om man limmar fast bärsystemet (jag tror inte kardborrebanden behövs, man kan ju ha de tunna remmarna på insidan av tarpen, gör stoppningen borttagbar så att man kan använda reservsockarna som stoppning) och viker tarpen som en enchilada-wrap så har man ju en vattentät påse. Ett par kompressionsremmar och en lös rullstängning på det så...

Senast ändrad:
Tror att ponchotarpen är svårslagen viktfunktionsmässigt. Men man skulle förstås kunna sy in några rejäla fickor också för packningen..

Tack för stödet

Äh kom igen nu, vi kan ju inte racka ner på allt direkt. .

Tack för ditt stöd Johan.

Mitt första inlägg i forumet kändes annars som om det även skulle bli mitt sista.

Tanken med UL-forument trodde jag var att kunna brainstorma fram "nya" lösningar, men om alla är färdiga med sitt UL-koncept så behövs ju inte detta forum längre.

PS. Många ursprungsbefolkningar använder ett tygstycke som viras runt packningen varefter bärremmarna knyts runt hörnen på "säcken". DS

Nej,inte ska du låta dig slås ner av att det blir lite mothugg.Därför...

Du kan inte prata om ursprungsbefolkningar utan att specifiera vilka,Svenskar är ett ursprungsfolk och använder ryggor vid förflyttning till fots.Andra använder knyten-men låt oss vara ärliga-hur långt har de kommit egentligen?

peter

Tack för ditt stöd Johan.

Mitt första inlägg i forumet kändes annars som om det även skulle bli mitt sista.

Tanken med UL-forument trodde jag var att kunna brainstorma fram "nya" lösningar, men om alla är färdiga med sitt UL-koncept så behövs ju inte detta forum längre.

PS. Många ursprungsbefolkningar använder ett tygstycke som viras runt packningen varefter bärremmarna knyts runt hörnen på "säcken". DS

De flesta av oss har lättare för att hitta fel än för att hitta nya lösningar. Om man inte vrider och vänder och tänker "tvärtom"-tankar kommer man aldrig någon vart. Ofta kan det vara så att den första idé man kommer med i slutändan visar sig i användbar i modifierad form till något helt annat än man först trodde. Men där kan den visa sig vara ett fullständigt paradigmskifte. Så låt idéerna flöda.

En tanke jag fick av en kommentar var att vi kanske närmar oss den punkten då vi kan skippa ryggsäcken och låta alla prylar finnas i fickor på kläderna vi bär, som i sin tur går att veckla ut till diverse andra funktioner. Men första invändningen blir förstås att det nog blir i varmaste laget. Och i slutändan kanske en ryggsäck på några hekto är den mest vikteffektiva metoden att bära saker på. Men man måste våga spåna. ...

Jörgen

Hängmattan som bärsjal...

Kul att se att fler är inne på samma spår. Har på några provturer haft grejorna i en lätt packpåse, tarpen om och allt inrullat i hängmattan. Allt knutet som barnbärsjal. För min del har jag aldrig burit så bekvämt som medan barnen bars i bärsjal (och de trivdes där länge, så det var rätt tungt), så den här lösningen känns "van" för min del. Den som vill prova kan se knytteknikerna på exv. sjalar.nu eller stellaris.se. Det problem jag upplever är att min lätta hängmatta (hemsydd, ca 220 gr.) är i halaste laget för att knytningen ska sitta stadigt. Dessutom försöker vissa småtussar ta packningens plats... Att jag inte bär i tarpen beror på att jag har den som regnskydd för både mig och packningen under färd. Bärremmar behöver jag inga! Lycka till med alla kul lösningar! Anna

Kul att se att fler är inne på samma spår. Har på några provturer haft grejorna i en lätt packpåse, tarpen om och allt inrullat i hängmattan. Allt knutet som barnbärsjal. För min del har jag aldrig burit så bekvämt som medan barnen bars i bärsjal (och de trivdes där länge, så det var rätt tungt), så den här lösningen känns "van" för min del. Den som vill prova kan se knytteknikerna på exv. sjalar.nu eller stellaris.se. Det problem jag upplever är att min lätta hängmatta (hemsydd, ca 220 gr.) är i halaste laget för att knytningen ska sitta stadigt. Dessutom försöker vissa småtussar ta packningens plats... Att jag inte bär i tarpen beror på att jag har den som regnskydd för både mig och packningen under färd. Bärremmar behöver jag inga! Lycka till med alla kul lösningar! Anna

Det låter intressant! Har du några bilder?

Jörgen

Att jag inte bär i tarpen beror på att jag har den som regnskydd för både mig och packningen under färd. Bärremmar behöver jag inga! Lycka till med alla kul lösningar! Anna

Jag har prövat en gång med tarp som regnskydd under vandring. Sedan kompletterade jag min 20-kronorspresänning med snören efter det. funkar nog bra nästa gång. Jag tror seriöst på den iden, och det är en av anledningarna till att jag aldrig gått över till tält. Men jag lär väl behöva ett myggnät, kan tänka. Sist sov jag dåligt där under myggsvärmen...

JA...det är ju givet, om möjligt ska man ju kunna skydda sin överkropp från regn under march!
Allt i samma pryl. Frågan är om man inte skulle hiatt det smartaste sättet att knyta den helt utan remmar och snören och utgå därifrån, lite som bärsjalskonceptet som nämndes. Om inte annat är det ju bra för ev nödsituation.

Jag undrar om det är någon som har funderat på att modifiera en tarp så att den även går att använda som ryggsäck? Detta är ju det ultimata lättpackarmantrat: Likvidation = Super UL!

Har själv haft funderingar på att komplettera min rygga enligt
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45445
med en tarp istället för ytterpåse.
Säg en ID Silshelter på 470 gram + bärsystemet med aluram på 780 gram -> skulle då hamna på 1250 gram för tarp+rygga...

Vore det inte en vettigare ide att göra ryggan av golvpressen?

Då packar man ihop utrustningen under sin tarp, rullar in den i golvet och så är ryggsäcken klar (och fortfarande torr) och man kan ta ner tarpen och lägga den överst?

Många använder ju redan ett kort liggunderlag och har ryggsäcken under fötterna så steget är ju inte så långt.

Jag vet att det är nån som har testat att köra med enbart en ram som ryggsäck, och sen alltså spänna fast packpåsar direkt på ramen.

Det finns också de som använder sovsäcken som "väska" (då inte som rygga utan mer som en "korv" som sätts diagonalt över ryggen). Fast det funkar rätt dåligt i blött väder tror jag.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg