Tarp - "Rainbow"

Det enda som är riktigt special är väl bågarna och de brukar inte vara speciellt svåra att få till bara man vet längden. Snören och tältpinnar brukar alltid gå att få lokalt...

Go tur
 
Jag har använt tältpinnarna från Tarptent. Jag tror att Easton gör dem. Lätta och mycket stadiga. Enligt uppgift starkare än titan, men något tyngre än de lättaste av det materialet. Ja, de är tjocka som blyertspennor ungefär, men jag skulle inte beställa extra. Om det behövs så komplettera med "vanliga" som du kanske redan har eller kan köpa hemma.

Jörgen
 
Her er en mycke interessant tråd och bilder.

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/xdpy/forum_thread/4307/index.html

For det första är det inget kul at se tältet man just har beställt i knestående slik. Men det påstås at det var vind på 55+mph!!!!!!!!!! Og ser man på grafen er det på det meste ca 135 kph!!!!!! Om man inte er vant med vindhastigheter og hva dom betyder ta noen sök på internett och kolla beskrivelser. Dette är jo inte bara utroligt, på mig värkar det fullstendigt usannsynligt. I slike hastigheter skal trær rives opp med røtterne, hus blåser avgårde! Och så skal et tält kunne stå kvar??!?

Men det mest interessante er at dom sier at man skal inte forventa för mycke av lightweight-tent konstruerad för låglandet, man har annet utstyr för röffare forhold!??!? Jag sier tvert om! Om det tältet kun bøyer seg någon sekunder og så reiser seg upp igjen i slike vinder så må jag si at et bedre tält måste vara umuligt at konstruera, jag ville kaste alt jag har av andre alpine tält. Och man måste isåfall åtminstone kalla dette et högalpintält. Eller kan inte vindhastighetene vara korrekt?
 
55 miles/h motsvarar knappt 25 m/s, vilket är gränsen för storm. Nu känner jag inte till tältet ifråga, men ett bra tält, rätt och väl förankrat ska klara det.

Men tittar man på grafen på sidan, påstås även 120 km/h och däröver. Alltså 33 m/s och uppåt. Gränsen för orkan ligger vid 35 m/s. Nu påstår visserligen en känd kåtatillverkare att de fått rapport om att kåtan klarat just 35 m/s. Jag tvivlar på det, och jag tvivlar också på att det blåst 35 m/s och uppåt när det gäller tältet. 135 km/h är över 37 m/s. Nja, jag skulle ta de uppgifterna med en stor nypa, en skopa, salt.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
55 miles/h motsvarar knappt 25 m/s, vilket är gränsen för storm. Nu känner jag inte till tältet ifråga, men ett bra tält, rätt och väl förankrat ska klara det.

Som sagt marknadsförs det inte som ett fjälltält (motsvarande) men Henry Shires själv anser tydligen att tältet på bilderna inte har förankrats optimalt. Han nämner också att han gärna syr på fler linfästen om man vill ha.

Klart intressant länk!
 
Tält i hård vind

Såhär ser ett antal andra tält ut i 30 m/s:
30ms.jpg

Det handlade om tält som väl är 3-4 gånger tyngre än Rainbow.

Så här ser ett inte optimalt uppspänt Nammatj ut kring 12 m/s:

cpic41e6922376654.jpg

(Från Andreas Alvehus)

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25985


Men det är klart att man hellre skulle vilja ha något annat än ett Tarptent när det blåser storm. Men det betyder ju inte att man måste dimensionera sitt tält för nåt man aldrig har varit med om...
[Ändrat av Nordesjö 2006-10-28 kl 19:38]
 
Re: Tält i hård vind

Nordesjö; sa:
.....
Men det betyder ju inte att man måste dimensionera sitt tält för nåt man aldrig har varit med om...
[Ändrat av Nordesjö 2006-10-28 kl 19:38]
Min kåta hade aldrig varit med om 15 m/s med gamla tunna mittstången och bara originalstormlinefästena i öppen terräng, innan den var med om det och mittstången knäcktes. Då var det svårt för mig att ha en uppfattning om vad den kunde klara. Men jag hade gärna sett att jag dessförinnan varit mer förutseende, så hade jag trött efter en lång vandringsdag sluppit riva rasket, såga till en videplugg, vandra iväg till bättre lä och ordna upp det hela igen.

Efter den episoden hade kåtan inte varit med om 16-17 eller 20 m/s. Men jag var då mer förutseende och skaffade en betydligt starkare mittstång, sydde på extra stormlinefästen högre upp. Tanken var då inte att endast klara 15 m/s utan storm. Nu klarade kåtan 16-17 och 20 m/s, utan att den varit med om det tidigare. Bra med lite marginal även om man själv med just det tältet/kåtan ännu inte varit med om det, tycker jag.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Pohman Tarp som passar vandringsstavar Bo och sova 11
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22
Rimefrost Fördelar med Asymmetrisk tarp? Bo och sova 7
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
dalnyn Tarp och mygg Bo och sova 4
UAO Tarp Bo och sova 5
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
fekki Sidepanel pull-outs till tarp Bo och sova 4
yps Tarp som solskydd Bo och sova 3
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
Micro553 Tarp 2 personer Bo och sova 16
såg Savotta loue eller Tarp på fjällturen Bo och sova 6
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
såg Pressäning eller Tarp Bo och sova 9
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Vad sig om detta. sovsäck, tarp, bivacksäck Bo och sova 8
Karlaugust Tarp Bo och sova 19
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
donutz Inköp av Tarp - modell, uppsättning? Bo och sova 22
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
niklaz Stång till tarp Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
alven Tarp för sju Bo och sova 7
gundj Bygga om ryggås till tarp Bo och sova 1
Piranha_paradise Tält vs Tarp Bo och sova 0
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7
2004-06-16 arc exped Tarp Bo och sova 0
stoppenbach Hur stor tarp? Bo och sova 1
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
tiddelipom Exped Arc Tarp Bo och sova 9
Tranan Att bo i tarp....rent praktiskt, hur göra? Bo och sova 46

Liknande trådar