Tarp - "Rainbow"

Funderar på http://www.tarptent.com/rainbow.html. Om ni tittar på bildet med teksten "Hybrid bathtub floor walls ....", dvs bildet nr 5 recknad från toppen. På mig kan det se ut som om det inte är nått i mellom, dvs at det inte er tett för insekter?

Det andre er hvem selger disse? Noen i skandinavia? På mig värkar det inte särskild billigt jämnförd med andra tält..
 
franzjosef; sa:
Funderar på http://www.tarptent.com/rainbow.html. Om ni tittar på bildet med teksten "Hybrid bathtub floor walls ....", dvs bildet nr 5 recknad från toppen. På mig kan det se ut som om det inte är nått i mellom, dvs at det inte er tett för insekter?

Det andre er hvem selger disse? Noen i skandinavia? På mig värkar det inte särskild billigt jämnförd med andra tält..

Jodå, det är myggnät där. Helt tätt för mygg, helt öppet för ventilation.

Enklast är nog att köpa dem direkt från tillverkaren.
Om du hittar ett bättre pris på ett så välutrustat tält till en så låg vikt får du gärna säga till :)
 
Enligt uppgift från Henry Shire på Tarptent så har de ingen representation i Europa. Kolla min hemsida så ser du ett test av ett annat tält och en del info om kostnader för att få hit ett "tält".

Jörgen
 
...och för den som är lite skraj för enkelvävstält finns det ett innertak att köpa till. Gör tältet nåt hekto tyngre, men minskar kondensbekymmer:

http://www.tarptent.com/doublerainbowliner.html

För mig framstår Double Rainbow som det perfekta lättkomforttältet för två. Synd bara att man själv egentligen behöver ett tremanstält.
En annan nackdel är att man får stå för sömtätningen själv.
 
Det jeg undrar mest på är lengden. Det står 223-244 cm lengde. 223 er alt for kort, 244 er absolutt langt nok. Lengden er justerbar formodligen, men hur många av dom 244 cm går at utnytta för liggeplats då? Om man värkligen kunne använda 244 skulle jag ha funnet mitt perfekta tält her tror jag!

Men så får man inte prova det altså? Jag måste bare gambla på at det passar på lengden? Har dom nått sätt for angrerett, eller byterett?
 
franzjosef; sa:
Det jeg undrar mest på är lengden. Det står 223-244 cm lengde. 223 er alt for kort, 244 er absolutt langt nok. Lengden er justerbar formodligen, men hur många av dom 244 cm går at utnytta för liggeplats då? Om man värkligen kunne använda 244 skulle jag ha funnet mitt perfekta tält her tror jag!

Men så får man inte prova det altså? Jag måste bare gambla på at det passar på lengden? Har dom nått sätt for angrerett, eller byterett?

Den kortare längden borde väl avse tältet med golv och den längre utan golv. Du har ju det valet som kund.
 
lapetter; sa:
franzjosef; sa:
Det jeg undrar mest på är lengden. Det står 223-244 cm lengde. 223 er alt for kort, 244 er absolutt langt nok. Lengden er justerbar formodligen, men hur många av dom 244 cm går at utnytta för liggeplats då? Om man värkligen kunne använda 244 skulle jag ha funnet mitt perfekta tält her tror jag!

Men så får man inte prova det altså? Jag måste bare gambla på at det passar på lengden? Har dom nått sätt for angrerett, eller byterett?

Den kortare längden borde väl avse tältet med golv och den längre utan golv. Du har ju det valet som kund.

Skriv till Tarptent och fråga. Om de utlovar en viss längd under vissa förutsättningar och detta inte stämmer när du får det så borde du kunna avtala bytesrätt. Det är ett litet företag och Henry Shire verkar serviceminded.

När det gäller Cloudburst som jag testat är tältet verkligen långt nog och jag är dryga 190 cm. Men Rainbow är ju en annan konstruktion.

Jörgen
 
franzjosef; sa:
Det jeg undrar mest på är lengden. Det står 223-244 cm lengde. 223 er alt for kort, 244 er absolutt langt nok.

Båda längderna är med golv, men längden varierar med uppsättningen - om golvets väggar ligger mot marken blir ytan större. Om vill ha en ordentlig sarg blir ytan mindre.
"Length (inches): 88(96 with floor walls relaxed)" står det om du går in i Tarptents webbshop.

Hur lång är du?
223 cm golv i ett Rainbow är ju en annan sak än 223 cm i ett vanligt tunneltält, där fotänden är spetsig och "dödar" en eller två decimeter. I Rainbow lutar fotänden ungefär lika mycket som sidoväggarna i ett tunneltält.
(Och i ett Cloudburst lutar de inte alls)
 
Nordesjö; sa:
Hur lång är du?
223 cm golv i ett Rainbow är ju en annan sak än 223 cm i ett vanligt tunneltält, där fotänden är spetsig och "dödar" en eller två decimeter. I Rainbow lutar fotänden ungefär lika mycket som sidoväggarna i ett tunneltält.
(Och i ett Cloudburst lutar de inte alls)

Jag är 189 cm, och jag skulle behöva omkring 240 cm i et kuppel/dome type tält för at inte komma borti tältduken (strengt räcknad selvklart, men det måste man også vara).

Men dere sier at man kan strekke ut tältbunnen om jag forstår rett. Dvs at man inte får en sådär "bathtub floor"? Men det ändrar inte nått på tältväggarna? Isåfall hjelper det ingenting. Problemet med lengden i slike tält är aldri lengden på bunnduken, det är i hvilken vinkel tältväggarna skrår, det är der hovedproblemet ligger. Så om den vinkelen blir lik (eller sämre) när man får en 244 lång duk så har man inte löst någonting.

Tältlengde er mycke svårt at räckna på. Jag testad Hilleberg Unna igår i en butik og fant ut at det er fort kort! Inte mycke, men jag så at jag ville definitivt ligge inntil tältväggarna med hovud och fötterna när jag tog med uppblåsbart liggeunderlag på över 5 cm højd och sovepose og pute vil også utgjøre mycke ekstra lengd.
 
franzjosef; sa:
Måste man helst använda hiking-staver for at stramma det til?

Nej, vad jag förstår blir det minst lika spänt med markpinnar.
Stavar används om man vill ha det självstagande, för bruk på klippor och liknande.

Vad gäller golvets storlek så är måtten alltså golvstorleken (med liggande eller stående golvväggar), inte ytan mellan tältets väggar.
Det här är en annan typ av tält än vanligt, och golvet är inte fastsytt som vanligt.
Ytan från vägg till vägg är alltså antagligen större än det största angivna måttet, om du förstår.
 
Jag tenkar gå för et Double Rainbow, någon tips om hur man enklest muligt hentar det ifrån USA? En av er skulle ha nått på sin hemsida, det kunne jag inte hitta. Andre ting jag bör tenke på? Bör jag beställa samtidigt ekstra guy lines eller stakes ? Så ut som litt konstiga stakes, nån som har ärfarenhet med dom? Av det jag ser på bilden ser dom lite tjokka ut, som tjokka pennor?

Dette svarade Henry the man på mina bekymringer om lengden:

"All Tarptent models are long enough to
handle a "long" sleeping bag (up to 6'7") because the floors are
all inset
several inches from the canopy and the canopy ends are vertical or near
vertical. The 88" floor on the Double Rainbow will easily accommodate
you.
Conventional tents have floors that go all the way to the canopy edge AND
have inwardly sloping walls at the head and foot which make the actual
useable floor length much less than stated length. Not the case with
Tarptents. In the case of the Double Rainbow, there is a 4" dead air
buffer
at each end of the 88" floor and canopy is still about 2' above the floor
edge at that point. No chance of bumping into the canopy within the floor
perimeter.

The Double Rainbow floor can expand another 4" at the ends (if you put
pressure on the floor walls). For good weather that's fine, for bad weather
just stay within the normal perimeter. The same is true for the Rainbow. The
Rainbow and Double Rainbow are the longest tents we make and, as stated
earlier, will easily handle occupants up to at least 6'7" (6'7" =
79")"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Pohman Tarp som passar vandringsstavar Bo och sova 11
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22
Rimefrost Fördelar med Asymmetrisk tarp? Bo och sova 7
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
dalnyn Tarp och mygg Bo och sova 4
UAO Tarp Bo och sova 5
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
fekki Sidepanel pull-outs till tarp Bo och sova 4
yps Tarp som solskydd Bo och sova 3
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
Micro553 Tarp 2 personer Bo och sova 16
såg Savotta loue eller Tarp på fjällturen Bo och sova 6
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
såg Pressäning eller Tarp Bo och sova 9
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Vad sig om detta. sovsäck, tarp, bivacksäck Bo och sova 8
Karlaugust Tarp Bo och sova 19
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
donutz Inköp av Tarp - modell, uppsättning? Bo och sova 22
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
niklaz Stång till tarp Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
alven Tarp för sju Bo och sova 7
gundj Bygga om ryggås till tarp Bo och sova 1
Piranha_paradise Tält vs Tarp Bo och sova 0
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7
2004-06-16 arc exped Tarp Bo och sova 0
stoppenbach Hur stor tarp? Bo och sova 1
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
tiddelipom Exped Arc Tarp Bo och sova 9
Tranan Att bo i tarp....rent praktiskt, hur göra? Bo och sova 46

Liknande trådar