Tarp godkänt

Jag har också en Gatewood cape. Ponchon är dock inte tillräckligt bra som regnplagg för ihållande regn så jag har helt enkelt vanliga regnkläder också.

Jag skulle kunna tänka mig att man kan vandra utan regnkläder i klimat där ihållande regn är ovanligt, typ Korsika eller så, men inte här hemma för mig iallafall.

På BackpackingLight var det en artikel om Poncho-tarps som tog upp det här problemet. Det verkar att en del kör med en vindskjorta som kan stå emot lättare regn en kortare stund medan man slår upp tältet.

Eftersom jag inte använder Gatewood Capen som poncho så skulle jag så här i efterhand ha köpt en Wild Oasis istället.
 
Jag har också en Gatewood cape. Ponchon är dock inte tillräckligt bra som regnplagg för ihållande regn så jag har helt enkelt vanliga regnkläder också.

Jag skulle kunna tänka mig att man kan vandra utan regnkläder i klimat där ihållande regn är ovanligt, typ Korsika eller så, men inte här hemma för mig iallafall.

På BackpackingLight var det en artikel om Poncho-tarps som tog upp det här problemet. Det verkar att en del kör med en vindskjorta som kan stå emot lättare regn en kortare stund medan man slår upp tältet.

Eftersom jag inte använder Gatewood Capen som poncho så skulle jag så här i efterhand ha köpt en Wild Oasis istället.

Hur skulle du lösa sovdelen inne i osasis i ett sådant läge? skulle du t.ex. köra med bivy?

/Tobias
 
Hur skulle du lösa sovdelen inne i osasis i ett sådant läge? skulle du t.ex. köra med bivy?

/Tobias

Det beror lite på väderleken. Är det varmt så behövs det nog inte, men i svenska fjällen kör jag med en vindtät lätt Equinox-bivy också. Min sovsäck är lite på gränsen för att jag ska tycka det är varmt och bivyn ger helt klart några extra grader samtidigt som den skyddar sovsäcken från markväta. Jag tycker att man klarar sig bra utan golv på det sättet. Är det väl dränerad mark som det oftast är i fjällen och skogen torkar marken fort under tältet. Det var iallafall inget problem i skogen hsist vi var i Vålådalen och då hade det regnat konstant i flera dagar.
 
Hur är din erfarenhet att i spöregn ta av ponchon för att bygga tält och hur våt blev du då?
Finns det möjlighet att torka dina då nerblötta vinterkläder i tältet?
Nyfiken i en strut, men med dåliga erfarenheter av en föregångare.

Det fungerar allt bäst i torrt och vindstilla väder. Men annars är det bra :) Vad jag menar är, att för hårt och våt användning måste man ha ett ordentligt tält ;)

Eagleeye
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg