Tarfalasjön

Är det någon som har koll på om det finns Röding i sjön som ligger nedan forskningstationen
eller i jokken (Darfaljohka) nedströms ?

Tveksamt?

Jag har träffat några stugvärdar i Tarfala som har hört att det ska finnas fisk (utan närmare specifikation) men de har aldrig fått något själva när de försökt. Har också träffat på några andra fiskare i området men ingen av dessa har lyckats med att få upp något i Tarfalasjön eller Tarfalajåkken.

I tarfalajaure har jag sett småfisk nära stranden och det är väl troligast röding. Jag har dock svårt att tänka mig att sjön är särskilt produktiv med tanke på höjd och vegetation och jag skulle inte välja att lägga en fisketur i enkom dit.

Fisk finns, dock får man jobba för att få upp den. Vet då fler än 3st som har fått riktigt stora rödingar i vattnen i närheten av forskningstationen.

Vatten på en sådan höjd och läge är näringsfattiga, tänk på att en röding på 4-5 hg kan vara 10 år eller mer! Fiska med eftertanke och aldrig med naturligt bete, hugger en liten fisk så är risken stor att man inte kan återsätta den utan at den är så skadad i gälar/strupe att den kommer att dö.

Vatten på en sådan höjd och läge är näringsfattiga, tänk på att en röding på 4-5 hg kan vara 10 år eller mer! Fiska med eftertanke och aldrig med naturligt bete, hugger en liten fisk så är risken stor att man inte kan återsätta den utan at den är så skadad i gälar/strupe att den kommer att dö.

Du kan vara lugn, jag har inga som helst planer på att dräpa naturlig Röding
i ett näringsfattigt vatten på den höjden som endast har några korta sommarmånader isfritt.
Var bara nyfiken på om det fanns liv i sjön, då jag läst att 1070 möh är den högsta lokalen för en Rödingsjö.
Vill man fiska för att äta fisk finns det själklart mer lämpade vatten på närmare håll.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
fjall01 Glaciären barsmält ovanför Tarfalasjön Fjällvandring 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg