Tar handlare öht. in grejer utanför standardsortimentet?

Beställ till ett postboxföretag i USA. Finns flera firmor som inte gör annat om dagarna än att skicka vidare paket internationellt från nätbutiker som inte levererar till kunder utomlands. Väldigt smidigt, istället för att skriva in din adress när du beställer så skriver du in adressen till postboxen, de "paketerar om" varan och skickar den hem till dig. Brukar oftast gå att få värdet nedskrivet alternativt märkt som gåva om man vill spara några kronor i tullen.
Om din moraliska kompass inte har några problem med det så är det en mycket bra och välanvänd väg att gå.

Halaj!

Jo, anledningen till att jag väckte denna tråd den 14:e denna månad var att det ringde en snubbe en vecka innan:
Hej, jag heter Nisse (eller vad det var han hette) från Naturkompaniet!
Pelle (eller vad det var han hette) har slutat jobba här och när jag går igenom hans gamla papper ser jag att det ligger en beställning på ett tält här. Är du fortfarande intresserad?
Ja, för bövelen! Säger jag!

Jag har inte haft för stora förhoppningar. Jag tänker att Nisse (eller vad det var han hette) nyanställd som han är, inte riktigt fattar vilka krafter han sätter sig emot.

Men. Nu två veckor efter har jag idag fått ett SMS.
Det står ordagrant:
”Hej!
Nu har ditt tält kommit in till butiken. Välkommen in MVH naturkompaniet”

Jag är så djäkla paff att jag inte ens vågar/kan vara glad förrän jag har paketet i handen.

//T

Halaj!

Tältet finns!
Här, på mitt köksbord!
Jag har klämt på det!
Jag har betalat det!
Jag har provupsatt det!
Ååhh, jag är så lycklig!
Jag har nog inte varit såhär glad över en materiell pryl sen den där julen nångång i mitten av 70-talet, när jag som liten gosse fick ett Pong TV-spel i julklapp!

//T

Bilagor

• BD.jpg
    BD.jpg
    43.5 KB · Visningar: 627
Halaj!

Jovars, jag har bara torrkört den än så länge, i garaget. Jag har inte hittat något att bli missnöjd med direkt vad gäller materialet eller detaljer.
Jag hade förstås mycket hellre föredragit att stängerna var på utsidan, men det var ju ingen överraskning precis.
Däremot att den är lite för kort för mig som är 183 cm. inte så man måste ligga i forsterställning, men raklång tar huvet och fötterna i tältets kortsidor.

Jag hade planerat att ta ut den för skarp övning nu när snön försvunnit och allt, men så fick jag en blåsa (stor som ett barnhuve, känns det som) på en tå, så det får vänta tills det är läkt.

Jo, förresten, tältet kostade 5200 Kr, och den lösa (alldeles överdjävligt fula) absiden 1300 Kr. eftersom den kostar 370 USD i usa, går det säkert att komma billigare undan via tompa_m:s tips (jättebra tips förresten, tack, tack!)

//T

Halaj!

Ja, ifall någon nu är intresserad kommer här en bild på den ruggigt fula lösa absiden.
Den kan naturligtvis bara användas djuupt inne i skogen.
På en campingplats hade man naturligtvis blivit utskrattad så ful som den är. Folk kommer att skratta och peka finger.

//T

Bilagor

• P1282091.jpg
    P1282091.jpg
    45.8 KB · Visningar: 414
Nå, verkar tältet bra då och vad fick du ge för det?

Ser fint ut på bild iaf

Halaj!

Så!
Inatt har jag provat tältet i flemingsbergsskogen.
Kan glatt rapportera att tältet är fullständigt vattentätt.
Tyvärr åt båda hållen.
Dum som jag var stängde jag ventilationen helt först, och med alla blöta kläder jag hade blev det nåt fruktansvärt med kondens i tältet. Hela tältet fullständigt dröp av vatten på insidan!
Vill inte skylla det på tältet, än, förrän jag provat det mer.
Nu var väl detta värsta tänkbara scenario också, ur kondenssynpunkt: regn när jag satte upp det, regn hela kvällen som övergick i snö senare på natten.

Frös som en liten hund gjorde jag också, och fick knappt sovit nånting.

//T

Bilagor

• kondens.jpg
    kondens.jpg
    34.6 KB · Visningar: 356
Halaj!

Det hade nog inte varit blötare om jag så hade först dränkt tältet i en sjö, och sedan satt upp det.
Jag tror inte att en torktrasa hade hjälpt. Eller jo, om jag hade slängt ut den ur tältet efter torkning av tältduken kanske. Vattnet måste ju ut!
Naturlagarna hjälper inte till alls här tror jag. Den drivande funktionen i evakueringen av vattenånga är ju att den strävar dit den relativa fuktigheten är lägre.
Men om rH är 100% inne i tältet och 100% utanför tältet (det regnar), varför skulle vattnet försvinna hur god ventilation man än har?

Jag hade också god hjälp av snön med att hålla mig vaken.
Sisådär en gång i halvtimmen lossnade ett stort sjok blötsnö från närmaste gran, rätt ner på tältduken. Vilken smäll det blir av en snöboll från 5-10 m fallhöjd på en spänd tältduk. Vi snackar typ 100 decibel!

//T

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg