Tappade karbiner

Hejsan, tänkte bara höra mig för vad den allmäna åsikten är om tappade karbiner och s.k. microsprickor som sägs kunna bildas. Jag har hört att flera nya undersökningar har visat att risken för microsprickor är betydligt mindre än vad man förut har trott. Någon mer som har hört samma sak?
Sedan undrar jag var nu tycker gränsen går, om man tappar den rakt på en sten när man står på marken, om man tappar den från 2 meter och den landar på mjukt gräs o.s.v.
Är det upp till varje klättrares samvete eller???
 
Svår fråga, eftersom den bl a vädjar till vår rädsla för att använda livsfarliga prylar. Allt som är livsfarligt ska ju förstås undvikas; men är risken relevant?

Har för mig att frågan finns besvarad i en FAQ på 8a.nu, där man då tonar ned risken.

Inom maskinteknik allmänt är inte risken för den här typen av microsprickor känd som potentiell. Däremot finns det en både teoretisk och praktisk bakgrund till resonemanget. Det är alltså inte fantasier på något sätt.

Själv har jag en 8 som jag tappat från brösthöjd ner i en sten. Det klingade vackert när den landade, och man insåg att den kunde ta viss skada. Eftersom jag numera försöker att konsekvent använda firningsbackup, tycker jag dock att jag kan använda den.

Man kan ju också undra över hur repig en skruvkarbin kan få bli innan den ska kasseras. Om man använder dessa i toppankare, så ligger de som regel och blir repiga mot klippan väldigt snabbt. Karbiner använder man ju som regel också med nån form av backup, vilket minskar den kritiska risken... Fast ingen kan ju påstå att hållfastheten är oförändrad trots reporna.

Jobbig fråga...
 
Enligt militären så är det om ca 1/10 mm gods har nötigts ned så ska karbinen kasseras...

Ganska onödigt petigt tycker jag...
 
När jag gick min utbildning för klättring i telekom-master så stod det i kurslitteraturen att man skall kassera karbiner som tappats i marken. Men han berättade att dom hade gjort något test där dom släppt 100st karbiner från 15m rakt ner i en klippa och ett likadant test där dom släppte 100st karbiner på betong. Sedan provdrog dom karbinerna till bristningsgränsen. Samtliga höll för mer än vad som var angivet (för en oskadad). Men det är ju livsviktig utrustning, så det är nog upp till var och en att skaffa sig en egen uppfattning.
 
Man kan tänka sig att dessa mystiska microsprickor är små sprickor eller snarare brottanvisningar som succesivt växer vid belastningar. En karbin är dock inte utmattningsbelastad i egentlig mening.

Man kan även tänka sig att om man tar 100 eller 200 nya karbiner så skulle någon av dess kunna haverera ( inte minst om man tar änsyn till Metolious varning om sina bristfälliga karbiner.

Jobbig fråga...
 
Är man orolig bör man väl byta. Om inte annat än för att få frid i sinnet. En ny karbin kostar mindre än en materialröntgen av den gamla.
Är man tveksam måste man komma ihåg att det är sitt eget liv man prissätter. Nog kan det väl vara värt en onödig utgift på en eller annan hundralapp.
 
Använd inte karbinen om du tycker att det känns obehagligt. Det hämmar bara din klättring. Jag hade en sliten firningsåtta i många år, och kände obehag inför varje firning. Det var starast en lättnad när min kompis tappade den från balkongen så att jag kunde kassera den. Nu när jag har en åtta jag känner att jag kan lita på känns de mycket bättre att fira.

Jag har också hört att "microsprickor" är en myt, men jag kommer även i fortsättningen kassera utrustning om jag känner mig osäker på den. Annars blir det inte lika kul att klättra.
 
Var inte det stålkarbiner som släpptes under utbildningen i klättring i telekommaster? Man använder ju stål en del när det är arbete. Är det stålkarbiner så är det nog missvisande resultat eftersom stål töjer sig och kan böjas bra innan deformation uppträder.

Annars släng eller använd till vattenflaskan eller nycklarna eller vad som helst, detta känns garanterat bättre när du sitter 20 meter upp på väggen och kämpar med kruxet.
 
Militären igen...

Råkar ha en pdf med militärens firnings och klättringsreglemente.
Deras regel är (om jag läst rätt) att en karbin som fallit tre meter skall kasseras. Och man kan ju förmoda att deras säkerhetsmarginaler är tämligen goda..
Själv har jag två skruvkarbiner som jag klurar över, tappade (eller egentligen slängda av min inte lika genomtänkta kompis) 8 meter ner på mjukt underlag, känns surt att kassera två dyra fina petzl karbiner..
 
Det går att tänka sig olikheter i möjliga lastfall, men generellt sett är belastningen sannolikt lägre på karbinen när den landar på mjukt underlag efter 8 meter, än när den smäller i klippväggen i samband med ett lindrigt topprepsfall...
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg