Starkare hjul (=färre ekerbrott)
Magnus!
Tandemhjul har 40 och ibland 48 ekrar. Förvisso blir ett tätare ekrat hjul starkare (Ferraris Borranihjul har 90 ekrar!). Men man kan gå andra vägar ävenså, ett hjul med mindre diameter blir också styvare och starkare. T ex ett 26x1,5" eller 26x1,75" MTB.
Om du skall byta nav och ekrar själv eller om du vill köpa färdiga 40 eller 48 ekrade 700 hjul så blir det inte billigt. Det är heller inte gratis att flytta bromsar och skärmfästen om du går ner till 26" hjul, om du inte kan slaglöda eller svetsa själv, men ändå vill jag föreslå dig det därför att utbudet på nav, fälgar och däck är så stort i den dimensionen.
På min egen landsvägstandem satt det 36 ekrade 700x28 mm och numera sitter det 40 ekrade 700x36. Den större luftkammaren gör allt behagligare. Den rekommenderas för landsvägsturcykling. Jag köpte nya fälgar och fyllde igen naven och borrade om. Rekommenderar att du köper färdigborrade nav med rätt antal ekerhål. En seriös cykelhandlare kan hjälpa dig. Tänk på att du köper en dubbel fälg med dragdysor för nipplarna. Om du vill ha dubbel eller enkelreducerade ekrar spelar inte så stor roll. Har du funderat på cykelkärra?
Go cykeltur
Johan K