• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tampong eller binda?

Hej hej!
Jag är ny här så jag hoppas att ni kan hjälpa en nykomling ;-)
Jag får ofta skav när jag springer med binda.. tamponger fungerar bra dock men jag skulle hellre vilja ha binda när jag springer.. kan någon här rekommendera någon binda för de aktiva? :) Jag brukar btw köpa mina tamponger från tamponger.org.. super smidigt :) någon som provat dem?

//Lisa

både och...

säger en kvinna som kör storlek maxi på både tamponger och bindor...men vet de som gör sina egna bindor med speciell bomull faktiskt...tyvärr lyckas inte jag....annars kan du väl lägga in typ plastad frotte i trosorna förutom tamponger...själv forsar jag fullkomligt...så springa då när jag har mens..hmm...jag går ju jättefort...men skulle aldrig springa...jag blöder igenom både tamponger och binda på en timme första dagarna...då blir jag tvungen att ta blöjor..¨..annars kör jag alltid stingtrosor och bindor som jag drar ihop...ehh...fånigt med detaljer på ett forum så här...hoppas du fattar vad jag menar...de flesta nya är ju så himla tunna..men suger upp mycket...med stringtrosor funkar det ju perfekt...eller?
kram och lycka till från anna

Reagerar lite på det där med att springa vid mens. Kan man inte unna kroppen lite vila då den har fullt upp med annat inuti? Lite som kvinnor som 'jobbar in i det längsta' innan förlossningen.
Jag är nog mer för att samarbeta med naturen....

Äh, man kan väl inte sluta leva och göra det man tycker om, en vecka var fjärde vecka under hela sin fertila period i livet!! Näh, hellre då hitta lösningar som funkar och som man mår bra av. Även vid rikliga menstruationer är det ju inga större blodförluster det handlar om, utan de allra flesta mår tvärtom bra av att motionera när de har mens. Dessutom minskar ofta menssmärtorna om man rör på sig och håller igång. Och att jobba fram till förlossningen är väl inte heller något fel, så länge man mår väl av det och inte har ett jobb som är belastande eller på nåt vis innebär faror för en själv eller det ofödda barnet.

nej, jag tycker att man ska akta sig för att generalisera, och mera fram för att göra det som känns bra, lyssna på kroppen osv. Själv skulle jag snabbt få lappsjuka om jag skulle gå hemma flera månader och "bara" vara gravid...
Men det är ju jag det :)

/Maria.

gravid...

...är en heeelt annan sak...hehe...då skulle jag dö om jag inte levde så att säga...men...jag klättrar och gör allt möjligt när jag har mens...utom kanske just att springa...men som gravid...då blir jag ju om möjligt ännu mer speedad...så då är det minsann go...första barnet...jobbade jag in i det sista...dök ner i buskarna utanför jobbet två dagar innan förlossningen...och alla på jobbet kom rusande ut och trodde jag skulle föda...jobbade på en förskola...och jag dyker upp ur buskarna...triumferande...jag fick den! skogsmus i näven...att visa för alla barna...snacka om att de tyckte jag var heltokig...men...alla graviditeter och förlossningar är olika...andra gången var det bäckenbottenuppluckring och jag kunde knappt gå...men men...nu har jag fem...varav två är födda hemma utan nåt annat än narurens hjälp typ...läste ni förresten att miljövänliga tamponger är bäst:)))) yes:)))
kram anna

Jo, det så klart, inte behöver man sluta leva bara för man har mens eller är med barn. Men finns det bara de lägena; fullt ös eller döläge?

Jo, det så klart, inte behöver man sluta leva bara för man har mens eller är med barn. Men finns det bara de lägena; fullt ös eller döläge?

Trots att jag är lat av naturen så skulle inte ens jag klassa en löprunda som "fullt ös" när man har mens. Faktum är att menssmärtorna för många lindras något av motion. Kroppen har ju egentligen inte fullt upp inuti. Den släpper bara en blodig hinna, och det är inte så värst ansträngande. Hoppar och springer man så skakar man ju ut eländet lite fortare också...

Man känner ju bäst själv - gör det ont, så låt bli. Själv tvingades jag sluta bugga redan i femte månaden eftersom g-krafterna slet i magskinnet, men jag har sett andra med riktigt stor kula på dansgolvet som inte verkar besväras av det.

LöpLisa frågar bara efter en mjuk binda, det säger absolut ingeting om hur intensiv hennes löpning är när hon har mens. Och jag antar att du inte känner till hur tränad hon är eller vad som är fullt ös för henne.

Nej, det är riktigt. Jag utgick bara ifrån att springa är en kraftigare ansträngning än tex att promenera. Sen blev nog min kommentar lite för färgad av blandningen av svar till diverse kommentarer utöver LöpLisas fråga. Som jag för övrigt endast kan rekomendera till att köpa Allways bindor, då jag upplever dem som suveräna i uppsugningsförmåga, med vingar och liksom dra åt vingarna lite för mycket under trosorna så att de skavande kanterna kommer bort ifrån benens nötande rörelser.

Jag utgick bara ifrån att springa är en kraftigare ansträngning än tex att promenera.
Så är det för mig och kanske för dig, men för en vältränad löpare behöver det inte vara så. Min dotter (och mina söner) kan till exempel hålla en långsam joggingtakt med lägre puls än vid en rask promenad, vi kollade det faktiskt nyligen.

Dessutom är det som tidigare påpekats väldigt olika hur orken påverkas av mens, men de flesta idrottstjejer tränar och tävlar som vanligt. Hur prestationen påverkas av mensen ocn under menscykeln är ett område som det forskats alldeles för lite om.

För övrigt håller jag med om Allways, jag använder också dem och tycker att de funkar i alla situationer. Men det finns mjukare sorter också, till exempel Natracare.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg