Ang. touring-tips
1. kan man tälta i dessa länder. trots att det inte finns någon allemansrätt. (hur farligt är det)
Givetvis går det att tälta fritt även om det saknas stöd i lagen! Traditionen att fricampa finns dock främst i områden med oexploaterade naturområden. Beträffande säkerhet är det slitna uttrycket "tillfället gör tjuven" bra att ha i bakhuvet. Brukar resonera som så att ansvaret vilar på mig själv som resenär och besökare att minimera alla faktorer som kan ge tjuvar och andra tillfälle att förstöra min dag. Skulle jag sedan hamna i knipa är det nästan alltid för att jag inte gjort min hemläxa! Mao. skaffa så mycket info du kan och planera din resdag noga. Ha gott om mat och vatten, kolla cykeln och gör daglig service som smörja kedja, pumpa däck, rengör bromsklossar och byt slitdelar i tid, välj tältplats noga och undvik bebyggda platser, speciellt storstads regioner, fråga om lov om möjligt, gör inte upp eld utom i nödfall, lämna aldrig saker utan tillsyn och om du måste lås då cykeln och tag då med det värdefullaste och mest lättstulna. Min erfarenhet är att man möts med mer förståelse och sympati och mindre illvilja i länder med där befolkningen lever på lägre materiell nivå.
2. vilka reservdelar bör jag ta med. detta hade jag tänkt mig. (6 ekrar + nipplar, 1 slang + lagningskitt, extra belysning, 20 länkar kedja, 4 bromsklossar 1 broms och 1 vxl vajer). förslag på flera saker.
Större städer i öst har numera relativt gott om cykelreparatörer med reservdelar och kunskap att laga moderna cyklar. Har du bara kollat så att alla lager löper mjukt och inte glappar borde du kunna lämna de flesta specialverktyg hemma. Vissa saker kan det vara bra att komplettera med:
-Fyra till sex slangklämmor i olika dimensioner: För tillfällig reparation av ram, pakethållare, flaskställ, sadelstolpe, styre etc.
-20 cm styv hålband/monteringsband: Är en typ av plåtremsa man normalt använder när man fogar samman träbjälkar mm. Mycket användbart vid ovanstående reparationer samt för att ersätta trasiga p-klämmor, pakethållarstag etc.
-Några bultar och (lås-)muttrar. Speciellt bultar som kan vara svåra att finna i butik tex. till sadelstolpsklämman eller SPD-klossen.
-En till extra slang, Liten bit växelvajerhölje, En bromsvajer, Superlim, Vävtejp, Lite ståltråd, Buntband
Vad det gäller verktyg så finns det ett special verktyg jag inte anser man kan vara utan. Det är kassettavdragaren för att få av låsringen samt kedjepiskan för mothåll då man annars inte kommer åt att byta ekrar på drivsidan. Du kan dock spara uppåt ett kilo om du köper eller gör ett miniverktyg:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28706
Tycker det är bättre att köpa vanliga verktyg billigt på tex. Clas Ohlsson eller Biltema än att ta med små multiverktyg. De går lätt sönder, är svåra att använda och då skillnaden i vikt är liten:
-En sats med lösa insexnycklar. Kolla vad som behövs för att skruva med din cykel och plocka bort de du inte behöver. Vanligast är 3,4,5,6,8 mm
-Två fasta nycklar/ringnycklar: 8 & 10 mm. Beroende på vad för utrustning du har kan även 9 & 12 mm behövas
-Liten skiftnyckel
-Två små skruvmejslar: Philips(stjärn-) & platt
-Tång, Kniv och Bågfilblad eller en Leatherman
-Kedjebrytare
-Däckavtagare
-Däcktrycksmätare
-Har cykeln gängat styrlager skulle jag inkl. en styrlagernyckel.
-Glöm inte Fett och Kedjeolja eller vax, Liten brk. med diskmedel för borttagning av smuts från händer mm.
3. vatten hur gör vi med det? skall man köpa buteljerat vatten eller skall man skaffa sig puritabs(vattenreningstableter). hur mycket vatten bör man ha som last?
Spar pengar och natur och be om kranvatten så ofta ni kan. Här är det dock åter igen sunt förnuft som gäller. Generellt sett är dock kranvattnet i öst undermåligt utan användning av vatten steriliserings medel. Tycker att XINIX Aquacare är enklast att använda och det skall även vara snällare mot kroppen.
4. hur långt snittar man i vanliga fall par dag. är 15 mil rimligt? vi försöker att hålla vikten nere.
Varierar väldigt mycket beroende på utrustning, ambition och kondition men det låter lite mycket. Ofta är de bästa(& värsta!) minnena från resan de som man inte planerat in. Men då krävs det att man har goda marginaler. Roligare att komma fram två dagar för tidigt än att upptäcka att man ligger två dagar efter!
Räkna istället med 10-12 mil per dag till att börja med om ni är i bra kondition men ovana vid att köra längre distanser dag efter dag. Lägg även in vilodagar ca var fjärde dag så kroppen kan återhämta sig. Långfärdscykling handlar för mig mycket om att upptäcka och lära mig om kultur och historia på de platser jag reser. Det är svårt att göra om man man inte stannar cykeln ibland. Här har de forna östländerna massor att erbjuda!
5. mat. laga själv eller ta med?
Både och om ni tänker fricampa. Går nog att hitta bränsle till både med gas och sprit kök. Men bäst är nog bensin/fotogen kök.
6.försäkring vilka och vad bör dom täcka
Reser jag längre än de 45 dagar som min hemförsäkring täcker brukar jag skaffa en separat reseförsäkring. Att köpa ett heltäckande skydd tycker jag blir för dyrt så jag väljer bara det viktigaste, nämligen sjukförsäkring!
Sist jag kollade skiljde det inte så mycket i pris men Europeiska brukar vara bland de billigare. Är du dessutom studerande kan du nog spara en slant:
http://www.europeiska.se/templates/euro_StartPage.asp?id=30
Mer info:
http://www.jordenrunt.nu/forsakring/index.htm
Ta det lugnt och lycka till!
--- "To Infinity ------- _o
--- and Beyond! --- _\ \>
--- Roam Free!" -- (_)/(_)
¤ø,,,,ø¤º°`°º¤ø,,,,ø¤º°`°¤ø,,,,ø¤ºº°`°¤ø,,,,