Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tåliga lågskor i skinn
- Trådstartare Glännman
- Start datum
Rm Williams är randsydda (iallafall de modeller jag sett). Det gör att man kan byta sula och att en skomakare generellt sett kan reparera ganska mycket.
Eftersom vi jämför Blundstone och RM Williams kan vi bara utgå från den senares motsvarighet nämligen modellen Gardener som har gummisula. Vad jag har förstått så är det på den modellen bara klacken som en skomakare byter.
Sydda skor kan vara sydda utanpå, randsydda eller inne i skon. Alla kan repareras vid behov.
Klistrade, vulkade skor brukar behöva kastas.
Visst kan man i teorin laga alla skor som tillverkats på traditionellt vis. Problemet som jag ser det är att även en kvalitetssko i skinn över tid slits på ett sådant sätt att tyvärr även den får kasseras. Över tid utsätts fibrerna i skinnet för en påfrestning som gör att de successivt bryts sönder, framförallt i de veck som uppstår då tårna böjs vid gång.
Ett par Blundstone går sannolikt inte att laga när sulan är slut men den stora prisskillnaden göra att man den dagen med gott samvete kan köpa ett par nya.
1/2 och helsulning är inget snicksnack, bra skomakare kan och gör det. Sen att det blir billigare i långtbortistan är en helt annan femma.
Klart att man lagar sina 6KKr skor!
Klart att man lagar sina 6KKr skor!
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Tåliga mobiler | Utrustning allmänt | 20 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg