Tåliga byxor?

Jag har kikat på och provat Lundhagsen också, tycker de var snäppet lösa i låren i L, samt att jag inte tror på deras "bootlock" funktion vid benslutet... får för mig att det är en detalj som inte är fullt ut funkis...

Någon kommentar till det från någon med erfarenhet av den detaljen,?

bootlocken fungerar bara för mig, och angående kvalitten så har lundhags fungerat överlägset bättre än fjällräven har haft mina älsta lundhags byxor lite mera än 1 år och det enda som har gått sönder är ett kardborreband till en ficka som jag har fått förstärka med egen symaskin. men lika bra kvalittet som det är på tyget till M90 byxerna är det inte. men lundhagsbyxorna är betydligt skönare att ha på sig, finns en nakdel med byxorna är när man bivakerar och det är mycket mygg så har myggerna en tendens att sugga blod där det är stretch paneler har man PRO varianten så är de nog myggsäkara

bootlocken fungerar bara för mig, och angående kvalitten så har lundhags fungerat överlägset bättre än fjällräven har haft mina älsta lundhags byxor lite mera än 1 år och det enda som har gått sönder är ett kardborreband till en ficka som jag har fått förstärka med egen symaskin. men lika bra kvalittet som det är på tyget till M90 byxerna är det inte. men lundhagsbyxorna är betydligt skönare att ha på sig, finns en nakdel med byxorna är när man bivakerar och det är mycket mygg så har myggerna en tendens att sugga blod där det är stretch paneler har man PRO varianten så är de nog myggsäkara

Är ju iofs inte direkt imponerad av ett plagg vars kardborreband går sönder efter ett år,...

Bra synpunkt med stretch och myggor... känns som om man vill ha heltätt ;-)

klättermusen "Gere"
stämmer in på de flesta av dina krav.
Kolla in dom. Jag är supernöjd med mina, jag vandrar, klättrar och bestiger berg i dom.

MVH
zzeezz

Ja, dessa har jag sneglat på klämt och känt på, men aldrig kunnat prova eftersom jag inte hittar storlek när jag varit i butik. Ska definitivt lägga tid på att hitta ett provex...

Sen har jag för mig att det funnits vissa problem med kvalitén..... har för mig att jag läst om en ojämnhet i produktionen? Rätta mig gärna om jag har fel...

Traverse vs Gere

Har själv båda dessa byxor.
Båda har för och nackdelar, här är lite skillnader mellan dessa byxor.

Klättermusen Gere
- Tightare passform
- Strechmaterial i framfickor. Hållbarhet?
- Djupa framfickor
- Fickor bak
- Hela byxan i strechmaterial
- Elastisk livrem följer med (funkar inge vidare enligt mig, har bytt till en fast istället)
- Elastisk låsning mot känga med liten hake att fästa i skosnöre (funkar suveränt)
- Varma sommartid
- Kraftiga och därför något tyngre
- Fickor på framsida lår
- Ventilation på sidan av benen

Lundhags Traverse
- Normal passform
- Strechmaterial i rumpa och knä, hållbarhet?
- Inga fickor bak
- Fast låsning mot känga med liten hake att fästa skosnöre i (funkar ok, tycker att spännremmen är lite fipplig)
- Fickor på framsida lår
- Grunda fickor fram
- Förhållandevis lätta
- Luftiga och svala
- Ventilation på sidan av benen
- Något mer civilt utseende

Om jag fick välja vilken av dessa jag skulle ha så vet jag faktiskt inte vilken jag valt.
Kanske Traverse?
Anledning skulle vara det något mer civila utseendet samt att de är lättare och behagligare på.
Men å andra sidan så känns Gere mer robusta och rejäla.

Kanonbyxor bägge två!!!

Är ju iofs inte direkt imponerad av ett plagg vars kardborreband går sönder efter ett år,...

Bra synpunkt med stretch och myggor... känns som om man vill ha heltätt ;-)

för mig så var det att det bra ett kardborreband för de byxor jag har använt förut brukar fallasönder i sömmar och tyg efter 10 dagar ;)

sido dragkedjorna på lundhags byxorna är mycket bra vid varmt väder och de skulle jag inte vila var utan nu när man har vantsig.

Säkert sant... men jag upplever att många storlekar på mig blir väl luftiga när jag får rätt längd.
När de blir för luftiga så blir det oftast för mycket tyg i t ex grenen, vilket minskar rörelseförmågan.

Det är där stretchpanelerna kommer in, Norröna byxan kunde jag ha i stl M, precis lagom i midjan (kanske lite för precis) och rätt längd, inget fladder i låren eller grenen... sidodragkedjor för ventilation och utökad lårvidd... och mjuka som ett par mjukisbyxor ;-)

Nackdelen ? 1800:-

... kanske en byxa åt klätterhållet, skulle kunna vara något?

Kolla upp Tierras Lite track trouser, fantastiskt sköna att klättra i och då har jag dem tjata, men de är så mycket stretch i dem att rörliheten blir perfekt...
Pris 1200-1300:-

Kolla upp Tierras Lite track trouser, fantastiskt sköna att klättra i och då har jag dem tjata, men de är så mycket stretch i dem att rörliheten blir perfekt...
Pris 1200-1300:-

Bra förslag, den ska jag kolla närmare på... den är iofs inte spec billig, men om jag släpper priskravet så kanske det är en konkurrent till Norrönan.

Har positiva erf av Tierrabyxor, har två par varav den ena är av den typen du föreslår, fast jag har den i stl M så den är för kort för mig... sambon ärvde dem gladeligen ;-)

Den andra är en vanlig zipoff byxa som är kanon,men har inte har rivstyrkan jag eftersöker.

Jag vill kunna gå igenom ett snår med taggiga buskar utan att vare sig jag eller byxan besväras...eller krypa/kräla i stenig terräng utan att de rivs sönder... osv...osv

//T

Cannonball

Gäst
Jag är ute efter ett par nya slitstarka byxor... jag söker tålighet, kvalité, funktion och passform.

De flesta byxor jag provat kräver stl L för att längden ska bli rätt, men då blir dom för pösiga.
Användningsområdet skall främst vara skog och låglandsvandring. Till foto, fiske och skogsturer som ofta går i obanad terräng. De skall alltså tåla ganska så omild behandling.

Några tankar kring byxan:
- Smal tight passform (det svåraste kruxet)
- Gärna med stretchdetaljer
- Förstärkning över knä och bak
- Ventilationsmöjligheter
- Benfickor
- Resår i midjan
- Kunna dra åt dem runt kängorna
- Inga bakfickor
- Tåliga dragkedjor, då det oftaast är den del som går sönder först.
- Slitstyrka går före vikt...

Jag har hittat en byxa som stämmer in hyfsat på mina önksemål och som jag dessutom provat... och det är Norröna Dovre HD pant.
Men dom är så galet dyra... Har sneglat lite på KM oxå, men butikerna har ju aldrig några storlekar hemma när jag är på g och ska prova :-/

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=94423

Så till min fråga... Finns det något annat bra alternativ, eller är det bara att gilla läget?

Thomas

Jag tycker att det låter exakt som denna byxan du beskriver : http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16913&plats_id=1461 Har en själv i storlek C 154, den passar jättebra! Hyggligt pris också! :)

Salewa Yandua

Jag har ett par Salewa Yandua i storlek 56. De uppfyller de flesta av kraven till trådstartaren. I Oslo där jag bor kostade byxan 799 NOK för ett år sedan, så det är ju även ett bra pris!

Ventilationsdragkedjor på smalbenen
Kardborrelås vid foten
"Inbyggda" shorts
Lufthål i skrevet
Två fickor på höger ben, en med dragkedja, en med kardborrelås (fickorna sitter ovanpå varandra)
Tre små fickor på vänster ben, två med kardborrelås och en med dragkedja
Två framfickor
Två bakfickor
UV täta
Myggtäta
Vindtäta
Snabbtorkande
Vikt ca 470g

Jag är helnöjd med byxorna!

/Andreas

Cannonball

Gäst
Jag handlar mot faktura, så det brukar inte vara några problem att beställa flera storlekar och prova hemma! Bara att skicka tillbaks de man inte vill ha. Fraktfritt!:)

Bomulls-polyesteryxor som kostar mellan tusen och sextonhundra kronor och som dessutom jämt ska ha så korta ben så man undrar om de även är formgivna i ulandet där de sytts upp. Beställ ett par nya eller lätt begagnade byxor med ursprung i valfri försvarsmakt istället ute på nätet. Troligen högst 300kr inklusive leverans och med en slitstyrka vida överstigande den i de dyrare alternativen. Nackdelen blir att man ser ut som en ?rklöv när man är ute och går vilket kan bli en aning besvärligt om du går i trakter som är inte fullt så förskonade ifrån väpnade konflikter som vi är här hemma.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
Hagge91 Tåliga Zip-off byxor Kläder 2
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg