Tålig mobiltelefon

Annorlunda mobilanvändning....

Utanför ämnet till en del men drar mig bara till minnes hur jag och kompisen använde mobiltelefon i naturen för många år sedan. Vi körde bil, paddlade canadensare och gick till dess vi inte hade mobiltäckning.....då var vi framme i det totala lugnet där inget störde - och mobilen stängdes av. Ja, vadå? Vi var ju ändå inte nåbara. Vädret fick bli som det kunde. Det går ju fortfarande inte att göra något åt....
Idag struntar vi i om mobilen har kontakt med omvärlden, vi stänger av den ändå. Men vi paddlar och går inte lika långt....
:)
PS. jo, mobilerna var ganska små redan då, fruktansvärt dyra och företagets egendom.

Nokia ?

Tjena.

Har ni några förslag på tåliga mobiltelefoner som passar för hårt uteliv i vått och torrt? Jag har sett en annons där en gul telefon presenterades och den verkade fin, kommer inte ihåg vilket märke det var men det var inte något välkänt.

//stefan

Jag har en svart Nokia 5114i, Den har lite lull-lull som: radio,kompass,ficklampa,termometer,kamera,bandspelare och internet.
Och inte nog med det: det går att ringa på den ochså !!!!
den är vattenskyddad,dammskyddad och jag upplever den som väldigt tålig, har en vän som jobbar med plattläggning, mycket fukt o damm, stötar etc., men enligt honom så är telefonen superbra. Han har haft den mycket länge i sitt jobb o flera av hans jobbarkompisar har likadana telefoner.Ngn mer som har bra erfarenhet av den ?
Det finns säkert otroligt mycket bättre grejor, men priset kanske avgör för en del människor....
Den har ju ett rimligt pris
Peter

Dom "robusta" modellerna som har funnits hittills har inte imponerat något nämnvärt när man har släppt ut dom på bygget. Inte ens hajfenan höll måttet (den som alla vill ha idag, men som säljarna fick kasta efter kunderna när den fanns på marknaden..).

Baserat på erfarenheter från ett byggföretag med ca 20 anställda så skulle jag säga att helt vanliga telefoner har funkat bättre än Ericsson's och Nokia's "byggarlurar".

Har ingen erfarenhet av "byggarbetarmobiler" eller "friluftsmobiler"... men däremot så har jag haft ett gäng varianter när jag tränat... kan bara konstatera att Nokia inte håller måttet vid kyla och fukt... det har däremot de Ericssonmobiler jag haft gjort...

//T

Ericsson kunde man förr slå ner tältpinnar med utan att de gick sönder (eller ens var byggarlur). Har god erfarenhet av hajfenan (förutom batteritiden då...) samt alla Nokias friluftslurar utom den senaste, 5500. Det är visserligen en modern mobil med massor finesser & gott ljud i radio/mp3 osv, men det är ju helt omöjligt att läsa ett telefonnummer utan förstoringsglas! Hört att Nokia har en ny byggar/sportlur på gång med större text...

Jag har en svart Nokia 5114i, Den har lite lull-lull som: radio,kompass,ficklampa,termometer,kamera,bandspelare och internet.
Och inte nog med det: det går att ringa på den ochså !!!!
den är vattenskyddad,dammskyddad och jag upplever den som väldigt tålig, har en vän som jobbar med plattläggning, mycket fukt o damm, stötar etc., men enligt honom så är telefonen superbra. Han har haft den mycket länge i sitt jobb o flera av hans jobbarkompisar har likadana telefoner.Ngn mer som har bra erfarenhet av den ?
Det finns säkert otroligt mycket bättre grejor, men priset kanske avgör för en del människor....
Den har ju ett rimligt pris
Peter

Klockers att ha en bandare i luren! Perfekt att spela gamla mixtapes i.

Jag har haft både nokian och hajfenan. Hajfenan tycker jag höll måttet, det som var tråkigt var att gummit torkade ut och skrumpnade bort efter några år. Tyvärr hade jag den i fickan när jag kapsejsade med en kajak, så nu ligger den på 60 meters djup. Tror jag glorifierar den lite i efterhnad, men jag var väldigt nöjd, saknade bara t9 på den.

5114i däremot var ganska kass, skalet var för tunt dimensionerat på sina håll och sprack ganska fort, dessutom hade den helt kass batteritid. Och vad var poängen med vattenpasset? Riktigt fånigt tycker jag.

Generellt så är/var väl grejen med dessa telefoner en livstilspryl snarare än seriösa arbetsverktyg. Typ som en arch'teryx jacka..

Min nuvarande mobil bor i en liten neoprenficka och har klarat sig riktigt bra. 'Bara' en sprucken skärm. Borde hålla en 2-3 år till, med nåt batteribyte.

Klockers att ha en bandare i luren! Perfekt att spela gamla mixtapes i.

Jag har haft både nokian och hajfenan. Hajfenan tycker jag höll måttet, det som var tråkigt var att gummit torkade ut och skrumpnade bort efter några år. Tyvärr hade jag den i fickan när jag kapsejsade med en kajak, så nu ligger den på 60 meters djup. Tror jag glorifierar den lite i efterhnad, men jag var väldigt nöjd, saknade bara t9 på den.

5114i däremot var ganska kass, skalet var för tunt dimensionerat på sina håll och sprack ganska fort, dessutom hade den helt kass batteritid. Och vad var poängen med vattenpasset? Riktigt fånigt tycker jag.

Generellt så är/var väl grejen med dessa telefoner en livstilspryl snarare än seriösa arbetsverktyg. Typ som en arch'teryx jacka..

Min nuvarande mobil bor i en liten neoprenficka och har klarat sig riktigt bra. 'Bara' en sprucken skärm. Borde hålla en 2-3 år till, med nåt batteribyte.

Poängen med vattenpasset var att man kallibrerade kompassen med hjälp av den, jag har angett fel mod beteckning , det ska 5140i inte 5114i, om det nu spelar roll...
Peter

Poängen med vattenpasset var att man kallibrerade kompassen med hjälp av den, jag har angett fel mod beteckning , det ska 5140i inte 5114i, om det nu spelar roll...
Peter

Aha, nu fattar jag. Har inte använt kompassen mer än nån enstaka gång på test. Modellbeteckningen stämmer säkert.

5140s vatten(o)tålighet

Peter

Jag har också en 5140 (+tillbehöret GPSskal) men att den skulle vara vattenttålig känns avlägset. Skarven mellan övre och undre skal är så dåligt tillapssad att jag ser kretskort genom skarven.

GPS tar flera minuters stillastående på sig att hitta tillräckligt med sateliter för att få fixpunkt.
Å andra sidan är GPSen flera år gammal.

/Patrik, något jävig då jag jobbar på ett svenskt företag som äger 50% av en av Nokias konkurenter

PS Väntar på att wayfinder active släpps för SonyE P1i. DS

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg