Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tåklipps/Pedalkorg
- Trådstartare TMW
- Start datum
Hallå!
Gör det någon skillnad?!
Thnx
David
Jo det gör stor skillnad. Jag har kört med det i många år, tills jag för två år sedan skaffade mina första SPD pedaler & de är ännu bättre.
Så det kan jag rekommendera.
Frid!
SPD för väg
Bra SPD-pedaler behöver inte kost särskilt mkt
SPD-pedaler som du även kan använda med vanliga skor kostar från 284,05 SEK
PD-A520
Men eftersom SPD-klossen är liten bör du välja skor med RIKTIGT styv sula,
trots det kan pedalen upplevas som "vinglig", särskilt när klossen börjar bli sliten och "glappar",
dessa problem undviker man genom att istället välja en renodlad väg-pedal med större kloss,
en bra sådan kostar från 375,92 SEK
PD-R550
(Det finns självklart MASSOR med andra, dyrare, modeller)
Skorna bör du prova ut i butik
OBS: För bästa funktion och komfort bör sulan vara så styv som möjligt,
det skall vara "besvärligt" att gå med normala steg i cykelskor!
Bra SPD-pedaler behöver inte kost särskilt mkt
SPD-pedaler som du även kan använda med vanliga skor kostar från 284,05 SEK
PD-A520
Men eftersom SPD-klossen är liten bör du välja skor med RIKTIGT styv sula,
trots det kan pedalen upplevas som "vinglig", särskilt när klossen börjar bli sliten och "glappar",
dessa problem undviker man genom att istället välja en renodlad väg-pedal med större kloss,
en bra sådan kostar från 375,92 SEK
PD-R550
(Det finns självklart MASSOR med andra, dyrare, modeller)
Skorna bör du prova ut i butik
OBS: För bästa funktion och komfort bör sulan vara så styv som möjligt,
det skall vara "besvärligt" att gå med normala steg i cykelskor!
hej
totalt livs farligt med tåklipps/pedalkorg. skaffa clips dojor istället. sen finns ju det rena clips pedaler och så finns det såna 2 i 1 pedal med clips å "vanlig"
jag kör med spd tramper på min mtb.
å då måste man ha riktiga dojor så man kan springa med cykeln
mektips
http://happymtb.org/forum/read.php/1/585573/
totalt livs farligt med tåklipps/pedalkorg. skaffa clips dojor istället. sen finns ju det rena clips pedaler och så finns det såna 2 i 1 pedal med clips å "vanlig"
jag kör med spd tramper på min mtb.
å då måste man ha riktiga dojor så man kan springa med cykeln
mektips
http://happymtb.org/forum/read.php/1/585573/
Hej o tack för all icke-info..
Jag har clipspedaler!
men vill ha tåklipps.... för att jag har en egen vilja... och den viljan ter sig så....
SÅ OM NÅGON VET NÅT OM TÅKLIPPS.... PLEASE LET ME KNOW!!
ALLA ANDRA.... GÅ OCH TALA OM FÖR VARANDRA VAD NI SKA GÖRA!!! TALA INTE OM FÖR MIG. FÖR JAG BRYR MIG INTE!!
kärlek och frid!!
Jag har clipspedaler!
men vill ha tåklipps.... för att jag har en egen vilja... och den viljan ter sig så....
ALLA ANDRA.... GÅ OCH TALA OM FÖR VARANDRA VAD NI SKA GÖRA!!! TALA INTE OM FÖR MIG. FÖR JAG BRYR MIG INTE!!
kärlek och frid!!
Hej o tack för all icke-info..
Jag har clipspedaler!
kärlek och frid!!
Veloform i gbg har alltid massa olika clips på lager. Ring eller maila.
Korgar finns att köpa t ex på biltema
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Pedaler/Clips-2-st-27876/
Jag har kombinerat bådadera på min pendlarcykel: SPD på ena sidan trampan och korgar på andra sidan om jag cykalr utan cykelskorna.
Vilket som är farligast vet jag inte - att man om man faller ska komma ihåg att dra foten bakåt ur korgarna eller vrida loss sig ur SPD vet jag inte om det är någon större skillnad på.
Man får inte samma tryck ovnapå foten med SPD men nya skor och trampor kostar mer än korgar.
Två små nackdelar med min kombilösning: korgarna kan ta i marken (lite skrapljud samt forcerad mekanisk förslitning) då jag cyklar med SPDskor samt att jag har svårt att cykla med "finskor" då korgarna ger lite märken ovanpå skon - riktigt breda skor kan också vara svåra att få i korgen men då kan man alltid bra trampa ner korgen och inte utnyttja korgens drageffekt.
Ska du montera korgar -se till att det finns möjlighet att skruva fast dem i dina trampor - jag fick ta bort reflex för att få skruvhål.
Ditt val!
/Patrik
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Pedaler/Clips-2-st-27876/
Jag har kombinerat bådadera på min pendlarcykel: SPD på ena sidan trampan och korgar på andra sidan om jag cykalr utan cykelskorna.
Vilket som är farligast vet jag inte - att man om man faller ska komma ihåg att dra foten bakåt ur korgarna eller vrida loss sig ur SPD vet jag inte om det är någon större skillnad på.
Man får inte samma tryck ovnapå foten med SPD men nya skor och trampor kostar mer än korgar.
Två små nackdelar med min kombilösning: korgarna kan ta i marken (lite skrapljud samt forcerad mekanisk förslitning) då jag cyklar med SPDskor samt att jag har svårt att cykla med "finskor" då korgarna ger lite märken ovanpå skon - riktigt breda skor kan också vara svåra att få i korgen men då kan man alltid bra trampa ner korgen och inte utnyttja korgens drageffekt.
Ska du montera korgar -se till att det finns möjlighet att skruva fast dem i dina trampor - jag fick ta bort reflex för att få skruvhål.
Ditt val!
/Patrik
Roseversand
listar 4 olika modeller i sin katalog.
Visst gör det skillnad men inte lika bra som de varianter som tipsas om ovan. Jag har kvar på en gammal racer på landet p g a att pedalerna inte kan bytas om jag inte byter vevpartiet också.
Skorna trycks ovanifrån på mina korgar obevämt för tårna och sliter på ovanlädret denna modell kanske bättre därvidlag ?
http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-grippy--toe-clips/aid:37751
Thure
listar 4 olika modeller i sin katalog.
Visst gör det skillnad men inte lika bra som de varianter som tipsas om ovan. Jag har kvar på en gammal racer på landet p g a att pedalerna inte kan bytas om jag inte byter vevpartiet också.
Skorna trycks ovanifrån på mina korgar obevämt för tårna och sliter på ovanlädret denna modell kanske bättre därvidlag ?
http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-grippy--toe-clips/aid:37751
Thure
Vad är det du vill veta egentligen?
Det var så lite så
Bra koll vet jag inte, jag har några olika varianter på olika pedaler. Om du specificerar vad du vill veta så kanske jag eller nån annan kan svaraHallå!
Någon som har bra koll på tåklipps/pedalkorg eller vad det nu heter. Som man sätter på pedalen och kör in foten i!
Vad ska du göra?Vad ska man skaffa sig??
Ja.Gör det någon skillnad?!
Thnx
David
Det var så lite så
Välkommen ...
.... till 80-talet
Sedan 30år har vägcyklister använt bättre alternativ,
kanske dax även för dig att "wake up and smell the coffee
Vi andra är redan 30 år framför dig,
hur känns det?
.... till 80-talet
JAG BRYR MIG INTE!!
Sedan 30år har vägcyklister använt bättre alternativ,
kanske dax även för dig att "wake up and smell the coffee
Vi andra är redan 30 år framför dig,
hur känns det?
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg