Tahe

Hur ligger det till egentligen? Idag träffade jag några som köpt fina Tahekajaker utan några dekaler eller annan märkning på av en kringresande försäljare som tar beställningar i hela södra Sverige. Jag trodde att den typen av försäljning hade upphört? Jag tyckte att rodren såg lite märkliga ut men annars var det fina nya kajaker, bl.a. med kompassfästet vid främre luckan.

D.

Försök att göra pengar...

Vem kan hindra detta... flera Estländare/Svenskar köper kajaker och lastar på kajaksläp för att sälja med vinst i Sverige(svarta pengar). Min systers man köpte en på detta vis./BL

Senast ändrad:
Tahe Marine

Tahe Marine, som det nu heter sedan slutet av 2007, har gjort stora ändringar i sitt distributionsnät. Fabriksförsäljningen har garanterat upphört, så de kajaker som eventuellt sålts på en svart marknad under 2008 rimligen bör vara gamla kajaker inköpta 2007 eller tidigare.

Tahe Marine kommer att vidta rättsliga åtgärder om någon typ av oegentligheter eller oetiska förehavanden i handel med våra produkter uppdagas. Därför uppskattas det om information om dessa ovan nämna aktiviteter meddelas oss snarast.

De enda i dagsläget auktoriserade återförsäljarna återfinns på kartan på vår svenska hemsida. Även på fabrikens hemsida återfinns återförsäljarna. Vi ser det som ett erkännande av våra investeringar i utveckling och att vi stoppat den grå importen att så många kända och seriösa återförsäljare valt att samarbeta med oss under 2009.

Det är naturligtvis ingen enkel eller billig process att bryta ett sånt här mönster, men vi är övertygade att de som ägnar sig år svart marknad nu söker sig åt annat håll för att förse sig med produkter. Tahe Marine har satsat ytterligare inför 2009 för att visa att man är en av de varumärken som kajakköparna kan lägga stor tillit till.

Konkreta insatser på kvalitet och teknisk innovation kan man läsa om på hemsidan. Ytterligare nyheter kommer att presenteras på Allt för sjön och Vildmarksmässan i mars 2009.

Grundlösa och okunniga påståenden

Om Herr Larsson tittar in här så kan jag meddela att Herr Lasson är ute på lite tunn is.

Tahe Marine (Tahe Kayaks) fick i slutet av 2007, när en av grundarna gick ur tiden(2006), två nya delägare. Två unga bröder med enorm energi, kunskap och pengar som lagt om kursen helt. Den säljchef som skötte fabriksförsäljningen fick gå vidare och har börjat ett nytt projekt som kommer att synas i Sverige denna säsong.

Den ena brodern har mångårig erfarenhet av produkterna som används vid tillverkningen och har bytt ut alla råvaror som används till råvaror av garanterat minst samma klass men oftast högre klass än det som andra kajaktillverkare använder. Lite overkill kankske, men man vill uppnå en mycket hög standard.

För att ytterligare förbättra kvaliteten har man en checklista på 15 punkter som man går genom i slutmonteringshallen och denna innehåller även vikten på kajaken på 100 gram när. Denna kontroll sköts som regel av fabrikschefen eller arbetsledaren. Checklistan bifogas kajaken vid leverans.

De gamla Revalkajakerna (och Wind) är designade av samma designer som ett annat känt och dyrt kajakmärke har på sina kajaker, men Tahe Marine får inte använda hans namn officiellt. Han kan sin design i varje fall.

De nya modellerna som kommit ut inför 2009 heter Spirit (två olika skrov och två olika däck), Multisport och Greenland. Om Herr Larsson missat allt snack om Greenland, så kanske det är annu värre ställt? Dessa är designade av en jättekänd farbror som heter Johan Wirsén och är en erkänt mycket skicklig designer vilket alla som redan provat hans kajaker kan intyga.

Ett ytterligare bevis på Herr Larssons bristande grund för påståenden är kanske att Tahe Marine fr.o.m. 2009 jobbar mycket tätt med de största och mest etablerade kajakföretagen i Sverige. Förresten så gäller det stora delar av världen. Hundratals kajaker har redan under denna vinter sålts/skickats till marknader betydligt större än Sverige. I länder som USA, Tyskland, Holland, Schweiz har de största handlarna valt att jobba med Tahe Marine som en av deras huvudleverantörer.

Som man kan läsa på vår svenska sida om kvalitet har vi en mycket hög kvalitet och höga krav på våra produkter. Under 2008 hade vi inga reklamationer (noll alltså) på sneda och vinda kajaker. Cirka 5 reklamationer som handlade om en sned skruv, rodervajrar med fel längd, skönhetsfel(skrapmärken) på kajaker byggda innan den nya ledningen. faktum är att minst hälften av alla hundra kajaker sålda i Sverige var byggda innan nya ledningen kom in. Ändå har i princip inga reklamationer gjorts.

Med vänlig hälsning,

Mats/Tahe Marine Sverige

Hänger inte riktigt med här... menar du att ni ska stämma era egna kunder som tidigare köpte av er via fabriken? Det är väl det Bengt Larsson menar ovan. Ni har nu ändrat distributionsnätet, så den handeln har ni väl stoppat själva?

// Jocke, som tycker det är synd på att stämma kunderna ;)

Hänger inte riktigt med här... menar du att ni ska stämma era egna kunder som tidigare köpte av er via fabriken? Det är väl det Bengt Larsson menar ovan. Ni har nu ändrat distributionsnätet, så den handeln har ni väl stoppat själva?

// Jocke, som tycker det är synd på att stämma kunderna ;)

Jo, nu blir det hårda bud. ;)

Allt det gamla ligger bakom oss och de som eventuellt ägnat sig åt otillbörlig verksamhet. Notera att Bengt skrev för ett halvår sedan innan det klarnat för alla (utom den andra Herr Larsson) att det inte funkar längre.

Ha en god paddelsäsong!!!

Mats

Privatpersoner har naturligtvis all rätt att sälja NYA kanoter som begagnade, oavsett när, hur eller vart i från de ha köpt dem.

Skattmasen

Privatpersoner har naturligtvis all rätt att sälja NYA kanoter som begagnade, oavsett när, hur eller vart i från de ha köpt dem.

Man kan nog utgå från att dessa privata aktörer inte gjort det helt som välgörenhet. Den vinsten man har gjort har väl beskattats så jag skulle tro att allt är i sin ordning. Jag skojade bara om hårda bud.... ;)

Mats

Hoppsan...

Vet inte om det var det som var intressant, men jag märkte att jag skrev "hundra kajaker". Skall såklart vara hundratals. vi nådde inte upp till 1000. Åtskilliga hundratal sålda under 2008 varav 5 st haft reklamationsärenden. Därav två fel var skönhetsfel på gamla kajaker och resten (cirka tre) ärenden har berört luckor och vajrar till SmartTrack.....

Ha det!!

Mats

Det intressanta var naturligtvis att det inte var en ur reklamationsaspekt mätbar kvalitetsskillnad på kajakerna som var tillverkade under den gamla ledningen resp den nya trots att jag av din beskrivning förstått att man tagit krafttag med kvaliteten, vilket också avspeglats i priset.

Men det gör ju också att den som köpt en kajak under 2008 inte behöver känna sig så lurad bara för att den tillverkats av gamla ledningen.

Det var, helt utan ironi, intressant.

EU har en grundprincip om fri rörelse av människor, varor och kapital inom EU. Det innebär att vem som helst får köpa vilken vara den vill var som helst inom EU. Som privatperson betalar man den moms/skatt som gäller i inköpslandet. Om någon (importör eller tillverkare) försöker hindra detta så är det nog myndigheterna som tar krafttag...

Så om kostnadsläget i t ex Estland är lågt och priserna där är lägre än i Sverige så är det fritt fram för vem som helst att åka dit och köpa. Det enda fabriken kan göra är att vägra sälja direkt till privatpersoner. Leveransvägran från en tillverkare till ett kanotföretag i t ex Estland är också skäl för krafttag från myndigheterna.

Så räkna inte med att kunna köpa direkt från fabrik men fortsätt kolla priserna hos åf inom hela EU ;-)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg