En helt ok kajak!
har paddlat en hel del wind 505 eftersom den lokala främjarklubben har en sådan. Som turkajak är den bra, lättdriven och lätt att hantera.
+
lätthanterad
kursstabil
Ganska liten sittbrunn, knäna stöder mot undersidan av däcket utanför sittbrunnssargen. Jag är 1,77 med ganska korta ben och kan fortfarande lyfta upp benen sittandes. Nätt och jämnt iallafall med sommarkläder och lite vighet
Tror den är ganska prisvärd, speciellt nu förra årets modell reas ut.
Inte så farligt högt fördäck, för mig är det en ganska tajt sittbrunn med mycket kontakt. Tips, sätt skummaterial för bättre kontakt vid knäna. Det blir halt när det är blött.
Fikaluckan fram rymmer en hel men är inte helt tät?
Både skädda och roder! Varför inte ha kakan kvar när du ätit den? Använder man sen inte rodret kan man bara montera av det.
Lättpackad, mycket utrymme
-
Inte riktigt tillräckligt lågt fördäck. En högst personlig åsikt! Vill ha ett lågt fördäck eftersom jag använder grönlandsteknik med spjärn med knäna mot däcket istället för fötterna mot fotstöden. Gillar man inte låga däck tror jag den funkar. Däcket är klart högre än det på Skim Differ som är lågt men bra.
Min preferens är mer lek med rollar, kantningar etc. Gillar lättsvängda kajaker som ändå ska funka på tur. Det är därför jag bygger en Njord och har precis köpt en Tahe greenlander.
Akterdäcket är för högt, det är väldigt mycket i vägen vid rollförsök.
Ryggstödet, skönt men lite väl sladdrigt.
Mycket blöt i motsjö! Precis framför förluckan är en liten håla i däcket. Vilket leder till att vattnet som sköljer över bryter mot luckan. Med följd att man blir blöt. Sen är det delade meningar om man gillar att bli blöt...fast det svalkar gott varma sommardagar!
Rodret! I uppfällt läge sticker det rakt upp! Ser för j....t ut! Sen är det ivägen när man hanterar kajaken på land. En 3 dm lång "fena" har en viss föråga att göra det om den inte ligger längs med kajakens däck. Skärpning Tahe!
Som sagt en helt ok kajak, inte den mest lekvänliga men en bra turkajak. Helt klart värd en provpaddling.