Tahe Wind 505

Nån som har erfarenhet av denna kajak?

Jag har inte testat den, men den ser ut att kunna passa mina önskemål. Har provat Tahe Reval och tyckte att den var lite väl hög, kändes som att sitta djupt ner i en skål, så jag är lite rädd för att även denna kajak skulle vara så.

Tja , jag har en. För mig har det funkat bra, men jag har ej mycket att jämföra med. Inga problem alls än så länge, har använt den flitigt sedan förra våren

Stefan

Jupp, jag har en. Köpte första årsmodellen, som visade sig ha lite problem med läckande fikalucka. Åtgärdades lätt med en grövre o-ring. Tror man har bytt luckan sedan dess.

Hade en Prijon Barracuda tidigare, och i jämförelse är Wind en underbar liten livlig farkost. Då jag är ganska lätt så låg Barracudan alldeles för högt i vattnet olastad, och det kändes stundtals som om jag paddlade en pråm.....trots att Barracudan är känd för att vara snabb.

Är du inte allför storvuxen så kan jag definitivt rekommendera en Wind. Obs, inget för stora fötter. Tidigare brukade jag paddla i mina kängor under kallare årstider....höll på att fastna i sittbrunnen när jag hoppade i min Wind med dessa på fötterna.

Jag är 170 cm, ca 60 kg....och skostorlek 40, och Tahe Wind är som gjord för såna som mig. Har paddlat Dalslands kanotmaraton i både Barracuda & Wind, och jag satt bättre och kände mig betydligt fräschare efter loppet när jag paddlade i min Wind. Sänkte dessutom personbästa med 45 min, trots sämre väder.
För en tyngre person hade säkert Barracudan vart snabbare, men för mig funkade den inte.

Allvarligt talat, jag vet inte var du bor.....men min Wind finns i Dalsland, och är just nu sorgligt torrlagd, eftersom jag sitter hemma med två nyfödda tvillingar. Den skulle uppskatta en blötläggning om du har vägarna förbi och vill provpaddla.

Wind Solo

Tänkte bara påpeka att vi 2010 och framåt kallar den för Wind Solo och jag kan bekräfta att fikaluckan är bytt till Kajaksport's 15 cm lucka. Smidigare och tätare. Det finns återförsäljare i hela landet, så du hittar nog någon att prova hos om du kollar hemsidan www.tahemarine.se.

Ha det!!

Mats

En helt ok kajak!

har paddlat en hel del wind 505 eftersom den lokala främjarklubben har en sådan. Som turkajak är den bra, lättdriven och lätt att hantera.

+
lätthanterad

kursstabil

Ganska liten sittbrunn, knäna stöder mot undersidan av däcket utanför sittbrunnssargen. Jag är 1,77 med ganska korta ben och kan fortfarande lyfta upp benen sittandes. Nätt och jämnt iallafall med sommarkläder och lite vighet :)

Tror den är ganska prisvärd, speciellt nu förra årets modell reas ut.

Inte så farligt högt fördäck, för mig är det en ganska tajt sittbrunn med mycket kontakt. Tips, sätt skummaterial för bättre kontakt vid knäna. Det blir halt när det är blött.

Fikaluckan fram rymmer en hel men är inte helt tät?

Både skädda och roder! Varför inte ha kakan kvar när du ätit den? Använder man sen inte rodret kan man bara montera av det.

Lättpackad, mycket utrymme

-
Inte riktigt tillräckligt lågt fördäck. En högst personlig åsikt! Vill ha ett lågt fördäck eftersom jag använder grönlandsteknik med spjärn med knäna mot däcket istället för fötterna mot fotstöden. Gillar man inte låga däck tror jag den funkar. Däcket är klart högre än det på Skim Differ som är lågt men bra.

Min preferens är mer lek med rollar, kantningar etc. Gillar lättsvängda kajaker som ändå ska funka på tur. Det är därför jag bygger en Njord och har precis köpt en Tahe greenlander.

Akterdäcket är för högt, det är väldigt mycket i vägen vid rollförsök.

Ryggstödet, skönt men lite väl sladdrigt.

Mycket blöt i motsjö! Precis framför förluckan är en liten håla i däcket. Vilket leder till att vattnet som sköljer över bryter mot luckan. Med följd att man blir blöt. Sen är det delade meningar om man gillar att bli blöt...fast det svalkar gott varma sommardagar!

Rodret! I uppfällt läge sticker det rakt upp! Ser för j....t ut! Sen är det ivägen när man hanterar kajaken på land. En 3 dm lång "fena" har en viss föråga att göra det om den inte ligger längs med kajakens däck. Skärpning Tahe!

Som sagt en helt ok kajak, inte den mest lekvänliga men en bra turkajak. Helt klart värd en provpaddling.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Billa Tahe Marine Wind 505 Paddling allmänt 7
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
Jesperr97 Tahe Wind 535 Paddling allmänt 8
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
frega Skim Distance, Tahe Wind 585, Zegul 550 Paddling allmänt 12
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
hassex Tahe Aqua Leo Paddling allmänt 0
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
Veon Tahe Greenland vs. Zegul Greenland vs. Rebel Greenland? Paddling allmänt 14
hassex Tahe fit PE Paddling allmänt 0
surfleffe Tahe förvärvar Arrow Kayaks Paddling allmänt 3
hassex Tahe köper Arrow Paddling allmänt 16
Zaphi Tahe Marine Oceanspirit LC Paddling allmänt 6
Mackane81 Aquilo vs Tahe Paddling allmänt 5
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
ctve8n Tahe GT - greenland touring Paddling allmänt 24
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
obre Tahe Marine Greenland Touring Paddling allmänt 7
Merckx Tahe Marin Paddling allmänt 16
calypso63 TAHE Greenland Paddling allmänt 8
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
reval Tahe kvalitet? Paddling allmänt 5
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
christer.fredholm Provpaddla Wind 585? Paddling allmänt 3
Magnus_74 Wind 585 VS XP 18 Paddling allmänt 0
Cyklon Reval Wind 505 Paddling allmänt 42
Ninna789 EVEREST 505 COMPOSITE eller annan kajak? Paddling allmänt 4
Henke_P Prijon 505 el Seayak? Paddling allmänt 2
niklas104 Everest v 505 Paddling allmänt 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg