Tahe köper Arrow

Köpa från dagens lager eller vänta?

Jag tänkte höra om någon vet något mer om köpet och framtida tillverkning. Då vi för stunden befinner oss i Norge passade vi (min fru) på att testa Arrow Nuka GT på Kajakk & Fritid då de har väldigt förmånliga priser.

Allt gick bra även om vi inte genomförde köpet ännu. Men när vi pratade med försäljaren menar jag att han sade att prisen möjligen skulle pressas mera då de nu skulle vara den enda återförsäljaren i Norge och då de säljer massor av Tahe Marine.

Tanken som dök upp när jag kom hem var framtida tillverkningsplats och kostnader i samband med det. Idag tillverkas Arrow i Thailand och Tahe i Estland om jag förstått det hela rätt. Är det någon som vet hur det kommer se ut framöver och räknar man med att behålla den kvaliét Arrow har idag (jag menar alltså verkligen behålla och inte bara säga det samtidigt som man kapar tillverkningskostnader)?

Känner att jag blev lite rörig nu, men jag undrar egentligen, ska man köpa nu, eller är det ok att vänta tills Tahe kör egen produktion?

Vänligen
/Håkan

Hej Håkan,

Arrow modellerna har tillverkats på ett antal fabriker runt om i Världen, först Tahe i Estland sedan Cobra i Thailand efter det Charger i Finland och nu igen Tahe som också tagit över märket och lägger in Arrows modeller under Zegul.
Kvalitetsmässigt tror jag inte att det kommer skilja sig mellan de kajaker som byggts tidigare mot de Tahe levererar, (man kan se lite skillnader mellan Cobra och finska Charger men mer beroende på lite olika vävleverantörer än något annat) De Zegulmodeller från Tahe jag sett sedan tidigare är helt klart i klass med tidigare arrowkajaker. så det vore ju konstigt om kvaliteten skulle bli sämre nu.

Förövrigt tror jag att den Arrow NUKA GT ni testade hos Kajakk & fritid är byggd på Charger i finland då jag inte tror att det kommit några NUKA GT från Thailand (bara NUKA)

Jag väntar in en leverans från Tahe av några Zegul Arrow efter jul så jag kan återkoppla med bilder så fort vi fått leverans.

MVH

Pelle
Nynäs Kajak & Upplevelse
Ps ja, vi säljer Arrow Ds

Thailändska Arrowkajaker

De thailändska i en viss batch för några år sen har problem med gelcoaten. Den har inte hårdnat tillräckligt så den smulat sönder vid hård kontakt. Kolla alltid så att det inte är en av dem.

Hej Håkan,

Förövrigt tror jag att den Arrow NUKA GT ni testade hos Kajakk & fritid är byggd på Charger i finland då jag inte tror att det kommit några NUKA GT från Thailand (bara NUKA)

Som Pelle nämner så är alla Nuka GT tillverkade i Finland av Charger. Arrow slutade tillverka i Cobra Thailand hösten 2011. Nicolai Ilcus som är mannen bakom Arrow har precis varit över hos Tahe för att säkerställa att kvalitén bibehålls. Vad jag vet kommer det att bli samma layup som hos Charger. Arrow har sedan starten haft de bästa experterna på glasfiber till hjälp för att få ut maximalt av material/hållbarhet.

/Leif Davidsson
Aterra.se
Helsingborg

Tack för fylliga och bra svar. Det innebär att vi troligen väntar med köp fram till våren då dagarna blir längre, isarna tunnare och solen värmer! :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
hassex Tahe Aqua Leo Paddling allmänt 0
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
Veon Tahe Greenland vs. Zegul Greenland vs. Rebel Greenland? Paddling allmänt 14
hassex Tahe fit PE Paddling allmänt 0
surfleffe Tahe förvärvar Arrow Kayaks Paddling allmänt 3
Jesperr97 Tahe Wind 535 Paddling allmänt 8
Zaphi Tahe Marine Oceanspirit LC Paddling allmänt 6
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
Mackane81 Aquilo vs Tahe Paddling allmänt 5
Billa Tahe Marine Wind 505 Paddling allmänt 7
frega Skim Distance, Tahe Wind 585, Zegul 550 Paddling allmänt 12
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
ctve8n Tahe GT - greenland touring Paddling allmänt 24
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
obre Tahe Marine Greenland Touring Paddling allmänt 7
hannulan Tahe Wind 505 Paddling allmänt 4
Merckx Tahe Marin Paddling allmänt 16
calypso63 TAHE Greenland Paddling allmänt 8
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
reval Tahe kvalitet? Paddling allmänt 5
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6
ovalis Var köper man gummicord? Paddling allmänt 4
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
Trikåmannen Zegul Arrow nuka gt - två frågor Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg