Från början ritade Johan modellen till sig själv ihop med några vänner. Sedan såldes de i Tahe´s namn, många år senare (tror det vart kring 2012 om jag minns rätt) under Zegul´s namn och nånstans där blev det något knas mellan Tahe och Johan och Johan startade sitt eget företag Rebel istället.
Under samma modellnamn är skrovet alltid samma men vissa saker skiljer sig lite
De första åren byggde Tahe lätta varianter som kunde väga kring 18kg men många hade problem med att de sprack upp och liknande. Genom åren har man satsat på lite mera material och de enkla Greenland varianter kunde nu plötsligen väger upp till 25kg.
Det fanns olika varianter i byggsättet där instegsmodellen låg kring 16000 men kvalitén var ganska lågt. Man kunde hitta mkt kladd och skavanker på instegsmodellen och personligen tror jag att man tex hade gelcoat även på insidan av kajaken för att det var enklare att gömma allt och ändå få en snygg kajak - men med vikten som negativa resultatet.
De finare varianter i kolfiber var dock bättre.
När Zegul tog över tog man bort instegsvarianten, den billigaste var då nånstans vid 19000 och deras kvalitet var bättre som jag förstått men det såldes nog inte så många av dessa (jag har aldrig medveten sett en Zegul Greenland)
När Rebel startade sin verksamhet ändrade Johan layouten på däcket lite men t.ex en extra sne lina för stormpaddeln. Sitsen är lite annorlunda och även ryggstödet som nu är byggd i glasfiber. Skeddaboxen är nu byggd direkt ihop med skrovet och skeddan är den mindre varianten igen som man även hade helt i början av Tahe´s tid (under ngr år satt det en väldigt stor skedda som oftast var lite väl stor då kajaken ändå svänger så fint)
Kanten där man sätter ihop däcket och skrovet är nu ändrad också och ska tydligen ger mera styvhet med mindre vikt. Fotstöden sitter nu lite högre så som de ska vara - Tahe hade fått för sig att de ska sitter nästan nere vid hälen och jag vet fler som har byggd om de för att det kändes rätt konstig.
Kvalitén på modellerna är hög, nu används det epoxi bara och all vävnad är fin lagt och det finns inga billiga varianter med huggen glasfibermatta osv som det fanns under Tahe´s tid.
Vill man köper en ny Greenland eller Greenland T måste man välja en Rebel eftersom de andra inte byggs längre som jag har förstått.
Tahe/Zegul har en variant som heter Greenland GT men den är ritat av Friedel och egentligen en annan kajak.
Jag träffade Johan för ett tag sedan och fick testa en Rebel och skrev sedan en liten text på Qajaq Sveriges hemsidan:
http://qajaq.se/wordpress/?p=1071