Tagra G3 och benbrott

Hej

Som före detta lycklig ägare till ett par Targa G3 bindningar bröt jag benet i en förvånansvärd liten vurpa. Är det någon annan som också råkat illa ut och misstänker G3 bindningen som en riktig benbrottsmaskin? Efter Jul har är vi tre i Umeås omnejd som brutit bena och en som dragit korsbandet på G3.

Det vore jättespännande om någon har statitistk på telis olyckor med följdskador. Eller har erfarenheter från andra bindningar?

Jag är nyfiken!
/Åsa

Jag...

säger bara 7tm !
Den har utlösningsfunktion som helt klart fungerar, har vurpat ett flertal gånger och bindningarna har löst ut så att det enda som händer är att man borstar av sig snön, klickar i bindningarna igen och susar vidare.

Det enda problem som jag har haft med 7tm är att de första så kallade tension strapsen (grått band som länkar ihop bakdelen med tåkoppen) gick sönder, men de är numera förstärkta och kommer förhoppningsvis att hålla.

Jag gjorde illa mig vid ett fall med mina gamla Chilisar, och med tanke på hur bra och "sköna" mina 7tm är så kommer jag inte att använda några andra telisbindningar, framförallt sådana som inte har utlösningsfunktion.

Ta en titt på www.telemarking.de så får du se hur de ser ut och fungerar!

Hoppas att du kryar på dig, och byt bindningar !!

MVH Anders B

Linken

Hur hände det och vilket ben var det som gick??

Har vid ett par kritiska tillfällen löst ut mina linken. De löser ut i sida på hälen när det blir dags. Dock sitter ju tån fast så det borde kunna innebära problem. Det som hände mig i söndags var att jag vred ur bindningen efter en landning och föll på bindningen vilket resulterade i två tejp och fem stygn (inte inräknat de som behövs i Fimbul:) i höger lår Men vad gör väl det, inget brutet/trasigt!!

Sedan finns det ju andra problem med linken, bla kvaliteten men men, vem är komplett!!

Hej!

Jo, jag som svar på din fråga fick jag ett felskär och vred helt enkelt av benet mitt i plastpjäxan. Det var det övre underbenet som gick på tre ställen, vad det heter på latin vet jag inte. Men det kommer att bli helt bra så det kunde ha varit värre..

Är det någon som har testat rottefellas nya utlösnings"platta".

Åsa

Chili

Jag är fortfarande så ocool så att jag kör Chili-bindning. Har haft dom sen dom kom. Min prylgalenskap har jag istället ägnat åt pjäxor, jag har både T2 och nya T1.

T2:an har alltid lossnat när den ska, men det har inte T1:an Flera gånger har det "kittlat till" i knäet med lättare värk som följd. Förr förra påsken lyckades jag vrida sönder knäet så att jag fick gå på kryckor några veckor och inte kunde räta benet helt på ett år.

Tror att min T2 kanske är mer sliten och rund, samt att sulan är halare. I vilket fall som helst så känns det tryggare med dom än med T1. När jag blir rik ska jag fundera på ett par 7TM.

Hmmm...

undrar hur mycket "kryckgång" i ett par veckor och "träben" i ett år, kostar...Björn, du får tag på 7tm för ca 1500-1600 kr (om du beställer dem från http://www.telemark-bibel.de/docs/start.htm) tycker att du borde pensionera dina Chilisar, istället för att Chilisarna ska pensionera dig !

Åsa, om det är Rottefellas TRP100 som du undrar över så har de två stora nackdelar; priset och vikten.

/Anders B

[Ändrat av brook 2002-03-13 kl 17:55]

Undrar oxå om det finns statistik över benbrott och telisåkning... Är det nå'n som vet.

Själv bröt jag benet i en liten vurpa i pistad backe. Vet inte om utlösningsbindningar hade hjälpt - men mina chilbindningar kommer då inte att få vara med nästa säsong (om jag kommer att kunna åka då...)

Susanne

Jag...

får beklaga, Sus L. Hoppas att du kryar på dig, och tar dina Chilibindningar till närmaste metallskrot. Min rekommendation av fabrikat och modell på ditt nästa par av bindningar, är inte så svårt att räkna ut kanske? ;)

TelisKalle, hur kul eller givande är det att åka med slappa Chilibindingar som man hoppar ut ur, för att Chilibindningar löser inte ut, men det är ju tur att Rottefella fortfarande har möjlighet att lura folk?

Nä, kära telemarksbröder och systrar, våga vägra Chili och Rottefella !!

(Läs det sista med en ironisk-glimten-i-ögat inställning, annars så skickar väl ett visst norskt bindningsföretag ett ilsket lämmeltåg, som kommer att bita sönder mina 7tm...;))

Hej Anders,

på din fråga hur kul man kan ha så kan jag garantera dig att man kan ha jættekul. Minns att jag hade ett visst nøje med mina Åsnes Nansen med Riva 1 bindningar också...

Har sett flera utløsningsbindnigar. Någon av plast hade jag en kompis som dundrade sønder i den nordiska vinterkylan. Men framførallt så verkar de flesta utløsningsbindningar vara så tunga. I april finns ju som bekant ingenting som går upp mot toppturer att då slæpa upp alltfør mycket vikt runt fotknølarna ær inte speciellt kul.

Tænkte bara fråga Anders hur mycket væger de dær bindningarna som du har? Kanske ska hitta ett par nya lagg till næsta vinter och då kan det kanske var dags att byta upp sig, æven på bindningar.

Go påske allesammen!

Jag har liksom brook slagit slag för bindningar med utlösningsfunktion tidigare. Vill inte att fler skall skada sig "i onödan". Det vanligaste argument mot bindningar med utlösningsfunktion jag har hör är "dyrt", men jämför man vad man får betala för en "farlig" bindning av Rottefellamodell och en Karhu alt. Skyhöj så är det inte dyrt. Ett par hundralappar= dagskort extra kostar det.
Ned följer en förteckning över de jag känner till:
*Rottefella har sin platta som man sätter under sin kabelnindning.
*Karhu 7 tm, enda bindningen med utlösningsfunktion som produceras idag(?)
*Skyhöj, finns kvar i en del butiker, kommer eventuellt i produktion tills nästa säsong efter vissa justeringar.
Pratade med en representat för Linken och de får en bindning med utlösningsfunktion först om två år.

Kopierat från Telemark Skiing Injury Study Website.
http://faculty.washington.edu/mtuggy/telepag1.htm

"What about bindings?

Releasable bindings were used by 11.8% of the skiers, and these skiers had 11% knee injuries in the study groups. The survival analysis shows a definite trend to lower injury rates with the releasable bindings, though it is not statistically significant (but very close). It seems probable with a larger data set that it would be significant since this trend has been consistant."
På samma sida står det också att plastpjäxor är säkrare att åka med.

Var rädd om er!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jontte00 Linkenbindn o benbrott Telemark 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg