Tackar för tipsen! Hur fungerar det på DNTs betjente hytter och de norska privata hytterna. Måste man förboka, eller är det som i Sverige att bara dyka upp och veta att man får plats någonstans?
Borde det inte finnas vandringsturer med anslutningar till Bergensbanan t.ex. (med risk för att jag avslöjar min okunskap i norsk geografi...)?
Visst går det att göra fina stugturer med utgångs- och slutpunkt på flera ställen längs Bergenbanan, enklast kanske Finse, där det lägligt nog finns en stor
fjällstation för en första övernattning, om tåget anländer sent. Planera vidare med
denna karta - finns mycket fint både norr och söder om Bergenbanan, fast i min smak kanske lite väl platt på Hardangervidda.
Jag sover inte i hytter normalt, men måste bara tipsa om lilla
Lordehytta högst uppe i passet Folarskaret på Hallingskarvet. Den är så mysig, och utsikten så betagande, att jag gjorde ett undantag
Skaffa stugnyckel hos
DNT för en blygsam depositionssumma, så kommer du under resten av ditt liv även in i de obemannade hytterna
. På den länkade sidan finns också all praktisk info man kan önska sig.
(EDIT: vidarelänken till onlinebeställning av nyckeln verkar inte fungera, men det går säkert att maila dem).
Som framgår på sidan behöver man inte boka plats, utom möjligen om man ska bo länge på samma ställe, men bra att kolla öppettider om du är sent/tidigt ute på säsongen. Samma med ev. båt- och busstider; senast jag var i Jotunheimen behövde jag lifta ut till tåget i Otta redan några dagar in på september.