Tågluff/Fjälltur

Hej, jag undrar hur stor ryggsäck jag behöver skaffa för en 4 veckors tågluff.. jag har sedan tänkt använda ryggsäcken till Fjällvandringsturer på 4-7 dagar.

/Per

30-100 liter

"Egentligen" behöver man ju bara runt 40 liter för tågluff om man packar snålt (en kompis klarar sig på 30 liter till Thailand). Inget käk, inget kök, inget tält, kanske inte ens en sovsäck.
Lika stor rygga som när man åker långfärdsgrickor, alltså.

För fjällvandring, kolla tråden under den rubriken, som handlar om säckstorlek:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18449

Men det är ju skönt om man bara behöver äga EN säck.

Själv använder jag en 80/100-liters Vulcan för resa och vandring.
När man reser lite mer civiliserat är en stor rygga bra för alla kläder och annat mög man har med sig, även om 100 liter är lite att ta i. Fördelen med en 100-liters Vulcan (eller andra med liknande ficksystem) är att man får med sig sidfickorna som blir grym dagssäck om man skall gå på stan eller rida ut på noshörningssafari.

Tjena

Jag vandrar inte men har rest ganska mycket med ryggsäck. Om jag vore dig skulle jag max ha 65 liter, man klarar sig alltid med mycket mindre än vad man tror och resten är bara jobbigt att bära på.
MVH
Johan

pavel_castor; sa:
Hej, jag undrar hur stor ryggsäck jag behöver skaffa för en 4 veckors tågluff.. jag har sedan tänkt använda ryggsäcken till Fjällvandringsturer på 4-7 dagar.

För en fyraveckors tågluff räcker 35 l. Reste 8 månader runt jorden med en 35l-säck för ett par år sedan.

Det finns massor av trådar som behandlar exakt dessa två frågor, gör en sökning i samtliga diskussionsforum så kommer du att få massor av tips.

Mvh, Jonas

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg