• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Tåg vs flyg

Tåg till Abisko i sovkupé kommer väl att kosta 4000kr. Som jämförelse går en flygbiljett till Seattle med Finnair på 4500kr, och går fortare. Ganska absurt.

Tåg till Abisko i sovkupé kommer väl att kosta 4000kr. Som jämförelse går en flygbiljett till Seattle med Finnair på 4500kr, och går fortare. Ganska absurt.
Jag håller med om att det är absurt. Jag tycker att tågresor inom landet borde vara billigare än flyg. Det vore en uppmuntran till att åka tåg.

Visst är SJs algoritmer för prissättning rena svartkonsten ibland, men det där stämmer åtminstone inte om man är ute tidigt. Jag har just bokat en återbetalningsbar biljett Riksgränsen-Stockholm C med sovplats från Boden i början av augusti för 1291 kr (med STF-rabatt). Jag tycker inte det är dyrt.

Samtidigt är det inte billigt när SAS säljer flygbiljetter för under 700 kr.

Samtidigt är det inte billigt när SAS säljer flygbiljetter för under 700 kr.
Det gäller väl enstaka avgångar som jag aldrig haft möjlighet att utnyttja. Sett till vad jag verkligen betalat så kostar nattåg och flyg till Övre Norrland från Stockholm ungefär lika mycket.

Här och var i forumet skymtar jag en utbredd uppfattning om att tåget "måste" vara billigare, vilket jag inte håller med om. Jag betalar gärna för en bekväm nattågsresa - och det är inte priset utan pålitligheten som är problemet här.

För övrigt kostar bussen från Gällivare till Ritsem 697 kr.

Det gäller väl enstaka avgångar som jag aldrig haft möjlighet att utnyttja. Sett till vad jag verkligen betalat så kostar nattåg och flyg till Övre Norrland från Stockholm ungefär lika mycket.

Här och var i forumet skymtar jag en utbredd uppfattning om att tåget "måste" vara billigare, vilket jag inte håller med om. Jag betalar gärna för en bekväm nattågsresa - och det är inte priset utan pålitligheten som är problemet här.

Jag hade också kunnat välja tåget om inte allt var så fruktansvärt värdelöst.

- Tågen suger.
- Kommer inte i tid.
- Ibland mycket tveksamma resenärer (Fler än på flyget...)
- Oskönt.
- Smutsigt.
- Dyrt.

Så varför skulle någon vela åka tåg i Sverige, det övergår mitt förstånd? För att spara på miljön. Ja är man så dum så är det synd om en. Vilka andra skäl finns det egentligen?

Anledningen till att jag önskar att tågbiljetter vore billigare än flygbiljetter är för att fler skall åka tåg. Det är alltså inte i första hand ren snålhet från min sida.

Jag hade också kunnat välja tåget om inte allt var så fruktansvärt värdelöst.

- Tågen suger.
- Kommer inte i tid.
- Ibland mycket tveksamma resenärer (Fler än på flyget...)
- Oskönt.
- Smutsigt.
- Dyrt.

Så varför skulle någon vela åka tåg i Sverige, det övergår mitt förstånd? För att spara på miljön. Ja är man så dum så är det synd om en. Vilka andra skäl finns det egentligen?
En fördel med tåg är att man inte sitter som packade sillar, man har fota lite mer plats att sträcka ut benen, gå en runda när man blir trött på att sitta, t ex till restaurangvagn eller på en toalett som man inte behöver backa in på med byxorna nere. Nattåg kan man ofta sova värdigt på, jag har sovit mina nätter på flyg och ryggen gillar inte att flygsova.
På tåg har man tillgång till sin packning hela tiden, vilket man inte har på flyg. Mna får ta med sig egen mat och dryck på tåg.
Att flyg skulle vara rena och sköna är emot min erfarenhet och det finns gott om tveksamma medresenärer som flyger också, enligt min erfarenhet. Somliga (om än få) är nog nästan mot-resenärer :)

Men tåg som inte håller tidtabell är värdelöst, även om man får pengar tillbaka på resegaranti så får min inte tillbaka min dyrbara lediga tid som jag vill spendera fritt efter mina önskemål, t ex i fjällen. Riktigt illa om man missar sina anslutningar som inte är gjorda i en bokning med komma-fram-garanti.

/Patrik

Tåg är riktigt nice. Vandra runt i korridoren och kolla på när vårt fina land glider förbi, speciellt sista sträckan upp mot fjällen är vackert.

Några bärs i bistrot & en räkmacka el 2. Man bokar såklart liggvagn, där blir det alltid några andra snygga fjällvandrings-brudar att prata med. Så skönt att ligga och somna när man lyssnar till rälsens ljud.

Då kan man ju önska en längre tur, som orientexpressen, eller gamla transsibiriska !

Hur snabbt det går att åka flyg istället för tåg beror mycket på hur nära man har till närmsta flygplats. Järnvägsstationerna i Sverige är många fler än flygplatserna. ( F ö tycker jag att det är ett oskick att skriva inlägg som bara syftar till att provocera och inte handlar om trådens ämne. Moderatorerna har dock gjort sitt jobb ).

Hur snabbt det går att åka flyg istället för tåg beror mycket på hur nära man har till närmsta flygplats. Järnvägsstationerna i Sverige är många fler än flygplatserna. ( F ö tycker jag att det är ett oskick att skriva inlägg som bara syftar till att provocera och inte handlar om trådens ämne. Moderatorerna har dock gjort sitt jobb ).

Ja snabbhet är en diskussion tåget aldrig vinner.

En fördel med tåg är att man inte sitter som packade sillar, man har fota lite mer plats att sträcka ut benen, gå en runda när man blir trött på att sitta, t ex till restaurangvagn eller på en toalett som man inte behöver backa in på med byxorna nere. Nattåg kan man ofta sova värdigt på, jag har sovit mina nätter på flyg och ryggen gillar inte att flygsova.
På tåg har man tillgång till sin packning hela tiden, vilket man inte har på flyg. Mna får ta med sig egen mat och dryck på tåg.
Att flyg skulle vara rena och sköna är emot min erfarenhet och det finns gott om tveksamma medresenärer som flyger också, enligt min erfarenhet. Somliga (om än få) är nog nästan mot-resenärer :)

Men tåg som inte håller tidtabell är värdelöst, även om man får pengar tillbaka på resegaranti så får min inte tillbaka min dyrbara lediga tid som jag vill spendera fritt efter mina önskemål, t ex i fjällen. Riktigt illa om man missar sina anslutningar som inte är gjorda i en bokning med komma-fram-garanti.

/Patrik

Finns inga fördelar med tåg. Däremot inte sagt att flyg är kul, men i jämförelse är flyg bättre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg