Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tafsmaterial – Ris & Ros i vintermörkret
- Trådstartare maskon
- Start datum
Ytspänning underlättar i torrflugefisket! Vet inte vilken densitet linan i sig har, men den är inte osänkbar. Ställer mej lite tvekande till Graips idé om att det är knuten som ger flytet Grattis till 600 föresten!
Tafsen kan fästas med den klassiska nålknuten (enkelt å snabbt), eller som jag (som är lite omständlig av mej) gör – syr in den i fluglinan å jämnar till skarven med liquisole.
Tafsen kan fästas med den klassiska nålknuten (enkelt å snabbt), eller som jag (som är lite omständlig av mej) gör – syr in den i fluglinan å jämnar till skarven med liquisole.
För den allmänna upplysningen
Vadan då vitsen att knyta en tafs, som är helt anpassad till en ex krok 20:go, när du bara (enbart) byter spetsen (knytdelen), när du skall presentera en större (tyngre) fluga?
Eller menar du med 1:a delen, den som är närmast linan? Phhh
/Björn
[Ändrat av Graip 2002-12-20 kl 22:16]
Vadan då vitsen att knyta en tafs, som är helt anpassad till en ex krok 20:go, när du bara (enbart) byter spetsen (knytdelen), när du skall presentera en större (tyngre) fluga?
Eller menar du med 1:a delen, den som är närmast linan? Phhh
/Björn
[Ändrat av Graip 2002-12-20 kl 22:16]
Re: För den allmänna upplysningen
ja
Graip; sa:menar du med 1:a delen, den som är närmast linan?
ja
Tafs
Tips på tafsmaterial?
Jag tycker faktiskt de flesta är bra, men en klar fördel är om linspolen är stor, det innebär mindre linminne.
Till tafsspetsen rekommenderar jag dock Grand-Slam, oerhört stark och lätt att sträcka.
En 0.10 är oerhört stark!
Säljs av Capricorn.
http://capricorn.se/tritafs3.html
Jag har inga ekonomisk anknytnig till capricorn, så ursäkta smygreklamen... men Grand slam finns säkert hos fler handlare där nere i "södern"??
Här i Norr är man ofta bunden till postorder :-(
God jul och ett gott nytt år önskar jag alla flugfisketokar!
Tips på tafsmaterial?
Jag tycker faktiskt de flesta är bra, men en klar fördel är om linspolen är stor, det innebär mindre linminne.
Till tafsspetsen rekommenderar jag dock Grand-Slam, oerhört stark och lätt att sträcka.
En 0.10 är oerhört stark!
Säljs av Capricorn.
http://capricorn.se/tritafs3.html
Jag har inga ekonomisk anknytnig till capricorn, så ursäkta smygreklamen... men Grand slam finns säkert hos fler handlare där nere i "södern"??
Här i Norr är man ofta bunden till postorder :-(
God jul och ett gott nytt år önskar jag alla flugfisketokar!
Jag kör vid det grövre fisket med en lätad, taperad tafs som fästs i fluglinan och på detta fäster jag tafsmaterial i lämplig dimension. På det viset knyter jag lättare och snabbare när jag byter tafs.
Vid det lättare fisket har jag en färdigtaperad nylontafs som jag "fiskar ner", dvs jag knyter flugan direkt i tafsen. När tafsen sedan börjar bli för kort kompletterar jag den med en tunnare "spets" av tafsmaterial. I förlängningen jobbar jag sedan bara med det tafsmaterial som jag knutit på och byter bara den biten. Det här ger egentligen bara en knut som kan spöka till det för mig. Smaken är olika i det här men för mig handlar det mkt om att jag inte tycker om att knyta för mkt när jag är ute och fiskar.
- Johannes
Vid det lättare fisket har jag en färdigtaperad nylontafs som jag "fiskar ner", dvs jag knyter flugan direkt i tafsen. När tafsen sedan börjar bli för kort kompletterar jag den med en tunnare "spets" av tafsmaterial. I förlängningen jobbar jag sedan bara med det tafsmaterial som jag knutit på och byter bara den biten. Det här ger egentligen bara en knut som kan spöka till det för mig. Smaken är olika i det här men för mig handlar det mkt om att jag inte tycker om att knyta för mkt när jag är ute och fiskar.
- Johannes
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg