Tävlingar och olyckor

Hej Magnus

Arrangörerna av Vansbro har helt klart gjort en riskbedöming. Mna har ett avsnitt om säkerhet på anmälningssidan. Man är också medveten om att man ibland kan få ställa in tävlingen vid dåliga fårhållanden

http://www.vansbrosimningen.com/docs/page25.html

Jag försökte hitta något liknade hos tex DKM men kunde inte hitta något det finns kanske men jag kunde inte hitta något.

Vansbro rekomenderar våtdräkt vilken faktiskt ger en viss flythjälp

Visst kanotsport har inte drabbats av någon större olycka som tur är men det har helt klart varit incidenter. Detta kunde man läsa på DKMs fråge forum. Här var det tur att det fanns driftigt folk i närheten. Det kunde lika gärna gått illa

Claus Søe, Neptun Kajak Klub - 2007-05-09

Jeg kan læse i jeres regler at man skal bære flydeveste i motionsklassen - men ikke i eliteklassen - hvorfor denne forskel? Jeg havde en oplevelse sidste år, hvor jeg måtte afbryde mit løb, da en "såkaldt" elite roer kæntrede. Han kunne ikke kunne svømme og krævede hjælp!

[::] Hej Claus! Jag hörde talas om detta och vill passa på att tacka dig och Jacob för er insats. Jag tycker det är skrämande att någon kan välja att delta i en 55km lång kanottävling utan flytväst om man inte kan simma. Eliten är undantagna flytvästkravet dels på grund av påtryckningar från de tävlande och dels för att vi har gjort bedömningen att eliten bör vara rutinerade nog att göra denna bedömning själva. vänligen Crister

Obs igen jag är aktiv inom sporten och jag tycker att det borde finnas utrymme för fler aktiva inom alla grenar. Och då är det viktigt att man betonar säkerheten. Att stoppa huvet i sanden med ett "det brukar gå bra" är inte aceptabelt.

Att alla tex skall ha flytväst är inga Kafka byråkratier utan ganska enkelt faktiskt.

Jag har inte tid med mer skrivande men jag hoppas att mina inlägg fått folk att tänka till

Hans Friedel

du vet vad jag menar

Det jag menar är att TDG har körts sedan 1968 det här är inte första gången det varit dåliga förhållanden men det är första gången det har varit så här illa. När det blir så är det aldeles för lätt att i efterhand klaga på dem som arrangerar. det är oxå alldeles för lätt att ta beslut om regler osv baserat på enstaka extrema fall som i den absoluta merparten av fallen inte är befogade. Faktum är och förblir att vår sport är mycket säker och all iver efter mer säkerhet och mer förmynderi i samband med tävlingar på generell basis är obefogad.

SKF's för maratonregler som bygger på de internationella säger att en kanot måste flyta vågrätt även vattenfylld.
http://www.kanot.com/files/{150BF861-7A1C-418E-8691-4726DC92025D}.pdf

Även nämns följande, vilket gör denna tråd ganska omotiverad för det mesta om tävlingar och säkerhet är redan behandlat.

1 §. Deltagande
Tävlande deltar på egen risk och ska följa gällande sjövägsregler. Varken Förbundet eller
arrangören kan göras ansvarig för skador som inträffar under en kanotmaratontävling.

...

Kanotmaratontävlingar kan försätta de tävlande i farliga situationer. Det är nödvändigt att tävlande
som ser kanotist i en nödsituation sätter in alla krafter för att undsätta den nödställde. Om tävlande
inte följer denna regel kan han/hon diskvalificeras.

....

2 §. Tävlingsnämnd
Ansvarig för tävlingens genomförande är tävlingsnämnden vilken ska bestå av:
Överledaren, tävlingsledaren och säkerhetschefen.
I tävlingsnämndens uppgifter ingår att:
a) organisera och övervaka tävlingsarrangemanget,
b) vid dålig väderlek eller andra oförutsedda omständigheter inställa/uppskjuta tävlingen,
bestämma ny tid för tävlingen, se även Allmänna tävlingsregler 1 kapitlet 7 §, och utan
dröjsmål meddela lagledarna sitt beslut,

Claus som Hans nämner i tråden skulle ha kunnat diskvalificerats ifall han vägrade assistera den nödsatte.
De som har sänkt sina kajaker kan knappast gå till tävlingsledningen och klaga. De har struntat gällande regler.

Hej
Ja, det mesta är nog redan reglerat. Men för att återgå till mitt tidigare inlägg.

Är det normalt att ingen kotroll sker av att reglerna följs före start ?

/Stig

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Makker Funderingar om tävlingar Paddling allmänt 19

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg