Fick ett mail häromdagen som undrade över vad som händer Orust Runt 2015
Nej-nej vi har inte ledsnat, men ni vet det här med tid, planering och prioriteringar
Det har blivit mindre och mindre folk som dyker upp.
Sista året var vi ca 30 pers, året innan 40, det känns som du sa att det mest blir en liten ganska homogen grupp som känner varandra.
Av några kommentarer jag har hört verkar det som om vissa paddlare tror att det är en megasupertävling och att de surar över att de inte hade en chans med sin fullastade havskajak
Då har man nog missuppfattat vad det här eventet handlar om, det är en tävling mot sig själv, det går inte att lättvindigt jämföra prestationer mot andras eftersom alla är olika, sitter i helt olika båtar och har helt olika fysiska status. Och vi själva började ju också så, men vi har lättat kajakerna, skaffat snabbare båtar, tränat mer, blivit ännu snabbare, inte för att slå andra utan för att utveckla och tänja våra egna gränser.
Denna utvecklingen har skett på bara 5-6 år, hade jag fortsatt vara en ensamvarg och paddla havskajak och därför inte mött så mycket nytt folk hade jag fortfarande trott att havskajak och europapaddel var det enda som dög eller fanns. Istället vet jag idag att det finns många sätt att paddla och att de kompletterar varandra, inget enda sätt är rätt eller fel.
Grejen med Orust Runt är ju också att elit-, motionärer och vanliga dödliga skulle kunna träffas, genomföra något tillsammans och umgås, och så har det varit även om den riktiga supereliten aldrig varit närvarande, deras kroppar och motivation verkar inte tåla sådant här och så finns det ju inga prispengar ;-)
Vår vilja är och var att ta ned allt på jorden och visa att det inte är speciellt krångligt att vare sig dra ihop en tävling, att vara med samt viktigast av allt, att tänja sina gränser. Det verkar ju som det har funkat för många av oss.
Att det dessutom skulle vara gratis var alltid huvudspåret, allt annat i vårt samhälle och våra liv kostar, kul att rodda och delta i något annorlunda, kanske gammaldags o omodernt, men gött och viktigt ;-)
Flera ha sagt att vi skulle få med fler folk om vi tog betalt, är det möjligen så att något räknas som mindre proffsigt bara för att det är gratis?
Kanske vi är en naiva idealister och tokstollar, men vill vi verkligen vara med och springa i samma takt som ett samhälle som resonerar så?
Men-men, vi har funderat över om det är så att vi skrämmer bort en stor mängd paddlare genom att det är 2 x 50 km, att fler och fler snabbpaddlare dyker upp, eller iaf att det är de som är kvar
Vi undrar också över att det hela tiden varit så lite tjejer med, ca 10-15 %.
Det motsvarar inte de procent som paddlar, dels kan det ju hänga på "hur" man paddlar när man paddlar, men kan det vara så att de är rädda för stressen och ramarna, inte är bekväma med tävlingsmomentet, eller killar och gubbar som tar sig själva lite för mycket på allvar eller för seriöst. ;-)
Vi vill verkligen ta bort den gamla surgubbsmyten om att paddling är avancerat, krångligt och livsfarligt. ;-)
Hursomhelst, vi har därför pratat om att göra en kortare variant på utsidan Orust.
Start i Hällevikstrand, 25 km med pausstrand halvvägs varje dag, så att man träffas igen, och med samma övernattningsplats på Vallerö.
Gemensam start första dagen, ingen officiell tidtagning, inga priser, bara grillning och enkel ceremoni i mål.
En annan orsak kan vara att helgen vi använt har krupit för långt fram i augusti, och vi kommer att använda tredje eller kanske ännu bättre fjärde helgen i augusti.
En sådan variant av event hade med fördel kunnat läggas i Fjällbackaområdet nästa år, och vart tredje år kan Orust Runt gå som vanligt. Alltså tre tävlingar som går var tredje år. Folk gillar ny saker och på detta sätt blir det ju nytt.
Det är ju inte för vår egen skull som vi gör det här, förutom att vi tycker om att paddla tillsammans. Det är otroligt givande och kul att se en samling helt olika människor från helt olika håll träffas på det här enkla sättet och många, mig själv inräknad, har träffat helt nya kamrater som jag antagligen aldrig träffat annars.
Det är tanken
Vad tror ni?
Anders