Tät jackkonstruktion

Hej!

Jag vill köpa en ny vattentät jacka i goretex, eller bättre(?) hokus pokusmaterial. Men jag oroas över alla kassa blixtlåskonstruktioner som finns på dyra jackor. Jag vill inte köpa en Haglöfs/Tierra/Norröna etc. för 5000+ kr och bara få ett vattenavstötande blixtlås. Jag vill så klart att öppningen ska vara tät mot såväl konventionellt vertikalt som horisontellt regn, vilket kräver en utvändig stormklaff över blixtlåset. Samma jobbiga krav har jag beträffande fickorna på utsidan. Men det verkar inte finnas några jackor som uppfyller detta för mig grundläggande kritierium. Den enda jacka jag har hittat är Taiga Forest samt, som det verkar, Klättermusens modeller.

Har någon några andra tips?

Mattias

Paddeljackor

har ofta bra konstruktion utan att vara extremdyra.

Vilket användningsområde tänker du dig?

Thure

Nu funkade inte länken till testet, men jag har nog faktiskt tidningen hemma och ska kolla i den.

Mitt användningsområde är den klassiska allround-jackan som ska kunna allt... Men primärt ska den användas i skogen och vid kusten när vädret är förväntat Västkustsunkigt med regn och blåst hela dagen och jag vill ha något rejälare än min lättviktsjacka osm jag har med som backup vid hyfsat väder.

Kanske vill jag också kunna finåka lite skidor i den, d.v.s. slalom i någon minusgrad. Dock inte längdåkning i -19 eftersom jag av erfarenhet vet att GoreTex inte andas tillräckligt bra för mig för detta.

Hej!

Jag vill köpa en ny vattentät jacka i goretex, eller bättre(?) hokus pokusmaterial. Men jag oroas över alla kassa blixtlåskonstruktioner som finns på dyra jackor. Jag vill inte köpa en Haglöfs/Tierra/Norröna etc. för 5000+ kr och bara få ett vattenavstötande blixtlås. Jag vill så klart att öppningen ska vara tät mot såväl konventionellt vertikalt som horisontellt regn, vilket kräver en utvändig stormklaff över blixtlåset. Samma jobbiga krav har jag beträffande fickorna på utsidan. Men det verkar inte finnas några jackor som uppfyller detta för mig grundläggande kritierium. Den enda jacka jag har hittat är Taiga Forest samt, som det verkar, Klättermusens modeller.

Har någon några andra tips?

Mattias

Du nämner Taigas jacka Forest som är en utmärkt jacka i dåligt väder. Jag har använt en variant av denna men köpte endast byxorna senare som jag fortfarande har. Problemet med Forest är yttertyget imo. Det suger vatten och blir tyngt under regn - detta i förlängningen trycker mot texlagret och risk att bli blött uppstår. Jag valde en Norröna Recon (2:a gen.) som överdel. Något längre - ungefär som en parka i modellen går alltså en bit ned på låren. Den är, tillskillnad från Forest, en 3-lager Goretex och saknar därmed innerforder. Yttertyget suger inte upp vatten och den blöta som uppstår torkar snabbt. Det är dock inte lönt att disskutera vidare min jacka då den säljs inte för närvarande. En ny modell har lanserats som inte uppfyller dina krav.
Stormklaff är inte längre prio på jackor verkar det som - då dragkedjorna verkar vara så otroligt bra nu för tiden... ;)

Utan att personligen ha provat jackan ser denna bra ut:http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Jakke/Skall/Arctic-Exp-Jkt--143538-p0000345303.aspx

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg