Jag har inte åkt så mycket carving men däremot väldigt mycket tidigare fram till 98-99 nånting. Jag upplever dock inte "övergången" särskilt besvärande. Som med "vanliga" skidor så är åkpositionen jätteviktig och skiljer sig inte för mig från hur jag åkte tidigare. Den största skillnaden är att jag får "vara på" skidan mer. Tidigare när jag åkte slalom och puckelpist brukade vi alltid under de första dagarna varje säsong köra träningsåk med öppna pjäxspännen då det verkligen ger utslag om man t ex åker med för mycket bakvikt = det går inte åka. Här om dan testade jag samma (men mest pga av mina "ohärdade" fötter) och upplevde samma med carvingskidor. Detta är väl kanske inget att rekommendera en nybörjare men för mig hjälper det mig att komma i rätt position. Att undvika bakåtvikt var för övrigt a och o för att bemästra en puckelpist. För mycket bakåtvikt leder ofrånkomligen till att man tappar kontrollen och skenar.
Ang hjälm så är det trevligt att det fått genomslag. Jag tävlade från 86-91 i puckelpist på elitnivå och då var det ingen som använde hjälm. Jag fick själv en lättare hjärnskakning i Kiruna -88 efter att ha landat på is med obalans efter ett hopp. Jag har dock fortfarande ingen hjälm men kanske skaffar det så småningom.
Ang hjälm så är det trevligt att det fått genomslag. Jag tävlade från 86-91 i puckelpist på elitnivå och då var det ingen som använde hjälm. Jag fick själv en lättare hjärnskakning i Kiruna -88 efter att ha landat på is med obalans efter ett hopp. Jag har dock fortfarande ingen hjälm men kanske skaffar det så småningom.