Tänk vad en bjällra kan ställa till!

Nordesjö; sa:
Finns det dåligt med bytesdjur (som in finska Karelen) verkar vargen se hunden som mat i större utsträckning, och därför angrips även hundar som står bundna.
Jo, fast jag pratar om jakt med lös, drivande hund kontra jakt med spårande, kopplad hund. Att hunden är bunden utomhus vid gården är väl liksom standard, det är nog rätt få som låter jycken löpa fritt i skogen dag som natt...

Ofarlig, inte?

Jag såg ett program på discovery igår om en familj som berättade att de blivit angripen av en varg, var väl i usa. Iallafall hade en? varg sprungit runt lägret och pappan hade försökt skrämma den/dem flera gånger. Det hade slutat med att vargen bitit sonen i ansiktet, och han såg då helt sönderriven ut på ett foto som de hade tagit en stund efteråt. Han sa att det var som att hamna i en gräsklippare.

En vargexpert uttalade sig efteråt i programmet och menade det var ytterst sällsynt att såna saker händer, men visst, det kan hända då de är rovdjur. Han menade också att det antagligen var 1 ensam varg då de ofta har problem att skaffa "vanliga" bytesdjur själva och att vargar/rovdjur ibland testar nya bytesdjur, vilket då också kan vara människor.

Ensamma vargar kan ju vara ett problem här i Norden när de skjuter ned allt som ses..

En annan intressant grej är att Jim Brandenburg, en vargfotograf har uppmärksammat att vargar kan förfölja människor, huruvida om vargen är ute efter ett lätt byte, eller bara kollar läget å är nyfiken, eller vet att människor kanske lämnar mat efter sig är obesvarat.. men nu när vi börjar få lite vargar i skogarna så bör man kanske inte inbilla sig att de är totalt harmlösa och snälla söta hundar, utan som alla andra djur bör man ju ha lite respekt och kanske dessutom vara lite extra uppmärksam.

För fakta är också att det har varit en del vargepisoder tidigare i början av 1900 och före. I Estland, Italien, Frankrik och ryssland ska det vara 861 dödsfall av varg i perioden 1800-1888. I Sverige och Finland ska det vara minst 100 människor dödad av varg i historisk tid, detta är då information från kyrkböcker... så visst, man ska nog kanske ta vissa saker med en klypa salt, det kan ju vara både mer och mindre? Att ingen blivit dödad av varg i modern tid kan ju stämma, för hur många vargar har vi haft egentligen.. :)

Men oftast är det barn som tagits!

Toffs; sa:
Ofarlig, inte?

Jag såg ett program på discovery igår om en familj som berättade att de blivit angripen av en varg, var väl i usa. Iallafall hade en? varg sprungit runt lägret och pappan hade försökt skrämma den/dem flera gånger. Det hade slutat med att vargen bitit sonen i ansiktet, och han såg då helt sönderriven ut på ett foto som de hade tagit en stund efteråt. Han sa att det var som att hamna i en gräsklippare.

En vargexpert uttalade sig efteråt i programmet och menade det var ytterst sällsynt att såna saker händer, men visst, det kan hända då de är rovdjur. Han menade också att det antagligen var 1 ensam varg då de ofta har problem att skaffa "vanliga" bytesdjur själva och att vargar/rovdjur ibland testar nya bytesdjur, vilket då också kan vara människor.

Ensamma vargar kan ju vara ett problem här i Norden när de skjuter ned allt som ses..

En annan intressant grej är att Jim Brandenburg, en vargfotograf har uppmärksammat att vargar kan förfölja människor, huruvida om vargen är ute efter ett lätt byte, eller bara kollar läget å är nyfiken, eller vet att människor kanske lämnar mat efter sig är obesvarat.. men nu när vi börjar få lite vargar i skogarna så bör man kanske inte inbilla sig att de är totalt harmlösa och snälla söta hundar, utan som alla andra djur bör man ju ha lite respekt och kanske dessutom vara lite extra uppmärksam.

För fakta är också att det har varit en del vargepisoder tidigare i början av 1900 och före. I Estland, Italien, Frankrik och ryssland ska det vara 861 dödsfall av varg i perioden 1800-1888. I Sverige och Finland ska det vara minst 100 människor dödad av varg i historisk tid, detta är då information från kyrkböcker... så visst, man ska nog kanske ta vissa saker med en klypa salt, det kan ju vara både mer och mindre? Att ingen blivit dödad av varg i modern tid kan ju stämma, för hur många vargar har vi haft egentligen.. :)

Men oftast är det barn som tagits!

Aahh ett ironiskt inlägg som radar upp alla de klassiska icke bevisade myterna om vargen. Jätteskoj, verkligen :)

Jag tänker idiotförklara alla som är så rädda för vargar att de ändrar sina vanor, så länge de inte redan har ändrat sina vanor pga alla de saker som är farligare.

Fördelen med det är att de inte ens kommer komma utomhus på grund av risken att bli dödad av getingar, så då har vi ju löst vargfaran också!

öringen; sa:
Aahh ett ironiskt inlägg som radar upp alla de klassiska icke bevisade myterna om vargen. Jätteskoj, verkligen :)
Tjaa.. egentligen var det inte ironiskt menat :), men istället att man inte ska tro på varken att den är totalt helt ofarlig eller totalt helt dödsfarlig. Vi har ju faktiskt människor som blir dödade av säkerligen bevisat ofarliga gräsätande kor också..

Detta är ju ett rovdjur med gaddar som söker efter nåt att äta i princip hela tiden. Jag skulle antagligen själv inte ha nåt större problem med att hoppa upp och försöka slå ihjäl en elefant med träkottar om jag har svältat länge nog, å att en hungrig varg som inte sett mat på några månader skulle tacka nej till en liten unge i pyamas ute på myren har jag svårt att tänka mig.. för att få in lite ironi i saken.. :)

Det rovdjur i Sverige som bevisligen är farligt för människan, som det titt som tätt sker incidenter med, är björnen. Men aldrig hör man någon tala om att björnen borde skjutas av från Sverige. Bara vargen. Undrar varför? Är det så illa att sagor á la rödluvan ligger bakom, eller att vargen är en konkurrent till människan?

Angående om vargen alls är farlig för människan så är det klart att ett djur med kraftiga käkar och tänder kan vara farligt. Men det gäller ju alla våra fyra stora. Och getingen som Nordesjö tog upp tillhör säkert Sveriges farligaste djur, men ingen säger sig vilja utrota den ur riket, eller andra som har gadd. Bara vargen.

Raskesven

Alltså jag är inte rädd för vargar, och vill gärna ha fler*. Men en liten poäng är ju att hamnar man på fel plats till fel tid så kan man ju bli dödad av en igelkott också! Säkerligen också av varg! :)

*Dock undrar jag egentligen om det är någon vits med vargar om det ska styras som det gör idag, det är ju djurplågeri idag. Typ; här kan du leva, kommer du hit dör du å får du fler valpar än två så dör resten, äter du det å det så är det ok men äter du det där så dödar vi hela flocken..

Men som sagt, det finns mycket annat att vara betydligt räddare för!
[Ändrat av Toffs 2006-05-11 kl 21:22]

Raskesven; sa:
Det rovdjur i Sverige som bevisligen är farligt för människan, som det titt som tätt sker incidenter med, är björnen. Men aldrig hör man någon tala om att björnen borde skjutas av från Sverige. Bara vargen. Undrar varför? Är det så illa att sagor á la rödluvan ligger bakom, eller att vargen är en konkurrent till människan?

Raskesven
Det tycker jag också är konstigt?! eller rättare sagt Väldigt konstigt?!

Toffs; sa:
*Dock undrar jag egentligen om det är någon vits med vargar om det ska styras som det gör idag, det är ju djurplågeri idag. Typ; här kan du leva, kommer du hit dör du å får du fler valpar än två så dör resten, äter du det å det så är det ok men äter du det där så dödar vi hela flocken..

Stämmer väldigt dåligt med den kunskap jag har om förvaltning av vargstammen. Eller är du ironisk?
//Anders

Det rovdjur i Sverige som bevisligen är farligt för människan, som det titt som tätt sker incidenter med, är björnen. Men aldrig hör man någon tala om att björnen borde skjutas av från Sverige.
Raskesven

Jodå, här i Dalarna finns det allt en och annan som tycker att björnarna borde utrotas. Och järvarna, lodjuren, örnarna med. Säkert getingen också...

graylingman; sa:
Stämmer väldigt dåligt med den kunskap jag har om förvaltning av vargstammen. Eller är du ironisk?
//Anders
Jag bor i Norge och antog sån utan vidare att det var ungefär samma sak i Sverige...

Men i sverige får då vargstammen röra sig fritt, äta det den träffar på, och flockarna kan växa naturligt.. trevligt isåfall, men det tror jag inte ett skit på. I tillägg som djurplågeri så verkar ju de flesta vargar ha bl.a inopererade sändare och verkar vara forskarnas lilla egna pengahobby.. som har blivit ganska kritiserat iallafall i Norge..

Nä, ska det finnas vilda djur i skogarna må man ju respektera att det är vilda djur, de rör sig som de vill och kanske äter ett får ibland.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KebneKajsa World of... eller tänk vad man lär sig på level 30! Vilda djur 18
Distans Bävrar kan ställa till det. Vilda djur 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg