Inspirerad av Karolinas målande skildring i denna tråd tycker jag att ämnet förtjänar en egen.Tänk att det ska behöva vara så här! Min sambo råkade ut för skavsår, (för) kall natt, sidovind (gav öronvärk), ösregn och slutligen MYGG (måste skrivas med stora bokstäver, det var inte kul) på den första fyradagarstur kring Helags som jag tog med honom på. När jag numera nämner fjällvandring så "hummar" han bara lite (...)
Känner ni igen er? Första gången man får med sig Den Stora Kärleken, den motsträviga tonåringen, bästa kompisen, mamma... Man är sååå angelägen om att få dela med sig av hur härligt det är... och så blir det som det blir.
Jag kan ju börja själv.
1. Nyförälskad, får med Honom på hans livs första skidresa. Vi är fattiga studenter, men jag gör som jag brukar och bokar en urbillig sista minutens ospec i Frankrike under värsta lågsäsongen i januari. Hans bagage med alla de omsorgsfullt införskaffade skidgrejerna kommer bort på flyget till Geneve. Vi delar lägenhet med två till, där finns en dubbelsäng och två våningssängar i korridoren mittför toan. Det är sent på natten, vi drar lott, får naturligtvis våningssängarna. Försöker sova bägge i en av dem (det var liksom en av meningarna med resan), tills den brakar ihop mitt i natten. Lätt blodvite.
Nästa dag skär Den Älskade upp tummen på sin egen bindning innan han hunnit åka tre meter.
Jodå, han åker skidor fortfarande...
2. Sommaren efter, fortfarande nyförälskad. Får med Honom på en lång ryggsäcksresa genom bl a mitt gamla hemland (som ju måste visas upp). Tänker vandra över Höga Tatra för att fortsätta söderut ända till Turkiet. Kanonväder, "mina" berg visar sig från sin allra vackraste sida. Min älskade njuter av de leende dalarna under anmarschen. Mysig natt i en fjällstuga strax över trädgränsen, denna gång håller våningssängen . Dag två styr vi kosan upp i det första höga passet, fortfarande kanonväder, jag är lycklig! Efter ett tag märker jag att Den Älskade blir efter. Märkligt, han har ju så bra kondis? Väntar in honom - likblek i ansiktet med darrande knän. Brant, här?! Du som kastat dig utför så djärvt på skidorna i vinter?
Vi stannar en extra dag, tränar utan rygga på mindre höjd, men inget hjälper mot höjdskräcken. Jag känner mig otroligt dum som inte tänkt på möjligheten, borde ju veta bättre.
Vi går ner, åker buss runt bergsmassivet, får en fin Turkietresa...
Nej, det blev inga fler gemensamma tatravandringar, men väl en och annan i fjällen.