Tändstickor versus gaständare

Kommentarer till svaren

Tack för alla kommentarer (lite svår att hitta guldkornen dock p g a alla stickspår).

1) Trasiga gaständare:
Det har hänt mig en gång att tändrullen trillade av och då satte jag tillbaka den.
3) Mängd kvar i gaständaren:
Som någon nämnde så är tändarna genomskinliga.
4) Torkning av gaständare:
Skaka torrt, blås rent och gnista på tills det är torrt. (dessutom har jag dem i varsin provpåse/blixtlåspåse så de blir inte helt dränkta).
5) Vaxade tändstickor:
Hade jag alltid med förr men antingen hade vaxet läckt eller plånet blivit blött.
6) Zippotändare:
Har vält med kanot en gång med densamma i iskallt vatten. Vi satt med förstoringsglas i en halvtimme för att torka veken utan resultat. Till slut fick vi skaka upp lite bensin i locket och få fyr på ångorna. Efter mååååånga försök gick det.

Hur länge håller stormtändare normalt?
Jag köpte en på Naturkompaniet för länge sedan. Den hade möjlighet att reglera lågan till en riktigt varm "svetslåga". Kul att leka med så bränslet tog slut alldeles för fort. Jag fyllde aldrig upp den igen utan kör med vanliga tändstickor i filmburk. Funkar för det mesta. Men ibland så går det åt ett par stycken. Som reserv har jag den där oranga plastcylindern som har vaxade långa svavel med sandpapper som plån som man kan köpa på CO. De funkar kanon när det blåser eller regnar för mycket.
En annan fördel med stickor är att man leka med dem i tältet, bygga torn eller utmana folk med tändsticksproblem :)

Lånade hem 101 vildmarkstips av Lars Monsen från biblioteket och blädrade lite i den, jag vill minnas att han talade sig vaqr för tändare. Jag har utan eftertanke kört med tändstickor, en ask i köket och en filmburk i nödfall - funderar nu på att köta tändare känns bekvämare (fast kanske filmburken får ligga kvar - bra med både hängsler och livrem).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Tändstickor Utrustning allmänt 4
Korallaven Bräckligare tändstickor? Utrustning allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg